تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۱۶۹۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس مجمع نمایندگان یزد:

قانون پرداخت یک درصد فروش معادن در حال پیگیری است

‌می‌متالز - رییس مجمع نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی از پیگیری اجرای قانون پرداخت یک درصد فروش معادن در استان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمدصالح جوکار روز دوشنبه در نشست مجمع نمایندگان استان که با حضور نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد برگزار شد افزود: بحث یک درصد فروش معادن را در این دوره مجلس شورای اسلامی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به اینکه هم در حوزه معدن و هم در زمینه صنایع معدنی است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: صاحبان صنایع و معادن باید مسوولیت‌های‌ای اجتماعی خود را در چارچوب مقررات انجام دهند و اینکه صرفا به آلوده کردن و تخریب محیط زیست بپردازند و هیچ زمینه برای توسعه نداشته باشیم بسیار ناراحت کننده و غیرقابل قبول است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر همنوا و همگن در مباحث فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حرکت نکنیم و صرفا دیدگاه اقتصادی داشته باشیم نباید انتظار پیشرفت و رفع مشکلات را داشته باشیم و قطعا امثال آیت‌الله طباطبایی‌ها دیگر در استان تربیت نخواهند شد.

جوکار تصریح کرد: اینکه امروز می‌بینیم برخی افراد نسبت به مسائل فرهنگی بیگانه شده‌اند تا حدودی نشات گرفته از تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در ایام کروناست و همین موضوع نشان می‌دهد اگر نسبت به مسائل فرهنگی بی‌توجه شویم در بلند مدت چه آسیب جدی متوجه مردم و جامعه می‌شود.

همچنین محمدرضا دشتی نماینده اردکان در این نشست با بیان اینکه این شهرستان تقریبا یک سوم مساحت کل استان را شامل می‌شود گفت: جمعیت شهرستان به صورت تخمینی بالغ بر ۱۲۵ هزار نفر است و با توجه به وجود کارخانه‌های بزرگ و ورود نیرو‌های غیر بومی، این جمعیت به صورت تخمینی است و آمار دقیق ندارد.

وی با تاکید بر اینکه صرفا در شهرستان اردکان تخمین زده می‌شود که حدود ۵۰ هزار نفر اردکان زندگی می‌کنند گفت: جمعیت اردکان و میبد به صورت تجمیعی حدود ۲۵۰ هزار نفر است و این ۲ شهرستان نیاز به بیمارستان تامین اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی به شهروندان دارند.

همچنین محمدرضا صباغیان نماینده مردم حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت: این چنین جلساتی برای کل استان حکم راهگشا دارد و می‌تواند تجربه‌ها و مشکلات هر شهرستان را به اطلاع نمایندگان برساند و استمرار آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه بیرونی به شهرستان اردکان نگاه توسعه یافتگی و پیشرفت صنعتی یا به عبارت دیگر شهرستانی موفق به حساب می‌آید که البته در حوزه‌های صنعت و معدن پیشرفت کرده است و با این وجود این شهرستان به دلیل همین توسعه یافتگی با مشکلاتی روبرو است که می‌تواند زمینه وجود مشکلات فراوانی را به وجود آورد.

صباغیان خاطرنشان کرد: بحث یک درصد معادن هم در سند ششم توسعه دیده شد و مانور زیادی روی آن صورت گرفت، ولی هیچ اقدامی در ارتباط با آن انجام نشد، اما همیشه منت کارخانه‌ها و معادن روی سر شهرستان‌ها بود.

استان یزد چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد

عناوین برگزیده