تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۱۸۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سپر ناتوان حمایتی در برابر فشار عرضه‌ها

نقشه نیمروز بورس یکشنبه(13 آبان)

می متالز - معاملات امروز با حمایت سهامداران حقوقی از سهم‌های بزرگ آغاز شد و در پی آن، شاخص کل حدود یک‌هزار واحد افزایش یافت. اما میل بیشتر اغلب فعالان خرد به نقد کردن سهام خود و در نتیجه، فشار فروش، مجالی به خودنمایی ماموریت‌های حمایتی در بازار نداد، تا قیمت اغلب سهم‌ها نسبت به سطوح اولیه خود به مدار منفی بازگردند. در عین حال، خبر اعاده لایحه CFT به مجلس برای رفع ایراد و ابهام، به عرضه‌های سهام دامن زد و شاخص را به محدوده منفی کشاند.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه(13 آبان)

به گزارش می متالز، بازار سهام همزمان با رسمیت‌یابی دور دوم تحریم‌های آمریکا کار خود را با رشد شاخص شروع کرد. نقش حمایتی سهامداران حقوقی در صنایع پالایشی، پتروشیمی و فلزات در شکل‌دهی به این جریان مثبت در ساعات ابتدایی معاملات قابل‌توجه بود. با وجود این، قیمت‌ها با تداوم عرضه‌های پرفشار رفته‌رفته عقب‌نشینی کردند و افت قیمت‌ها برآیند صفر شاخص کل را در پی داشت. به این ترتیب، رسالت حمایتی از شاخص کل در برابر امیال فروشندگان نگران، راه به جایی نبرد و نماگر اصلی سهام از حرکت در مسیر صعودی بازماند. کوشش شکننده سهامداران عمده را باید در چشم‌انداز تحریم‌هایی نگریست که همچنان مایه نگرانی فعالان بازار، خاصه سرمایه‌گذاران خرد شده و میل به خروج از بازار تا بازگشت آرامش را تقویت کرده است.

فرسایش یا پوست‌اندازی سهام؟

هر چند اعطای معافیت ایالات متحده به مشتریان نفتی ایران روزنه‌هایی از امید را در تاریکی تحریم‌ها گشود، اما به نظر می‌رسد بورس‌بازان تا پدیدارشدن اثر واقعی معافیت‌ها در جریان ورودی ارز به کشور و صورت‌های مالی بنگا‌ه‌ها، محتاط‌تر رفتار کنند. موضعی که در عرضه فعالان خرد و عدم پشتیبانی تقاضا طی دادوستدهای امروز هم نمایان شد.

واقعیت این است که جریان اطلاعات در بورس تهران به حداقل رسیده و شرکت‌ها تا پایان آبان‌ماه گزارشی مبنی بر چگونگی عملکرد خود منتشر نخواهند کرد. بنابراین انتظار می‌رود با ابهام ناگزیر در وضعیت درونی بازار سهام شاهد فرآیندی فرساینده و بلاتکلیف باشیم. فرآیندی که حاصل کم‌شدن جریان اطلاعات در بازار و هجوم ریسک‌های بیرونی به سهام است. این مهم با فشارهای شدید دولت آمریکا برای محصور کردن ایران در جریان تجارت جهانی و تاخیر در رونمایی از بسته حمایتی اروپا از برجام اثرات روانی خود را به معاملات تحمیل کرده است.

اما نکته امیدبخش در فضای غالب معاملات، عدم بروز صف‌های خرید یا فروش است. غیبت صف در معاملات نشاندهنده پرهیز معامله‌گران از واکنش‌های حاد به اتفاقات کلان است. اگر چه در چند روز اخیر تقاضای موثری در بازار مشاهده نشد اما فشار عرضه‌ها هم به حدی نبود که به صف‌های گسترده در بازار بینجامد. جدال نزدیک این دو نیرو نشاندهنده احتیاط فعالان در دورنمای تحریم‌ها ارزیابی می‌شود.

تهییج بازار از سوی سیاست‌گذار

درست در روزی که بازارها نیازمند آرامش بودند، شوک شورای نگهبان منجر به تهییج بازار و شکل‌گیری موج سنگین عرضه در ساعات میانی معاملات شد. دبیر شورای نگهبان طی توئیتی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی(CFT) را واجد ایرادات و ابهاماتی دانست و از ارسال لایحه مزبور به مجلس خبر داد. بورس تهران به انتشار این توئیت واکنش چشمگیری نشان داد. در حالی که معاملات سهام وضعیت نسبتا متعادلی داشت و شاخص کل رشد 700 واحدی را ثبت کرده بود، به محض انتشار این خبر موجی از عرضه در بازار فعال شد و بسیاری از سهم‌ها را از محدوده مثبت تا صف فروش پیش برد. به این ترتیب، در حالی که انتظار می‌رفت بازار به لطف حمایت‌های سهاداران حقوقی با رشد شاخص به کار خود پایان دهد، اما شوک این خبر بر شدت نگرانی از سرنوشت تحریم‌ها افزود و به جای اینکه یار بازار باشد، بار بازار شد.

عناوین برگزیده