تاریخ: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۲۱۹۷۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

تکذیب ادعاهای نماینده مردم اهواز توسط سازمان خصوصی‌سازی

می متالز - ادعای نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی پیرامون منتفی شدن واگذاری سهام فولاد اکسین به فولاد مبارکه اصفهان، توسط سازمان خصوصی سازی تکذیب شد.
تکذیب ادعاهای نماینده مردم اهواز توسط سازمان خصوصی‌سازی

به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری فارس از اهواز، با وجود اینکه حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان جزئیات خرید سهام فولاد اکسین را تشریح کرد و گفته بود: تأمین مواد اولیه موردنیاز فولاد اکسین خوزستان توسط فولاد مبارکه اصفهان در 4 حوزه تجاری، صنایع نفت و گاز، صنایع دریایی و کشتی‌سازی و صنایع ساخت مخازن تحت‌فشار است و  باعرضه تولیدات باکیفیت نظیر گریدهای موردنیاز صنعت نفت و گاز، توسط فولاد مبارکه اصفهان کشور از واردات آن‌ها بی‌نیاز شده و صرفه‌جویی ارزی مناسبی حاصل می‌شود و از این مزایا، همه مردم خوزستان و کشور بهره‌مند می‌شوند.

ادعای نماینده: منتفی شدن سهام فولاد اکسین

نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت‌وگوی زنده باخبر صداوسیما از منتفی شدن موضوع واگذاری سهام فولاد اکسین خوزستان خبر داد.

 همایون یوسفی بابیان اینکه تمام تلاش مجمع نمایندگان استان و سایر مسئولان جلوگیری از خروج سهام فولاد اکسین است افزود: خوشبختانه با صحبت‌های انجام با وزارت اقتصاد و دیگر صاحب‌نظران این موضوع به‌طور کلی از مناقصه خارج شد و در استان ماندگار است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز مدعی شد که رتبه اول مزایده را فولاد مبارکه اصفهان و رتبه دوم را فولاد خوزستان به خود اختصاص داده است.

سهام فولاد اکسین دولتی نیست

سید جعفر سبحانی سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی، با رد کلیه ادعاهای همایون یوسفی، اظهار کرد: سهامی که سازمان خصوصی‌سازی واگذار کرد دولتی نیست و سازمان به وکالت، اقدام به فروش این سهام کرد.

وی افزود: اگر برخی افراد مدعی هستند که ممکن است سهم دولت را کم و یا زیاد قیمت‌گذاری کردیم باید بگویم این سهام دولتی نیست.

فولاد خوزستان در مزایده فروش سهام اکسین شرکت نکرد

سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی بابیان اینکه شرکت فولاد خوزستان در مزایده واگذاری فولاد اکسین خوزستان شرکت نکرد، بیان کرد: این مباحث چهارچوب منطقی ندارد و وقتی مزایده برگزار می‌شود همه می‌توانند در آن شرکت کنند.

 سبحانی عنوان کرد: در این واگذاری کلیه فرایندهای مزایده از قبیل: قیمت‌گذاری، برگزاری مزایده، آگهی مزایده و حضور دستگاه‌های نظارتی در روز برگزاری مزایده طی شده و پاکات در حضور شرکت‌کنندگان و اعضای کمیته بازگشایی شد.

فولاد مبارکه در مرحله پرداخت مبلغ اولیه است

وی بابیان اینکه روال قانونی این مزایده در حال طی شدن است، عنوان کرد: اکنون در فرایند طی کردن مدت‌زمان قانونی 20 روزه هستیم که طبق آن خریدار سهام بعد از برگزاری روز مزایده باید هصه قانونی (مبلغ اولیه) خود را پرداخت کند.

سبحانی با تأکید بر اینکه واگذاری فولاد اکسین به‌صورت نقد و اقساط صورت گرفته، گفت: در قرارداد واگذاری سهام فولاد اکسین هصه نقدی آن 20 درصد است؛ سازمان خصوصی‌سازی مبلغ پایه برای فروش سهام فولاد اکسین را 303 تا 4 میلیارد تومان بود تعیین کرد و مبلغی که فولاد مبارکه پیشنهاد داده 460 میلیارد تومان یعنی 50 درصد بالاتر از قیمت پایه سازمان خصوصی‌سازی بود.

وی بیان کرد: سازمان خصوصی‌سازی تعداد 3 پیشنهاد قیمت (سه پاکت) توسط 3 شرکت متقاضی خرید سهام دریافت کرد و درنهایت شرکتی که بیشترین مبلغ را پرداخت کرد برنده مزایده اعلام شد.

عدم اشراف نمایندگان به موضوع واگذاری سهام فولاد اکسین

آنچه در قضیه واگذاری سهام فولاد اکسین خوزستان به فولاد مبارکه اصفهان به چشم دیده می‌شود و البته تأسف دارد عدم اشراف برخی مسئولان و از جمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای ورود به حوزه‌های تخصصی است.

بر همین اساس، نماینده مردم اهواز در مجلس صحبت از منتفی شدن سهامی می‌کند که طبق قانون دولت نمی‌تواند در آن دخل و تصرفی کند، از طرفی 3 شرکت در مزایده سهام فولاد اکسین خوزستان شرکت کردند که طبق گفته سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی فولاد خوزستان جزء آن‌ها نیست.

نکته دیگر این است که فولاد مبارکه تنها شرکت تأمین‌کننده مواد اولیه موردنیاز فولاد اکسین خوزستان در کشور است و در سایه این واگذاری است که ظرفیت اسمی این شرکت بالا رفته و زمینه اشتغال را در استان مهیا می‌کند، بنابراین مخالفت برخی مسئولان با این واگذاری ابهامات زیادی را به وجود می آورد که پشت پرده این مخالفت ها چیست؟ 

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد