تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۶۲۴
کد خبر: ۲۱۷۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ناگفته‌هایی از خرید سهام فولاد اکسین توسط فولاد مبارکه

می متالز - خرید سهام فولاد اکسین خوزستان توسط فولاد مبارکه اصفهان؛ داغ ترین سوژه خبری 2 روز اخیر رسانه های استان و کاربران فعال صنعت فولاد در فضای مجازی بوده که موافقان و مخالفانی هم داشته است.
ناگفته‌هایی از خرید سهام فولاد اکسین توسط فولاد مبارکه

به گزارش می متالز، خرید سهام فولاد اکسین خوزستان توسط  فولاد مبارکه اصفهان؛ داغ ترین سوژه خبری 2 روز اخیر رسانه های استان و کاربران فعال صنعت فولاد در فضای مجازی بوده که موافقان و مخالفانی هم داشته است.

بلوک 31.6 درصدی شرکت فولاد اکسین خوزستان شامل یک میلیارد و 422 میلیون و 493 هزار و 607 سهم به قیمت پایه هر سهم 2131 ریال و ارزش کل پایه 3 هزار و 31 میلیارد و 333 میلیون و 876 هزار و 517 ریال توسط سازمان خصوصی سازی روی میز مزایده رفت، که این بلوک فولادی به قیمت 460 میلیارد تومان به فولاد مبارکه رسید.

پیش از این نیز شرکت های دیگری از جمله فولاد خوزستان خواستار خرید سهام فولاد اکسین بودند، اما فولاد مبارکه با شرکت در این مزایده و پیشنهاد بالاترین قیمت عملا صاحب 31.6 درصد سهام فولاد اکسین شد. این واگذاری براساس فرآیندی کاملاً قانونی و از طریق مزایده انجام شد.

شنیده ها حاکی است شرکت فولاد خوزستان به دلیل بدهی به سازمان خصوصی سازی از شرکت در مزایده منع قانونی داشته و موفق به شرکت در مزایده نشده است و طی این سالها عزم جدی برای خرید سهام فولاد اکسین را نداشته  و مشاهده می گردد آن شرکت در تولید محصول خاص (اسلب API) که تولید ورق آن رسالت اصلی کارخانه فولاد اکسین می باشد، همچنان ناکام بوده است. بنابراین خرید سهام توسط فولاد خوزستان چه سودی جز تولید ورق های ساختمانی عاید فولاد اکسین می نماید.

نام این کارخانه استراتژیک و تنها تولید کننده ورق عریض در خاورمیانه که در ایام اخیر با حاشیه هایى از جمله بکارگیری برخی افراد غیرمتخصص و سیاسی در هیات مدیره این شرکت که با لابی گری برخی مسئولین استانی و نمایندگان مجلس صورت پذیرفته، درگیر بوده و گزارش ها حاکی از آن است بدلیل نبود مواد اولیه خط تولید آن متوقف می باشد که این مرتبه نیز با خبر فروش سهامش خبر سازتر از قبل شده است.

گویا افرادی که تاکنون در صنعت فولاد فعال نبوده اند، دایه مهربانتر از مادر شده و می گویند این اقدام منجر به خروج سرمایه هاى این کارخانه به اصفهان و سرازیر شدن مدیران اصفهانى به فولاد اکسین خواهد شد. البته تعدادی از صاحب نظران صنعت فولاد نیز اعتقاد دارند این امر باعث بروز سرنوشتی مشابه نورد و لوله اهواز و گروه ملی صنعتی فولاد ایران نخواهد شد. بیاییم بدون در نظر گرفتن نگرش متعصبانه و فارغ از مسایل قومیتی با  نظریات کارشناسی به این موضوع نگاهی منطقی داشته باشیم.

فولاد اکسین خوزستان درحال حاضر به دلیل نداشتن واحد فولادسازی و سیاست هایی که موجب آسیب به سایر شرکت های نوردی استان شده است، بایستی مواد اولیه خود را از منابع دیگری از جمله فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان تامین نماید. همچنین واگذاری سهام فولاد اکسین و رونق آن برای عده ای نگران کننده خواهد بود چرا که با قطع شدن دست دلالان و افراد سود جوی بازار فولاد و تغییر سیاست فروش از کارمزدی به فروش مستقیم ورق به مصرف کننده نهایی، منجر به سودهی شرکت می شود. 

گفتنی است فولاد اکسین خوزستان با ظرفیت یک میلیون تن در سال است که از توانایی تولید گریدهای خاص و ورق های API مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برخوردار بوده و فولاد مبارکه تنها شرکت ایرانی است که توانایی تولید اسلب فولادی با آلیاژ خاص مورد نیاز تولیدات API جهت شرکت فولاد اکسین خوزستان را دارد.

 پیش بینی می گردد با ورود شرکت فولاد مبارکه (نمونه ای موفق در صنعت فولاد جهان) در خرید سهام، فولاد اکسین خوزستان همانند دیگر شرکتهای هلدینگ گروه مبارکه از جمله فولاد هرمزگان و ... به زودی شاهد رشد و شکوفایی در شان و صنعت فولاد استان و کشور خواهیم بود. 

علی حسینی/کارشناس فولاد

عناوین برگزیده