تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۵۳۷
کد خبر: ۲۱۹۹۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طلای جهانی هفته خود را منفی به پایان رساند

شکست روند صعودی کوتاه طلا

‌می‌متالز - فلز زرد در بازار جهانی، بعد از دوهفته روند صعودی امیدوارکننده، هفته اخیر را قرمز به اتمام رساند. طلا بعد از رشد ۵/ ۴ درصدی در بیش از دو هفته، امید را برای سرمایه‌گذاران زنده کرد. اما این روند در هفته که گذشت، معکوس شد. با افزایش شاخص دلار آمریکا و کاهش بازده اوراق خرانه‌داری ایالات متحده، طلا دیگر توان ادامه روند صعودی را نداشت. طبق یک نظرسنجی نیز، معامله‌گران وال‌استریت هفته آینده را نیز هفته‌ای نزولی برای طلا پیش‌بینی می‌کنند.

بازگشت طلا به نزول

به گزارش می متالز، بعد از دو هفته صعودی برای طلا که حدودا صعودی ۸۰ دلاری را برای خود به ثبت رساند، این فلز گرانبها از کانال هزار و ۷۵۰ دلار تا کانال هزار و ۸۳۰ دلاری پیش رفت؛ اما در هفته‌ای که گذشت طلا روند نزولی در پیش گرفت تا جایی که بیشتر روز پنج‌شنبه را در حال معامله زیر کانال هزار و ۸۰۰ دلار بود؛ اما نهایتا قیمت روزانه خود را در بالای این کانال به اتمام رساند. طلای جهانی روز جمعه را، اما صعودی آغاز کرد و تا هزار و ۸۱۰ دلار نیز پیش رفت؛ اما افزایش شاخص دلار آمریکا و رسیدن به ۹۳ واحد موجب شد تا طلا روند روزانه خود را معکوس کند و به هزار و ۷۹۵ دلار در هر اونس نیز برسد. این روند نزولی تا پایان روز ادامه نیافت و طلای جهانی هفته خود را در قیمت هزار و ۸۰۲ دلار به اتمام رساند. در نهایت این فلز گرانبها در هفته‌ای که گذشت با افت ۴۵/ ۱ درصدی، ۲۶ دلار از ارزش خود را از دست داد.

کاهش نگرانی‌ها درمورد افزایش ابتلا به کووید-۱۹، تقویت ارزش دلار آمریکایی و افزایش ریسک‌پذیری باعث کاهش جذابیت فلز زرد برای سرمایه‌گذاران شده است. مارگارت یانگ، استراتژیست DailyFX به رویترز گفت: «قیمت طلا تحت فشار است؛ زیرا معامله‌گران نگرانی‌های کرونا را پشت‌سر گذاشته‌اند.» سرمایه‌گذاران برای انتخاب استراتژی‌های معاملاتی خود برای هفته آینده، منتظر جلسه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا (ECB) بودند. از این جلسه به‌طور خلاصه این مورد منتج شد که تمام تلاش بانک مرکزی اروپا بر حفظ نرخ‌های بهره فعلی در بازار است. شرح این جلسه به‌طور کامل در گزارشی در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به چاپ رسیده است. در همین‌حال، بازده ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده به دنبال حراج ضعیف ۲۰ ساله اوراق قرضه، از کمترین سطح ۵ ماهه افزایش یافت.

تصویر آینده طلای جهانی برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان متفاوت شده است. هفته گذشته بانک مرکزی اروپا بار دیگر بر تعهد خود برای حفظ سیاست پولی خود برای آینده قابل پیش‌بینی در تلاش برای بازگرداندن تورم به ۲ درصد تاکید کرد. تعهد بانک مرکزی اروپا «برای پاسخ‌دادن به زور و مداوم» برای افزایش تورم در تضاد کامل با فدرال رزرو است که در حال حاضر در مورد کاهش برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه خود صحبت می‌کند. دیوید مادن، تحلیلگر بازار اکویتی گفت که به نظر می‌رسد دلار آمریکا در شرایط فعلی و شکاف فزاینده سیاست‌های پولی بین فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا، نسبتا کم‌ارزش است. او افزود: طلا می‌تواند در کوتاه‌مدت در برابر قدرت بیشتر دلار آمریکا به مبارزه ادامه دهد. واگرایی فزاینده در نرخ بهره جهانی که باعث حمایت از دلار آمریکا می‌شود، احساسات نزولی تحلیلگران وال‌استریت را بیش از پیش فعال کرده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاران خرد در بازار جهانی طلا همچنان امیدوار به صعود آن هستند. در نظرسنجی اخیر سایت تخصصی کیتکو درمورد آینده طلای جهانی، ۶۰ درصد سرمایه‌گذاران کلان در وال‌استریت معتقد بودند که فلز زرد در هفته آینده روندی نزولی را خواهد داشت و تنها ۱۳ درصد از آن‌ها آینده آن را صعودی می‌دیدند. این در حالی است که ۵۵ درصد از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خرد نسبت به آینده بازار خوش‌بین بودند و بازار را در هفته آینده گاوی می‌دیدند و ۲۶ درصد انتظار بازاری خرسی را داشتند. بیت‌کوین همچنان در حال نوسان میان کانال ۳۰ هزار و ۴۰ هزار دلار است. بزرگ‌ترین رمزارز جهان طی سه روز گذشته با ثبت ۱۳ درصد رشد، در عصر روز شنبه به قیمت ۳۳ هزار و ۸۰۰ دلار رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده