تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۲۲۰۹۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

درخواست معدنکاران خراسان جنوبی برای بازگشایی جاده نهبندان - شهداد

‌می‌متالز - رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: فعالان بخش معدن استان خواستار پیگیری برای بهسازی و بازگشایی جاده نهبندان - شهداد توسط اداره کل راه و شهرسازی هستند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا باقری روز شنبه در سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال جاری که با حضور استاندار در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، افزود: مسدود بودن این مسیر بر اثر سیل از ۲ سال قبل مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

وی گفت: در حال حاضر با کمبود سیستم حمل و نقل مواد معدنی در استان مواجه‌ایم که با اختصاص تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به شرکت‌های حمل و نقل استان باید ناوگان حمل و نقل تقویت شود.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: اطلاعات محموله‌های بخش معدن شامل مبدا، مقصد، تناژ و نوع محموله باید به صورت فصلی از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام شود.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از اختلال و برقراری تعادل در سیستم حمل و نقل مواد معدنی، شرکت‌های حمل و نقل توسط انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالا به انعقاد قرارداد با معدن‌داران و تامین نیاز‌های حمل و نقلی مربوطه موظف شوند.

باقری گفت: پیشنهاد می‌کنیم درخصوص تخصیص سهمیه لوازم یدکی به ویژه لاستیک به ناوگان حمل و نقل جاده‌ای توسط سازمان صمت استان از وزارت متبوع پیگیری شود.

وی خواستار پیگیری درخصوص استفاده از کامیون‌های عبور موقت در تردد داخل استان توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و استانداری شد و افزود: اداره راهداری در زمینه ورود ماشین‌آلات دست دوم (کامیون) با تخفیفات گمرکی به استان پیگیری لازم را داشته باشد.

وی گفت: با توجه به اعلام رییس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند درخصوص وجود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در بخش حمل و نقل استان (سرمایه‌گذاری داخلی با شرایط ۲۰ درصد آورده و ۸۰ درصد تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذار خارجی با شرایط اجازه ورود خودرو و تعهد به حمل بار‌های استان و نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش)، موضوع از طریق ستاد توسعه خاوران پیگیری شود.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات معدنی به ویژه سنگ‌ها به خارج از استان حمل می‌شوند که به دلیل دسترسی نامناسب به سیستم حمل و نقل، قیمت تمام شده بالایی دارند.

وی افزود: قیمت پایه مواد معدنی سال قبل براساس درصدی از قیمت فروش ماده معدنی تعیین و منجر به این شد که در حقوق معدنی معدنکاران با مشکلاتی مواجه شویم.

باقری بیان کرد: فاصله دور از محل مصرف (واحد‌های فراوری معدنی)، نبود صنایع فراوری معدنی داخل استان و نبود برق در جاده‌های معدنی که باعث شده معدنکاران از نیروگاه‌های کوچک استفاده کنند سبب بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات معدنی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه استان شده است.

وی گفت: در کارگروهی در این خصوص پیشنهاد شد با همکاری سازمان صمت به سمتی برویم که برای استان‌های کمتر توسعه یافته مانند خراسان جنوبی یا سیستان و بلوچستان که واحد‌های فراوری معدنی ندارند به میزان ۷۰ درصد تخفیف قائل شوند.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: قیمت مواد معدنی بسیار متنوع و بسته به کیفیت و بازار ماده معدنی دارد لذا متاسفانه سازمان صمت ابزاری در دست ندارد تا قیمت میانگین و عادلانه‌ای برای پایه مواد معدنی اعلام و آن را در سطح استان اجرا کند.

وی گفت: پیشنهاد مشخص ما به عنوان عضو کمیسیون معادن توجه به حداقل فاکتور‌های صادره است تا امکانی برای فعالیت‌ها به معدنکاران داده شود چراکه با برگشت نرخ دلار شرایط تورمی را داریم و قیمت‌هایی که این مواد صادر می‌شد، برگشت داده شده و رقابت را از دست داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از سال ۹۳ تاکنون ظرفیت معادن استان ۲ برابر شده است که اگر این ظرفیت به ما اعلام شود می‌توانیم شهرستان‌ها را در حوزه حمل و نقل مواد معدنی ظرفیت سنجی کنیم.

اسدالله جلال‌زاده افزود: درخصوص تامین سیستم حمل و نقل مواد معدنی برخی شهرستان‌ها با رانندگان وارد معامله شده‌اند همچنین در شهرستان طبس معدنکاران با شرکت خصوصی وارد عقد قرارداد شده و مشکلی برای حمل و نقل ندارند.

وی بیان کرد: مجوز واردات پنج هزار دستگاه کامیون به کشور داده شد که تاکنون هزار و ۲۰۰ دستگاه ترخیص و وارد کشور شده است که از این تعداد مجوز ۵۰ دستگاه کامیون برای استان اخذ شده و تاکنون ۹ دستگاه ترخیص شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: درخصوص مشکل جاده نهبندان - شهداد هم موضوع باید از طریق استان کرمان پیگیری و اجرا شود.

وی گفت: تاکنون پیگیری و مکاتبات متعددی در استان خراسان جنوبی با وزارت متبوع انجام شده است و بهسازی این مسیر نیاز به ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

جاده شهداد - نهبندان استان‌های خراسان جنوبی و کرمان را به هم متصل می‌کند که بخشی از آن در سیل سال ۱۳۹۸ تخریب و کل مسیر بسته شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده