تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۱۷۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بازار کامودیتی‌ها در انتظار انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

آیا انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا اثرات جنگ تجاری را کاهش می‌دهد؟

می متالز - طی هفته‌های اخیر قیمت اکثر فلزات اساسی (به جز روی و قلع) در بورس‌های فلزی روند کاهشی را طی کرده است. به نظر می‌رسد که جنگ تجاری که در دنیا به وقوع پیوسته است همچنان آثار خود را در بازار حفظ می‌کند. در مورد کالاهای اساسی همچنان بازی‌های سیاسی و جنگ قدرت جایگزین عرضه و تقاضای واقعی برای کشف قیمت شده‌اند.
آیا انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا اثرات جنگ تجاری را کاهش می‌دهد؟

به گزارش می متالز، بررسی اطلاعات بازارهای بورس فلزات نشان می‌دهد که قیمت نیکل با تمام فرازها و فرودها از آغاز سال 2018 تا پایان نیمه اول آن روندی صعودی را طی کرده است؛ قیمت این فلز در آغاز سال در محدوده 12 هزار دلار برای هر تن در نوسان بود اما با طی کردن یک روند صعودی تا نیمه سال به بیش از 15 هزارو 700 دلار برای هر تن رسید. آغاز جنگ‌های تجاری اما بر روند قیمت‌گذاری‌ها تاثیرگذار بوده و قیمت نیکل در سراشیبی سقوط افتاد. این سقوط تا به امروز ادامه‌دار بوده و قیمت‌ها در پایان ماه دهم میلادی (اکتبر 2018) دوباره به محدوده 12 هزار دلار بازگشته است.

به صورت کلی روند تغییرات قیمتی برای فلزات اساسی در بورس فلزات لندن طی شدت گرفتن جنگ تجاری، نزولی بوده است اما به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا بازارهای کامودیتی‌ باید منتظر تغییرات جدی‌تری باشند. بررسی چشم‌انداز 3ماهه پایانی سال 2018 بیانگر آن است که خط مشی‌های تجاری 2 کشور آمریکا و چین همچنان تعیین‌کننده وضعیت بازار خواهد بود. برخی تحلیل‌گران معتقدند که اختلافات تجاری این 2 کشور حداقل تا سال 2020 (زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) ادامه‌دار باشد.

در حال حاضر تغییرات احتمالی ناشی از انتخابات میان‌دوره‌ای (برای انتخاب تمام اعضای مجلس نمایندگان و یک‌سوم اعضای مجلس سنا در آمریکا) شاید بتواند بر تغییر تصمیمات ترامپ و روند جنگ تجاری اثرگذار باشد. هرچند وضعیت بحرانی‌تر از آنی به نظر می‌رسد که حتی اگر حزب دموکراتیک در انتخابات پیروزی قاطعی را از آن خود کنند بتوانند در کوتاه مدت مشکلات ناشی از جنگ تجاری را بهبود بخشند.

در حال حاضر آمریکا درصدد است تا فاز سوم وضع تعرفه‌های خود علیه چین (بر واردات 267 میلیارد دلار کالا از سوی چین) را اعمال کند. این موضوع می‌تواند اثرات منفی مشخصی را برای مصرف‌کنندگان داخل آمریکا داشته باشد؛ چرا که برخی از اقلامی که مورد وضع تعرفه قرار گرفته‌اند مصرف‌کنندگان بسیار مهمی مانند شرکت اپل را در آمریکا دارند.

 

وضعیت نیکل

طی هفته‌ گذشته بیش از 220 هزار تن از فلز نیکل در انبارهای بورس فلزات لندن موجود بود که به صورت پیوسته  کاهش یافت. در حالی که جنگ تجاری قیمت فلزات پایه را در سراسر جهان کاهش داده است و فشارهای زیادی به تولیدکنندگان مواد اولیه و محصولات نیمه‌نهایی مانند نیکل وارد آمده است. با تمام این احوال و با توجه به افزایش تقاضای جهانی صنایع باتری‌ها و نیز فولادهای زنگ‌نزن برای نیکل به‌نظر می‌رسد، قیمت جهانی این فلز در سال 2019 روندی صعودی را طی کند.

البته در این میان نمی‌توان از تصمیمات دولت فیلیپین به‌عنوان یکی از کشورهای برتر تولیدکننده نیکل بر روند قیمت‌ها غافل شد. تصمیمات زیست‌محیطی دولت در یکی دو سال اخیر میزان تولید نیکل توسط این کشور را به نصف کاهش داده است.

نمودار 1 تغییرات قیمت نیکل و نیز ذخیره انبار این فلز را در بورس فلزات لندن طی 10ماهه نخست سال 2018 نشان می‌دهد. چنان‌که پیداست میزان موجودی انبار نیکل به‌صورت پیوسته روندی کاهش را از ابتدای سال تا کنون طی کرده است. اما روند تغییرات قیمت از تغییرات موجودی انبارها پیروی نکرده و بیشتر با جنگ تجاری درگیر بوده است. با این حال، باید منتظر ماند و دید که بازتاب نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا برای بازار فلزات اساسی مانند نیکل چه خواهد بود.

عناوین برگزیده