تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۰
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۱۴۸۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

آینده روشن سهام «فخوز»

‌می‌متالز - با نگاهی به عملکرد فولادی‌ها در بازار سهام می‌توان به این نتیجه رسید که این گروه به عنوان یکی از پرچمداران بازار توانسته رضایت سهامداران حقیقی را تا حد بسیار زیادی جلب کند. کارشناسان بر این باورند صنعت فولاد به دلیل توجهات خاص دولت و حاکمیت به آن از یک ثبات در بازدهی برخوردار است که موجب رشد ارزش سهام شرکت‌های فعال آن در بورس تهران نیز شده است.

به گزارش می‌متالز، البته این سوددهی در سال ۹۹ با چالش‌هایی مواجه شد که ارتباطی به عملکرد این صنعت در سپهر اقتصادی کشور نداشت، بلکه به دلیل ساختار اقتصاد ایران و دخالت‌های دولت در امر قیمت‌گذاری بود که شاهد بروز چالش‌هایی در روند این سهم‌ها بودیم، اما فشاری که سهامداران به دولت وارد آوردند باعث شد وزارت صنعت، معدن و تجارت از موضع خود که موجب ایجاد رانت برای خریداران محصولات فولادی می‌شد، عقب‌نشینی کند و وضعیت به روال سابق بازگردد. البته این اتفاقات باعث شد تا حدود یک ماه روند بازدهی نسبتا بالای شرکت‌های فولادی در بورس متوقف شود و حتی در برخی موارد سهامداران شاهد ریزش ارزش سهام هم بودند و حتی در بورس کالا نیز فعالان بازار با موجی از تنش‌های قیمتی مواجه شدند؛ اما این روند پس از کوتاه آمدن وزیر صنعت به روال عادی خود بازگشت. شرکت فولاد خوزستان نیز که با نماد فخوز در بازار سهام حضور دارد مانند سایر هم‌قطاران خود در این دوره دچار مشکلاتی شده بود، اما بلافاصله پس از رفع موانع در پروسه قیمت‌گذاری شاهد روی ریل افتادن دوباره فخوز در بورس بودیم.

با نگاهی به آمار و ارقام درمی‌یابیم ظرفیت تولید فولاد کشور نسبت به سال‌های قبل رشد قابل توجهی را شاهد است. در زمینه تامین مواد اولیه برای تولید ورق‌های فولادی هم شاهد ایجاد چالش قیمت‌گذاری در شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن، کنسانتره و... بودیم؛ اما این مشکل نیز اخیرا با تعریف فرمولی برای قیمت‌گذاری تا حدود بسیار زیادی حل شده است. همه این تحولات باعث شده اغلب کارشناسان آینده روشنی برای سرمایه‌گذاران در این صنعت پیش‌بینی کنند که فعالان بازار سرمایه نیز جزو این دسته به شمار می‌روند.

اگر کمی دقیق‌تر به فعالیت فولادی‌ها توجه کنیم متوجه می‌شویم فولاد خوزستان (فخوز) یکی از بهترین عملکرد‌ها را در بازار سرمایه به ثبت رسانده و توانسته با سوددهی نسبتا خوبی جزو پربازده‌های این بازار باشد، اما این مجموعه یک مشکل اساسی دارد و آن هم کامل نبودن زنجیره تولید است که باعث شده اگرچه پس از فولاد مبارکه حاشیه سود خوبی را داشته باشد، اما رده اول سوددهی در این صنعت را از دست بدهد. اما وقتی به ارزش سهام فخوز در بورس توجه می‌کنیم متوجه جایگاه به مراتب بهترش در مقایسه با سایر هم‌گروه‌هایش می‌شویم با توجه به شرایط کلی بازار از ارزندگی بسیار بالاتری برخوردار است و شاید بتوان گفت این سهم می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی خرید برای سرمایه‌گذاران باشد، اما به دلیل همان فاصله بین فولاد خوزستان و فولاد مبارکه عمق معاملات در مورد این شرکت خوزستانی در مقایسه با رقیبش چندان بالا نباشد و همین موضوع باعث شده خریداران کمتری را در بورس داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت فخوز به عنوان یکی از ارزنده‌های بازار سرمایه می‌تواند مقصد خوبی برای سرمایه‌های پارک شده یا سرگردان در بازار‌های موازی باشد.

چشم‌انداز

با توجه به بیماری هلندی که اقتصاد ایران در پنج دهه اخیر دچارش بوده شرکت‌های تولیدکننده از هر سیکل تورمی سود بسیار خوبی را کسب کرده‌اند که این موضوع فولادی‌ها را نیز شامل می‌شود. از طرفی هم در دوره‌های تشدید تورم شاهد افزایش ساخت‌وساز مسکن در کشور بوده‌ایم که طبیعتا به معنای تحریک تقاضا برای محصولات فولادی خواهد بود. همان‌طور که گفته شد تورم می‌تواند نقش بسیار مهمی در افزایش بازدهی این شرکت‌ها بازی کند. از همین رو است که انتظار می‌رود با توجه به تورم بسیار بالایی که این روز‌ها گرفتارش هستیم بازدهی فولادی‌ها نیز افزایش قابل توجهی را داشته باشد. البته باید توجه داشت که در صورت گشایش‌های دیپلماتیک در وین، تورم به سمت مهار شدن خواهد رفت و همین مساله امکان دارد منجر به انفعال در حوزه برخی تولیدات شود؛ اما به دلیل امکان جذب سرمایه خارجی به کشورمان نمی‌توان از لفظ رکود اقتصادی استفاده کرد در این صورت ممکن است رشدی که ناشی از تورم است به میزان بسیار زیادی متوقف شود. نباید فراموش کرد که صنعت فولاد در کشورمان یکی از صنایع محوری همواره به عنوان یکی از مقاصد سرمایه‌گذاران خارجی بوده و در صورت رفع تحریم‌ها نیز انتظار می‌رود سرمایه خارجی بتواند تحول بزرگی در این زمینه ایجاد کند، برای مثال همان‌طور که گفته شد زنجیره تولید فولاد خوزستان کامل نیست و همین عامل منجر به عقب افتادن از فولادمبارکه نیز شده است، حال اگر سرمایه‌گذار خارجی قصدی برای ورود به این صنعت داشته باشد، می‌تواند فولاد خوزستان را با توجه به بازدهی چشم‌گیری که داشته به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند. به عبارتی چه گشایش سیاسی در کشور رخ دهد و چه وضعیت کنونی ادامه داشته باشد می‌توان روی سرمایه‌گذاری سهام فولاد خوزستان حساب ویژه‌ای باز کرد؛ زیرا نوعی بازی دو سر برد خواهد بود که می‌تواند سهامداران را در شرایط تشدید تورم یا انفعال تولید، منتفع کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده