تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۲۲۰۱۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مفتح در تشریح نشست کمیسیون برنامه و بودجه؛

گزارشی از روند راه‌اندازی سامانه جامع بودجه‌ریزی و نظارت بر قوانین بودجه ارائه شد/اتخاذ تصمیمات بهتر با راه‌اندازی سامانه

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: رئیس کمیته فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک و دیجیتال مجلس گزارشی از روند راه‌اندازی سامانه جامع بودجه‌ریزی اعمال مصوبات، پایش و نظارت بر قوانین بودجه سنواتی در نشست امروز ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود گفت: در ابتدای این نشست رضاخواه رئیس کمیته فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک و دیجیتال مجلس گزارشی از روند راه‌اندازی سامانه جامع بودجه‌ریزی اعمال مصوبات، پایش و نظارت بر قوانین بودجه سنواتی ارائه کرد.

وی ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه در ابتدای تشکیل مجلس یازدهم به منظور نظم‌دهی نظام بودجه‌ریزی کشور کارگروهی را تشکیل داد تا سامانه‌ای تدوین و راه اندازی شود تا به موجب آن بتوان با آنالیز داده‌های بودجه‌ای طی سال تصمیمات بهتری اتخاذ کرد. گزارش اقدامات مقدماتی تشکیل این سامانه در جلسه ارائه و اعضای کمیسیون هم نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص مطرح کردند.

مفتح تاکید کرد: بعد از بررسی‌ها مقرر شد، رئیس کارگروه گزارشات روند تکمیلی این سامانه را به طور مرتب در جلسات کمیسیون ارائه کند تا ضمن استفاده از نظرات اعضا، این سامانه سریعتر راه اندازی شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس اظهار کرد: طرح انجام پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت دستور بعدی کمیسیون بود که با حضور مسوولان وزارت نفت، راه آهن، سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌ها و نماینده تدوین کنندگان طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هدف اصلی این طرح توسعه حوزه ریلی کشور است و با توجه به ضروری بودن آن در کشور، براساس ایده این طرح می‌توان بجای پرداخت اعتبار ریالی، نفت خام پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: توسعه خطوط ریلی کشور، تقویت جاده ابریشم، کمک به استخراج نفت و ... بسیار حائز اهمیت است، اما اینکه با چه روش، مکانیسم و چگونه این مسیر پیش برود بسیار مهمتر است و براین اساس مقرر شد، این طرح ابتدا در کمیته مربوطه بررسی و پس از دریافت نظرات کارشناسی و تخصصی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شود.

وی با اشاره به بررسی طرح اختیار به دولت جهت کمک به پروژه‌های زیربنایی در نشست امروز هم گفت: براساس این طرح، دولت می‌تواند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، مالیات، اخذ قیمت از منابع طبیعی یا مسکن و شهرسازی را در پروژه‌های زیربنایی پس از افتتاح و بهره برداری پروژه‌ها و با اقساط پانزده ساله دریافت کند یعنی دولت مطالبات خود را در این حوزه بعد از بهره‌برداری دریافت کند تا از حبس منابع مالی جلوگیری شود.

مفتح تصریح کرد: ایده این طرح مورد تایید کمیسیون قرار گرفت و در نهایت مقرر شد، بعد از بررسی تخصصی و دریافت پیشنهادات کارشناسی در کمیته مورد نظر، گزارش آن به کمیسیون ارائه شود تادر صورت تصویب به صحن علنی تقدیم شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده