تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۲۰۳۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دعوا بر سر خروج سیمان از بورس‌کالا

‌می‌متالز - حال‌وهوای صفحات بورسی دیروز در فضای مجازی مانند دیگر صفحات فعالان این فضا بحث درباره تجمعات اعتراضی مقابل پاساژ علا‌الدین بود، اما موضوع مهمی که از دید فعالان بورسی دور نماند و زیاد درباره آن صحبت شد، مساله تصمیم وزارت صمت برای خروج سیمان از بورس کالا بود.

به گزارش می‌متالز، در این راستا دیروز جلسه‌ای برگزار شد که فعالان بازار سرمایه از اینکه در این جلسه نه نماینده بورس و نه نماینده انجمن تولیدکنندگان سیمان حضور داشتند، انتقاد کردند. آنان اعتقاد داشتند خروج سیمان از بورس کالا به معنی ورود مجدد دولت به حوزه قیمت‌گذاری آن بوده و در شرایط ناپایدار کنونی، باعث انتقال بخشی از سود تولیدکننده به واسطه‌ها و غیرواقعی شدن قیمت‌ها می‌شود که مخالف منافع حوزه تولیدکننده و مصرف‌کننده است؛ برای همین تاکید داشتند نباید اجازه داد سیمان از بورس کالا خارج شود. هاشم آردم، یکی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بود که دیروز در توییتر خود به‌طور مفصل درباره این موضوع نوشت. او در ابتدا برگزاری جلسه‌ای را که درباره بررسی خروج سیمان از بورس کالا بود، به باد انتقاد گرفت و نوشت: «ظاهرا توی جلسه نه نماینده‌ای از بورس کالا حضور داره و نه نماینده‌ای از انجمن تولیدکنندگان سیمان! بعد از ۵ ساعت جلسه تازه به این نتیجه رسیدن که یک کارگروه متشکل از بورس کالا، فعالان سیمان و صمت تشکیل بشه برای تصمیم‌گیری!»

آردم در ادامه نوشت: «سهام سیمانی امروز (دوشنبه) منفی جدی خورده، فروشنده‌ها از طرفی انگیزه بالایی برای شناسایی سود دارن (با توجه به رشد قابل توجه قیمت سهام سیمانی در یک ماه گذشته) و از طرف دیگه احتمال بالایی برای موفق‌شدن تجار سیمان در برابر تولیدکنندگان و خروج سیمان از بورس کالا قائل هستن. مقامات صمت در آستانه تحویل دولت فرصت دارند یک بار در سمت درست ماجرا بایستند و منافع تولیدکننده را به منافع رانت‌خوار مقدم بدانند.» در اواخر فرصت کاری دیروز هم خبر آمد که جلسه مذکور به نتیجه‌ای نرسیده است. یکی از کاربران بورسی با اعلام پایان جلسه نوشت: «جرات نکردن دستور خروج سیمان از بورس رو صادر کنن رفته تو بازی بوروکراسی تشکیل کارگروه و از این بازیا که به عمر این دولت قد نمیده.» برخی هم پشت‌پرده اصرار‌ها برای خروج سیمان از بورس کالا را تحلیل می‌کردند. مثلا کاربری در توییتر با طرح سوالاتی نوشت: «منفعت خروج سیمان از بورس کالا رو کی میبره؟... می‌دونید عرضه و تقاضا یعنی چی؟ اگر همین رو هم بدونید شما خودتون دلال پرورید.»

کاربری به نام «فرزاد» هم از وضعیت بد سهام شرکت‌های سیمانی نوشت: «انقدر بازار بی‌در و پیکر شده که شایعه می‌کنن قراره سیمان از بورس کالا خارج بشه کل گروه سیمان یکدست قرمزپوش میشن... تا کی قراره یک مشت دلال رو اعصاب مردم راه برند؟» کاربری به نام «ایمان سلمانی» هم با یک دو تیر دو نشان زد و با توییتی، هم از خروج سیمان از بورس کالا انتقاد و هم به تصمیم نمایندگان برای فیلتر کردن فضای مجازی اعتراض کرد. او نوشت: «ای کاش مجلس انقلابی حداقل به جای طرح صیانت فضای مجازی به دنبال صیانت از جان و مال مردم می‌بود و با فوریت طرح خرید واکسن کرونا و رفاه اجتماعی و صیانت از معیشت مردم و مبارزه با مختلسین و مافیا‌های سیمان و مرغ و... را تصویب می‌کرد؟!» در نهایت هم همایون دارابی توییت کرد: «سال‌ها گروه‌های رانت‌جو تلاش پیگیری برای خروج محصولات فولادی و پتروشیمی از بورس کالا صورت دادند، اما مقاومت در برابر این خواست غیرقانونی باعث شد این شرکت‌ها امروز مهم‌ترین و پرقدرت‌ترین شرکت‌های کشور باشند. حفظ سیمان در بورس کالا نیز همچین نتیجه‌ای خواهد داشت.»

اهمیت سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌ها

سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌ها یکی از موضوعاتی است که رضا خانکی، فعال بازار سرمایه به آن تاکید دارد و از این رو هرچند وقت یک‌بار به آن می‌پردازد. او دیروز نیز در توییتی به اهمیت این موضوع اشاره کرد و نوشت: «با توجه به تورم پیش رو به نظرم سهم سبد سهام رو در پرتفوی سرمایه‌گذاری‌تون بالا نگهدارید. کماکان توصیه‌ام خرید یک پرتفوی سهام یکجا از طریق خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.» همین توییت باعث شد برخی از کاربران که این موضوع برای آنان نیز اهمیت داشت، به بحث درباره آن بپردازند. یکی از آنان نوشت: «درباره صندوق‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی خیلی خیلی زیادیم. مثلا به هرکی می‌گی اگه روزای اول ریزش بازار سرو می‌خریدی الان حتی دو درصد توی سود بودی و نیازی نبود بازار رو چک کنی، باورش نمی‌شه یا به حسن نیتت شک می‌کنه.» خانکی هم در پاسخ به او گفت که برای ترویج سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌ها بسیار مطلب نوشته، اما از او به‌تن‌هایی کاری برنمی‌آید: «خیلی سر ترویج صندوق‌ها مطلب نوشتم، ولی خب زور من تنها به جایی نمی‌رسد. اپلیکیشن داران رو هم روی همون بستر تعریف کردیم.

صندوق‌های ETF خیلی گزینه مناسبی نیستند، چون عمرشون کوتاه و بازده‌هاشون نرمال نشده و خرید واحداشونم برای عموم مردم سخته.» کاربر دیگری هم در تایید نوشت: «چنین چیزی نیازمند تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و پادکست و یوتیوب و اینستاگرام به طور روزانه و دائمه. ما حتی توی ۱۲ سال تحصیلی‌مون یک صفحه راجع به اقتصاد نخوندیم.» کاربری به نام «حسین» هم نوشت: «متاسفانه درباره صندوق‌ها اطلاع خیلی کمه، برخی به ظاهر آگاه هم ندانسته یا عمدی مردمو از این‌ها دور می‌کنن، در حالی که برای بخش بزرگ سرمایه‌گذاران عادی بهترین انتخابن.»

امیر فهیمی /کارشناس بازار سرمایه

با توجه به تورمی که تا الان داشتیم و انتظارات تورمی پیش‌رو، به نظرم بخش قابل توجهی از سهام ارزان‌ترین چیز‌های قابل خریدن هستند.

مهدی رباطی/ کارشناس بازار سرمایه

پدیده بی‌دولتی یا خلأ قدرت بسیار خطرناک است. در این وضعیت یک آشفتگی در حوزه‌های اساسی زندگی مردم مشاهده می‌شود و شبکه‌های مافیایی با توسل به رانت و گماشتگان خود بی‌توجه به منافع عمومی به دنبال تامین خواسته‌های خود و خارج کردن منابع حاصله از کشور هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده