تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۲۱۷۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دکتر کیوان جعفری طهرانی:

احتمال تاسیس بانکی همانند پاسارگاد بمبئی در چین/ تمایل چین به ارتباط تجاری با ایران

می متالز - اخیرا خبرگزاری رویترز اعلام کرده است بانک کونلون، مهم‌ترین شاهراه تراکنش چین با ایران، در ماه آینده میلادی از پرداخت پول به کشور ما خودداری خواهد کرد.
احتمال تاسیس بانکی همانند پاسارگاد بمبئی در چین/ تمایل چین به ارتباط تجاری با ایران

به گزارش می متالز، هرچند که در ادامه نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین اعلام کرده بانک کونلون روابط خود را با ایران قطع نکرده است بلکه به دارندگان حساب تجاری در کونلون که معمولا طرف فروشندگان چینی هستند اطلاعیه داده که اگر گشایش اعتبار انجام شده یا دریافت و پرداخت‌های نیمه تمامی دارند تا آخر اکتبر یعنی ۱۰ آبان به اتمام برسانند هنوز هیچ تصمیمی غیر از این اطلاعیه به مشتریان اعلام نشده است. این بانک صندوقی است برای مبادله با ایران و از دوره قبل تحریم‌ها به دلیل کار کردن با ایران توسط آمریکا تحریم شده اما برای ارتباط با بانک‌های تجاری چین با توجه به اینکه آن بانک‌ها تحت تاثیر FATF و روابط با آمریکا، محدودیت‌هایی دارند، ناچار است قواعدی را رعایت کند.

مشکل اینجاست که این اقدام در نهایت خبر از قطع همکاری این بانک به گوش می رساند. دکتر کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین الملل فولاد و سنگ آهن این خبر را تایید کرد و  گفت: بانک کونلون اعلام کرده آنهایی که دارنده حساب تجاری هستند از اول نوامبر پذیرش یوان در راستای تراکنش های بین چین و ایران، نخواهند داشت و این مشابه قطع همکاری است. البته مراودات با این بانک بیشتر در راستای امور دولتی بوده و برای پروژه های دولتی و صادرات نفت مورد استفاده قرار می گرفت.  در این شرایط وقتی طرفهای چینی حسابهای خود را ببندند ایران می خواهد یک طرفه چه معامله ای داشته باشد. قطعا این اخطار از طرف بانک کونلون به معنای قطع همکاری است. چراکه شرکت‌های چینی که به ایران کالا می‌فروشند چگونه می‌توانند مبالغ خود را دریافت کنند.

این تحلیل گر بازار فولاد عنوان کرد: شرکت های بیمه چینی مثل SINOSURE هم که معمولا پروژه های چینی در کشورهای مختلف را بیمه می کنند، اعلام قطع همکاری کرده اند. وقتی بانکهای چینی از جمله Gangsu ، Citic و اخیراً Kunlun و بیمه های چینی حضور نداشته باشند عملا روابط تجاری معنی نخواهد داشت . این درحالیست که چین شریک تجاری بسیار مناسبی برای ایران است و چین هم با وجود اینکه یک دهم تجارت با آمریکا را با ایران نداشته، علاقمند به حفظ همکاریست. به همین خاطر چین قطعا دنبال راه چاره ای جدید خواهد بود و احتمالا به زودی بانکی مشابه پاسارگاد بمبئی که شهریورماه طی توافق نامه بین ایران و هندوستان تاسیس شد، در چین ایجاد شود.

وی ادامه داد: البته این مساله در روال تجاری بخش خصوصی تاثیری نخواهد داشت چراکه مراودات آنها از طریق سیستم بانکی کونلون نبوده و این امر بیشتر تاثیر گذار در پروژه هایی خواهد بود که فاینانس چینی دارند . چراکه حمایت لازم برای شرکت های ایرانی در بخش خصوصی از طریق این بانک اتفاق نمی افتاده که حضور پررنگی در تبادلات بانکی کونلون داشته باشند. ولی مشکل اینجاست که این خبر از طریق رویترز منتشر شده و جو روانی بدی را راه انداخته است و به الطبع سبب می شود چینی ها در خرید  از ایران نیز با احتیاط بیشتری عمل کنند.

وی در نهایت تاثیر تحریم های ثانویه که مراودات بانکی از نمونه های اصلی آن است عنوان کرد: ماه نوامبر برای محصولاتی مثل سنگ آهن و گندله بازار بدی نخواهد بود، تا نیمه اول ماه که قطعا مشکلی نیست و نیمه دوم ماه هم مشابه تعطیلات قبل از اکتبر خواهد بود و افت قیمت سنگ آهن نهایتا آن را در قیمت حدود 70 دلاربا تلرانس چند دلاری نگاه خواهد داشت. افت احتمالی قیمت ها در اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر روی خواهد داد. متاسفانه مالکین کشتی های چینی که درصد قابل توجهی از محموله های فله سنگ آهن و گندله ایران را به مقصد چین حمل می نمایند اعلام کرده اند از چهارم نوامبر از ترس تحریم ها، بطور موقتی سرویس های خود را قطع می کنند. البته این توقف موقتی بوده ولی خواسته یا ناخواسته روی قیمت های حمل تاثیر خواهد گذاشت.  از طرف دیگر در رابطه با محموله های صادراتی کانتینری نیز برخی شرکت های کشتیرانی به مشتریان خود اطلاع داده اند که از ابتدای ماه نوامبر سال جاری سرویس های مستقیم فیدرهای مهمی چون OEL از مبدأ بندرعباس به مقصد هند متوقف خواهد شد. این بدان معنی است که امکان صادرات بسیاری از محصولات ایران اعم از مشتقات نفتی و غیرنفتی تنها ازطریق معدودی از فیدرها یا بصورت غیرمستقیم و از طریق برخی بنادر ترانشیپ یا بصورت تخلیه و بارگیری مجدد (Cross Stuffing) میسر خواهد بود که نتیجه آن افزایش شدید نرخ کرایه حمل دریایی خواهد بود. به همین خاطر هم در هفته های اخیر و حتی پیش از آغاز دور دوم تحریم های یک جانبه آمریکا از تاریخ ٤ نوامبر، شاهد افزایش قیمتهای زیادی در این بخش بودیم که البته تا حدودی تعدیل شده است و نهایتا تمامی این موارد در تراز تجاری ما با کشور چین تاثیر خواهد داشت.

عناوین برگزیده