تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۵
بازدید: ۴۸۳
کد خبر: ۲۱۷۱۵۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

با افزایش قیمت خودرو کیفیت خودرو‌های داخلی بهتر می‌شود؟ / پژو ۱۰ درصد ارزان شد

‌می‌متالز - درحالی که خودروسازان برای آزادسازی قیمت محصولاتشان در تلاش هستند، این سوال مطرح می‌شود که آیا خودروسازان به اندازه‌ای که درگیر آزادسازی قیمت خودرو‌ها هستند، برای بهبود کیفیت هم تلاش می‌کنند؟

به گزارش می‌متالز، همواره شاهد تولید و مونتاژ خودرو‌هایی در کشور هستیم که از استاندارد‌های روز دنیا عقب‌تر هستند و در کیفیت رتبه پایین‌تری را دارند، اما این موضوع هرگز دغدغه مسئولان و دستگاه‌های نظارتی نبوده است که برای بهبود عملکرد و کیفیت تلاش و اعمال فشاری را داشته باشند.

در چند سال اخیر همزمان با رشد قیمت خودرو‌های داخلی، کمتر شاهد رشد کیفی این محصولات بوده‌ایم و همین امر نارضایتی مردم را در کنار اعتراض به قیمت بالای خودرو‌ها به همراه داشته است. با این وجود خودروسازان نیز با توجه به عطش بازار برای خرید خودرو، دغدغه خاصی جهت بهبود کیفیت تولیداتشان نداشته و بیشتر بر رشد تولید و قیمت تمرکز کرده‌اند.

این شرایط باعث شده تا برخی خریداران خودرو پس از تحویل خودروی صفر کیلومتر از شرکت‌های خودروساز نسبت به تعویض برخی قطعات آن از جمله لاستیک‌ها، ترمز‌ها و برخی دیگر از قطعات اصلی اتومبیل اقدام کنند که البته با توجه به رشد قیمت قطعات، این کار هم هزینه بالایی برای خریدارن دارد و احتمال دارد به دلیل وضعیت اقتصادی موجود در جامعه آمار این گونه رفتار و تغییرات کاهش داشه باشد، اما در نهایت با گذشت مدتی مصرف کننده مجبور به تعویض برخی قطعات خواهد بود.

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این مورد با بیان اینکه قیمت یک خودروی بی‌کیفیت داخلی برابر با بهترین محصولات بنز و تویوتا است، گفت: عده‌ای تحت لوای شعار حمایت از تولید فشار‌های زیادی را به مردم وارد کرده‌اند.

وی شرایط شرکت‌های خودروساز داخلی را انحصاری و فاقد رقابت‌پذیری عنوان کرد و افزود: این دو فاکتور جوی روانی را پدید می‌آورد و نمی‌توان نفوذ خودروسازان را در بسیاری نهاد‌های تصمیم‌گیری نادیده گرفت و کتمان کرد.

دهقانی با بیان اینکه اشتغال یک میلیون نفر در خودروسازی‌ها مجوزی برای فشار و اضطراب بر جامعه ۸۰ میلیون نفری ایران نیست، خاطرنشان کرد: امنیت جانی و سرمایه مردم در گرو کیفیت خودرو است، ولی این موضوع مهم از سوی مسئولان اجرایی به نادیه گرفته شده و سال‌های زیادی است که به آن توجه نمی‌شود.

وی خودروی دنا را به عنوان بهترین خودروی داخلی مثال زد که قیمتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان دارد و تاکید کرد: با این هزینه، بهترین محصولات دنیا مانند بنز و تویوتا قابل خریداری و حتی مونتاژ و تولید است.

دهقانی، مصرف بنزین خودرو‌های خارجی را تا ۴ لیتر و انواع تولیدات داخلی را معادل ۱۰ لیتر عنوان کرد و افزود: خودرو‌های داخلی همچنین مسائلی مانند ۶۰ درصد آلودگیِ کلان شهر‌ها را به دنبال دارند.

در جدول زیر لیست قیمت برخی از خودرو‌های مونتاژ و وارداتی را مشاهده می‌کنید.

بر اساس تغییرات قیمتی در بازار خودرو، پژو ۲۰۰۸ نسبت به هفته گذشته ۱۰ درصد ارزان شده است. جک S۵ اتوماتیک حدود پنج درصد افزایش قیمت داشته است و باقی خودرو‌ها تقریبا بدون تغییر نسبت به هفته گذشته معامله می‌شوند.

با افزایش قیمت خودرو کیفیت خودرو‌های داخلی بهتر می‌شود؟ / پژو ۱۰ درصد ارزان شد

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده