تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۳۸۵
کد خبر: ۲۱۸۱۴
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

با ظرفیت‌های داخلی کشتیرانی پاسخ کوبنده‌ای به ژست بچه‌گانه استکبار خواهیم داد

می متالز - مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت 230میلیون تنی بنادر کشور و ظرفیت بالای ناوگان کشتیرانی ایران،‌ گفت: با همین ظرفیت‌ها به خوبی از عهده تحریم‌ها برمی‌آییم و پاسخی دندان‌شکن به ژست بچه‌گانه استکبار خواهیم داد.
با ظرفیت‌های داخلی کشتیرانی پاسخ کوبنده‌ای به ژست بچه‌گانه استکبار خواهیم داد

به گزارش می متالز، همایش تخصصی پدافند غیرعامل با رویکرد حمل و نقل دریایی امروز در محل سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر مسئولان برگزار شد. 

در این مراسم مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: این که در سال هفته‌ای تحت عنوان پدافند غیرعامل نام‌گذاری شده است بر توجه بیشتر به این مقوله مهم و حیاتی کمک می‌کند. 

محمد راستاد افزود: کشورهایی بودند که تجربه عملی از بروز تهدید در شرایط نامتعارف و غیرمتعارف نداشتند اما خود را تجهیز کردند. 

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ما در ایران در حوزه حمل و نقل دریایی در روزهای آغازین جنگ تحمیلی مهم‌ترین زیرساخت بندری کشور یعنی بندر خرمشهر را از دست دادیم و کشور آمادگی چندانی برای تامین زیرساخت‌های جایگزین نداشت بنابراین بنادر کوچک به سختی نیازهای کشور در حمل و نقل دریایی را تامین کردند. 

وی ادامه داد: سپس با توسعه بندر شهید رجایی و اسکله‌های نصب سریع در بندر چابهار توانستیم مایحتاج کشور را از طریق این بنادر وارد کنیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: ضرورت دارد سناریوهای مختلف را در حوزه آسیب‌پذیری‌ها شناسایی کنیم تا به موقع و در حد نیاز کشور پاسخگو باشیم و عمل کنیم. 

راستاد افزود: طرح‌های پدافند غیرعامل نمی‌تواند طرح‌های ساکنی باشد و باید به روز شود؛ وابستگی ما در بندر تجاری باید بررسی شود و زیرساخت‌های بندری را مناسب و مطابق با شرایط تقاضا آماده کنیم و در دوران بحران سناریوهای جایگزین را طراحی کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه در بنادر به گزینه‌های عملیاتی و قابل اتکا نیاز داریم گفت: اگر اسکله‌ای که قرار است فرآورده‌های نفتی کشور را تامین کند می‌سازیم باید روش‌های تهدید آن در طرح‌های پدافند غیرعامل توجه شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سایر مقولات مرتبط با ایمنی در دریا طرح‌های اقتضایی داریم مثلا جستجو، نجات دریایی یا حفاظت از محیط زیست دریا که خود را متناسب با این طرح‌ها تجهیز کرده‌ایم و متناسب با این طرح‌های اقتضایی تمرین‌های مستمر داریم. 

راستاد با بیان اینکه در اطفای حریق در اماکن بندری و دریا تمرینات مستمر انجام می‌دهیم گفت: ضرورت دارد کمیته‌های پدافند غیرعامل به صورت مستمر و منظم برگزار شود. معاونت مهندسی ما در رابطه با زیرساخت، روساخت و تجهیزات بنادر طبق طرح‌های پدافند غیرعامل باید طرح‌ها را تجهیز کند یا معاونت دریایی باید راه‌های جایگزین در شرایط اضطرار داشته باشند. 

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: گزارش‌های ارزیابی بنادر کشور همانطور که برای جستجو و نجات و آتش نشانی در بنادر داریم باید برای پدافند غیرعامل هم داشته باشیم و متناسب با خروجی این گزارش‌ها تکالیف مورد نیاز برای بنادر را مشخص کنیم. 

وی افزود: مثال بارز شرایط تهدید وضعیت حمل و نقل دریایی است که با آن مواجه هستیم و دشمن درصدد ایجاد محدودیت با اعمال تحریم‌های ظالمانه است. 

وی افزود: با خودباوری می‌توانیم با ظرفیتی چون 230 میلیون تن ظرفیت بنادر تجاری کشور مشکلات را حل کنیم. 

راستاد گفت: یکی از بزرگترین ناوگان تجاری دریایی دنیا را داریم و بخوبی از عهده تحریم‌ها برمی‌آییم و پاسخی به ژست بچگانه استکبار و شعار آمدن تحریم‌هایش خواهیم داد. 

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حوزه پدافند غیرعامل و حرف‌های ضروری آمادگی کامل داریم اما امیدواریم هیچ وقت نیازمند استفاده از طرح‌های مذکور نباشیم.

عناوین برگزیده