تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۱۶۱۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با تصویب هیات دولت:

تسویه اوراق دولتی منتشره در بورس از تنخواه بانک مرکزی اولویت دار شد

‌می‌متالز - طبق مصوبه جدید هیات دولت، خزانه داری مجاز به بازپرداخت اصل و فرع اوراق مالی منتشره در بورس از جمله اسناد خزانه، اوراق مشارکت و صکوک اسلامی از تنخواه بانک مرکزی شد.

به گزارش می‌متالز، طبق مصوبه جدید هیات دولت، خزانه داری کل کشور مجاز است با رعایت ماده۲۴ قانون محاسبات عمومی و تبصره آن در صورت عدم دریافت تخصیص تا موعد مقرر نسبت به تأمین و پرداخت مبالغ مربوط در قالب تنخواه گردان اقدام کند. بنابراین، بازپرداخت اصل و فرع اوراق مالی منتشره از جمله اسناد خزانه، اوراق مشارکت و صکوک اسلامی در اولویت تخصیص و پرداخت است.

بر اساس این گزارش، همچنین دولت به سازمان برنامه و بودجه اجازه داد کسری احتمالی اعتبارات ردیف‌های مربوط به حق عضویت سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و نیز تسهیلات دریافتی دستگاه‌های اجرایی از نهاد‌ها و مؤسسات مالی خارجی را با رعایت قوانین ومقررات مربوط و در سقف بودجه کل کشور تأمین کند.

حداکثر مجوز برداشت ۳ درصد بودجه عمومی یعنی منابع اختصاصی به علاوه منابع عمومی در قانون بودجه ۱۴۰۰ است. بر این اساس با احتساب حدود ۱.۳ هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه عمومی، میزان تنخواه در اختیار دولت حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان است که در پایان سال باید تسویه شود.

اخیرا بانک مرکزی اعلام کرد: در پایان اردیبهشت سال جاری، پایه پولی نسبت به پایان سال ۹۹ حدود ۶ درصد رشد کرد و به ۴۷۵ هزار میلیارد تومان رسید که این موضوع آثار تورمی درون زای قابل توجه در آینده نزدیک خواهد داشت.

به گفته عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی برای پرداخت حقوق کارمندان دولت در دو ماهه اول سال جاری از تنخواه بانک مرکزی استفاده شده است.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده