تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۱۷۰۹
مدیر متالوژی، تحقیق و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد

ساخت پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی با همکاری دانشگاه هرمزگان/توسعه همکاری صنعت و دانشگاه

می متالز - مدیر متالوژی، تحقیق و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان گفت: طرح پایلوت ساخت آب‌شیرین‌کن جذبی با همکاری دانشگاه هرمزگان انجام می‌شود.
ساخت پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی با همکاری دانشگاه هرمزگان/توسعه همکاری صنعت و دانشگاه

به گزارش می متالز، شاهین زارع در بندرعباس اظهار کرد: مطالعه و ساخت آب‌شیرین‌کن جذبی که یک روش نوین غیر صنعتی در کشور بوده به‌صورت پایلوت و با همکاری دانشگاه هرمزگان در حال انجام می‌باشد .

وی با اشاره به اینکه مطالعات آب‌شیرین‌کن جذبی توسط دانشگاه هرمزگان صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر شرکت فولاد هرمزگان در حال انعقاد قرارداد با دانشگاه هرمزگان برای ساخت این آب‌شیرین‌کن می‌باشد.

مدیر متالوژی، تحقیق و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان در ادامه استفاده از آب‌شیرین‌کن جذبی را یک روش نوین دانست که مزیت‌های زیست‌محیطی از قبیل پساب تولیدی، ذخیره انرژی و راندمان بالا را داراست.

زارع با تأکید بر اینکه این طرح به‌صورت پایلوت می‌باشد، خاطرنشان ساخت: تا پایان سال جاری قرارداد پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی به اتمام می‌رسد و وارد مرحله ساخت اجرایی می‌شود.

وی تأکید کرد: تمامی آب‌شیرین‌کن‌های حوزه خلیج‌فارس از نوع جذبی بوده که مزیت‌های زیست‌محیطی دارند.

مدیر متالوژی، تحقیق و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه این شرکت سال گذشته در حوزه پژوهش مقام سوم سمپوزیوم فولاد 96 را در ارائه مقالات کسب کرده است، افزود: شرکت فولاد هرمزگان تعداد 20 مقاله با مضمون saving انرژی، بهینه کردن مصارف، بهبود فرایندها، محیط‌زیست و منابع انسانی را به سمپوزیوم فولاد 96 ارسال کرده بود.

زارع افزود: فولاد هرمزگان در سال جاری دو پروژه محیط زیستی مهم نظیر شناسنامه دارن ضایعات با همکاری محیط‌زیست و دانشگاه هرمزگان و شبیه‌سازی در حوزه‌های فولاد را داشته که در پروژه اول ضایعات دسته‌بندی‌شده و مصارف آن‌ها مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه شناسایی پسماندهای صنعتی، دسته‌بندی آن‌ها و پروژه کاهش مصرف برق در کوره‌ها از پروژه‌های در دست اجرا شرکت فولاد هرمزگان در سال جاری می‌باشد، افزود: این پروژه‌ها به دلیل زیست‌محیطی بودن حائز اهمیت بوده و به‌صورت سه‌جانبه توسط فولاد هرمزگان، دانشگاه هرمزگان و محیط‌زیست در حال اجرا می‌باشد.

به گفته مدیر متالوژی، تحقیق و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان ، این شرکت هزینه‌های تحقیقات دانشگاهی برای پروژه‌های پایلوت را تقبل کرده است.

زارع در ادامه در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده در شرکت فولاد هرمزگان در زمینه تحقیق و توسعه محصول اظهار کرد: در حال حاضر قرارداد بیش از 10 پروژه پژوهشی در حوزه‌های انرژی و سیالات محیط‌زیست، شبیه‌سازی و بهبود فرایند، جایگزینی مواد و افزایش راندمان منعقدشده است.

وی ادامه داد: همکاری، عضویت و حضور در پژوهشکده فولاد به‌عنوان سهامدار اصلی، عقد قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز پژوهشی برتر استان هرمزگان و کشور از دیگر فعالیت‌های مهم انجام‌شده شرکت فولاد هرمزگان بوده است.

مدیر متالوژی، تحقیق و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به چاپ بیش از 50 مقاله علمی و پژوهشی در نشریات معتبر داخلی خاطرنشان ساخت: شرکت فولاد هرمزگان توانسته با همت متخصصان خود، گواهی‌های مجاز تحقیق و توسعه استانی و کشوری را از سازمان صنعت، معدن و تجارت کسب نماید.

زارع همچنین با بیان اینکه شرکت فولاد هرمزگان تفاهم‌نامه و قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داشته است، اظهار کرد:در راستای استفاده از پژوهش‌های دانشگاهی و پیوند دانشگاه و صنعت قراردادهایی با دانشگاه علم و صنعت ایران، پارک و علم و فناوری هرمزگان و تفاهم‌نامه پژوهشی با دانشگاه هرمزگان توسط این شرکت منعقدشده است.

مدیر متالوژی، تحقیق و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان در ادامه بهینه‌سازی هندسه بدنه کوره قوس الکتریکی شرکت فولاد هرمزگان به‌منظور جلوگیری از اعوجاج آن با استفاده از شبیه‌سازی المان محدود و اجرای فاز دوم تولید آب شرب از آب تولیدی Roz فولاد هرمزگان را از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی اجراشده در این شرکت بیان کرد و افزود: بازسازی لوله‌های مستعمل ریفورمر تولید گاز احیاکننده و کاهش نوسانات متالیز آهن اسفنجی با استفاده از تکنیک‌های داده‌پردازی (S.P.C ) نیز از پروژه‌های تحقیقاتی بوده که در حال حاضر در شرکت فولاد هرمزگان در حال انجام می‌باشد.

زارع اظهار داشت: بررسی و مطالعه پارامترهای مهندسی، ارائه طرح و اصلاح سیستم الکترود رگولیشن کوره شماره یک‌جهت کاهش میزان مصرف انرژی الکتریکی در کوره قوس الکتریکی شماره یک نیز انجام‌شده است.

وی بابیان اینکه طراحی، ساخت و اجرای آب‌شیرین‌کن ترکیبی جذبی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تحقیقاتی زیست‌محیطی شرکت فولاد هرمزگان می‌باشد، افزود: این آب‌شیرین‌کن جهت استفاده از گرما و بخار هدررفته در محیط‌های صنعتی و امکان اضافه شدن به پلنت آب‌شیرین‌کن اسمزم معکوس RO1 جهت بالا بردن بهره‌وری و راندمان آن سیستم و امکان تصفیه آب دریا غلیظ شده برگشتی به دریا در سیستم آب‌شیرین‌کن RO1 بکار می‌رود.

مدیر متالوژی، تحقیق و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان در ادامه استفاده از آنتراسیت به‌جای کک متالوژی در کوره‌های قوس الکتریکی و تحلیل شکست کوپلینگ کامپوزیتی کولینگ تاور احیاء مستقیم را از دیگر پروژه های تحقیقاتی نام برد.

به گفته زارع، پروژه شبیه‌سازی جریان مذاب در تاندیش توسط نرم‌افزار برای تحلیل تأثیر شکل و ابعاد بند و دام و بهینه‌سازی الگوی جریان شبیه‌سازی انتقال گرما، جریان مذاب و انجماد در قالب ریخته‌گری مداوم با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی CFD برای تعیین تأثیر عوامل مختلف روی الگوی جریان نیز در حال انجام می‌باشد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: بررسی علت ایجاد آسیب در چرخ‌دنده گیربکس کمپرسور احیا مستقیم و بیرینگ جرثقیل نیز از دیگر پروژه‌هایی بوده که در سال جاری توسط شرکت فولاد هرمزگان در حال انجام می‌باشد.

عناوین برگزیده