تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۱۶۵۳۶
سرویس خبر : انرژی
زنگنه خطاب به اوپک:

با وزیر نفت دولت سیزدهم بهترین همکاری را داشته باشید

‌می‌متالز - وزیر نفت گفت: قبول همکاری بر مبنای منافع ملی کشور‌ها و حاکمیت عقلانیت در روابط، اصلی است که به‌رغم همه فراز و نشیب‌ها و تنش‌های بزرگ بین اعضا در ۶۰ سال، باعث بقا و موفقیت اوپک شده است و همه از این روابط سود برده‌اند.

به گزارش می‌متالز، «بیژن زنگنه» در یکصد و هشتاد و یکمین نشست اوپک افزود: به نظرم اوپک تنها سازمان اقتصادی جهان سوم است که در فعل و انفعالات اقتصادی جهان تأثیرگذار است. این سازمان بر اساس یک اصل طلایی تشکیل شده و به طرز بی‌نظیری نیز در طول عمر ۶۰ ساله خود موفق بوده است. این اصل، پذیرش ضرورت همکاری در عین رقابت و حتی اختلافات سیاسی بین اعضا است. این برای جهان سوم یک اصل طلایی است، چراکه معمولا کشور‌ها در جهان سوم یا با هم خوبند یا در حال نزاع و کشمکش با همدیگر هستند.

وی اظهار داشت: قبول همکاری بر مبنای منافع ملی کشور‌ها و حاکمیت عقلانیت در روابط، اصلی است که به رغم همه فراز و نشیب‌ها و تنش‌های بزرگ بین اعضا در ۶۰ سال باعث بقا و موفقیت اوپک شده است و همه هم در این روابط سود برده‌اند.

وزیر نفت گفت: اوپک در ۶۰ سال گذشته با رعایت این اصل، حتی در موارد زیادی موجب بهبود روابط سیاسی بین کشور‌ها شده است و این کلام درستی است که وزرای اوپک به معنایی وزرای خارجه دوم کشورهایشان هم هستند.

وی اضافه کرد: تلاش جمهوری اسلامی به عنوان عضو موسس اوپک، همواره بر همکاری موثر با فعالان این عرصه، چه بین اعضای اوپک و چه دیگر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بزرگ استوار بوده است.

زنگنه افزود: نخستین حضور من در جلسات اوپک به اجلاس جاکارتا در نوامبر ۱۹۹۷ برمی‌گردد. پس از آن در طی این مدت بازار نفت با فراز و نشیب‌های وسیعی روبرو شد و طیف وسیعی از قیمت‌ها را از ۷ دلار تا بیش از ۱۰۰ دلار تجربه کرد. خوشبختانه اوپک با تدبیر به خوبی توانست نه تنها از منافع اعضای خود دفاع کند بلکه در جهت ثبات بازار نفت و تداوم سرمایه‌گذاری تولید و اطمینان‌بخشی به مصرف کنندگان برای عرضه به‌موقع و کافی قدم بردارد.

وی ادامه داد: پس از ۶۰ سال از عمر اوپک، اینک با بازشدن باب همکاری اوپک و جمعی از دیگر تولیدکنندگان نفت در قالب اوپک پلاس، دوران جدیدی از حیات این سازمان آغاز شده است.

وزیر نفت ایران تصریح کرد: در ادامه این راه، مطمئنم که با همان تدبیری که اوپک ایجاد شد و در این سال‌ها با موفقیت به حیات خود ادامه داد و به بلوغ و توانمندی غیر قابل انکاری دست یافت، به کار خود همراه با دیگر تولیدکنندگان و در همکاری نزدیک با مصرف کنندگان ادامه خواهد داد.

وی افزود: من در آستانه ۷۰ سالگی، در زمانی که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با انتخاب جناب آقای رئیسی تشکیل می‌شود، تصمیم گرفته‌ام از فعالیت‌های رسمی و تمام وقت کناره‌گیری کنم و بازنشسته شوم.

زنگنه از مسئولان اوپک تقاضا کرد که با همان محبتی که با من برخورد می‌کردند، با وزیر بعدی نفت ایران که ظرف کمتر از ۲ ماه آینده مستقر خواهد شد، همکاری و مساعدت کنند.

منبع: ایران پترونت

عناوین برگزیده