تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۰
کد خبر: ۲۲۰۶۵۵
نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم؛
‌می‌متالز - نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: موافق طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در این برهه زمانی نبودم! و این طرح علاوه بر اینکه افق آینده نگرانه ندارد، برای فعالیت مشاغل خرد در پلتفرم‌های اینستاگرام و تلگرام جایگزینی تعریف نکرده است.

به گزارش می‌متالز، ظهر جمعه، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در لایو اینستاگرام نکاتی درخصوص طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی مطرح کرد. نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم گفت: طرح مذکور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و در دستور کار مجلس قرار گرفت که با لایحه که توسط دولت به مجلس تقدیم می‌شود متفاوت است؛ اگرچه بر این باور هستم که بهتر بود این طرح به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شد.

وی افزود: از آنجا که نمایندگان، موکلین مردم هستند این اختیار را دارند که دغدغه‌های بخشی از مردم را به صورت طرح در مجلس ارائه کنند، اما اینکه طرح مذکور در این برهه از زمان در اولویت مجلس قرار گرفته، محل مناقشه است، زیرا به نظر من هم مطرح شدن این طرح در اولویت امروز جامعه نیست. دلیل نمایندگان موافق هم از اهمیت فضای مجازی (فجازی) در زندگی مردم حکایت داشت.

عدم ضرورت مطرح شدن طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در این ایام

طغیانی با تاکید بر اهمیت فضای مجازی گفت: در این ایام که جامعه دستخوش اتفاقاتی نظیر تغییر دولت، کرونا، مسائل آب و برق در اقصی نقاط کشور است ضرورت نداشت به این طرح پرداخته شود؛ که متاسفانه اصرار نمایندگان موافق بر این بود که این طرح در دستور کار قرار بگیرد که البته این نمایندگان هم پاسخگو افکار عمومی نیستند!

وی گفت: باید تناسبی بین اتفاقات مجلس با دغدغه‌های مردم باشد و مردم احساس کنند که مجلس یازدهم به دنبال رتق و فتق امور آنهاست. اینکه این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفته متوجه هیئت رئیسه مجلس است و تک تک نمایندگان نقشی ندارند؛ چراکه دستور مجلس را هیئت رئیسه تعیین می‌کند که دلیل آن‌ها هم عدم مداخله از آیین نامه‌های داخلی مجلس است که آن هم نیاز به اصلاح دارد.

تنها مسیر طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی تصویب شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم باز هم بر این نکته تاکید کرد که طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی اولویت امروز جامعه نبود. وی ادامه داد: هنوز کلیات، جزئیات و فوریت این طرح تصویب نشده است و فقط مسیر این طرح تصویب شده است. به این معنا که در مجلس دو مسیر مشخص برای تصویب طرح‌ها و لوایح امکانپذیر است. یکی اینکه طرح درکمیسیون بررسی و راهی صحن مجلس می‌شود تا به تصویب شورای نگهبان قرارگیرد و جایگزین دوم هم که اصل ۸۵ قانون اساسی است؛ به این معنا که موضوع‌های ویژه و بحرانی تحت عنوان طرح آزمایشی توسط مجلس در کمیسیون ویژه بررسی می‌شود و مصوبات به شورای نگهبان می‌رود.

تفاوت صحن و ۸۵ شدنی طرح در بررسی در کمیسیون ویژه و قوانین آزمایشی است

وی تفاوت صحن و اصل ۸۵ را اینگونه توضیح داد که در کمیسیون ویژه قوانین آزمایشی مصوب می‌شود و بعد از چند سال در مجلس به قانون دائمی درخواهد آمد. در روز چهارشنبه اصل ۸۵ بودن این طرح تصویب شد و طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در کمیسیون ویژه‌ای که شامل نمایندگان کمیسیون‌های مختلف است بررسی می‌شود و پس از آن طرح راهی شورای نگهبان خواهد شد.

قول رئیس مجلس شورای اسلامی به شفافیت طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی

طغیانی گفت: خاصیت ۸۵ شدنی طرح این است که در کمیسیون ویژه شفافیت وجود ندارد! اما از آنجا که مجلس یازدهم برمبنای شفافیت شکل گرفته با مساعدت و قول رئیس مجلس شورای اسلامی مقرر شد که طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در کمیسیون ویژه شفاف مطرح شود. متاسفانه طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی بدون اطلاع رسانی و آمادگی افکار عمومی مطرح شد و نقش رسانه‌ها در روشنگری مردم موثر است.

طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در ۶ بخش تنظیم شده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در ۶ فصل تنظیم شده است که فصل اول این طرح به تعاریف پرداخته که متاسفانه این طرح افق آینده نگری ندارد چراکه فناوری مدیریت اطلاعات در حال تحول است و نمی‌توان با اتکا به گذشته این طرح را تنظیم کرد.

وی افزود: در فصل دوم به رگولاتوری فضای مجازی اشاره شده و فصل سوم به شرایط و ضوابط عرضه پایه کاربردی تاکید دارد؛ به این معنا که در طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، خدمات پایه کاربردی در درگاهی ثبت نام شده و مجوز دریافت می‌کنند.

آسیب به مشاغل خرد با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی

طغیانی تصریح کرد: فصل چهارم طرح مذکور، به حمایت از خدمات پایه کاربردی اشاره دارد به این معنا که با ایجاد صندوق از اپلیکیشن‌های تولید داخلی حمایت می‌شود. فصل پنجم به تکالیف و تعهدات خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی می‌پردازد که در واقع هدف این طرح هم در این فصل مستتر است. حفاظت و صیانت از حقوق افراد! چراکه در فضای مجازی لگام گسیخته حقوق بسیاری از افراد پایمال می‌شود و اطلاعات کاربران ایرانی به خارج درج شده و والدین نظارت کافی بر کودکان ندارند.

وی فصل ششم طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی را مسئولیت و ضمانت اجرا این طرح برشمرد و توضیح داد: توزیع تجاری فیلترشکن‌ها ممنوع است و کسانی که به این کار مبادرت می‌ورزند مشمول جریمه خواهند شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رای مخالف داده است، گفت: متاسفانه در این طرح تنها کسب و کار‌های بزرگی نظیر اسنپ و دیجی کالا و ... در نظر گرفته شده اند و آسیب جدی بر پیکر افرادی که به کسب حداقل درامد از پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و تلگرام و ... داشته اند، وارد می‌شود که نیاز است این مهم به دقت بررسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی می‌تواند در مسیر تحقق تحول دیجیتال صنایع بزرگ خللی وارد کند، گفت: بعید به نظر می‌رسد و در موارد رسمی مشکلی ایجاد نمی‌شود.

منبع: پایگاه خبری ایراسین