تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۲۱۰۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش تقاضای زغال سنگ در چین

‌می‌متالز - با وجود انتظارات جهانی برای دور شدن از زغال سنگ، تقاضای چین برای زغال سنگ همچنان قوی است، زیرا افزایش دمای جهانی باعث بالا رفتن تقاضای برق و قیمت زغال سنگ شده است. معاملات آتی ذغال سنگ حرارتی در ماه جولای به بالاترین حد خود رسید، زیرا موج گرما در چین باعث افزایش مصرف برق شد. در مناطق صنعتی کشور مانند ژجیانگ در نزدیکی شانگهای، با افزایش دما به ۳۷ درجه سانتی گراد، مصرف برق از ۱۰۰ میلیون کیلووات در ساعت فراتر رفت.

به گزارش می‌متالز، قیمت زغال سنگ در پاسخ به مصرف بالای انرژی در سراسر کشور، در اواسط ماه ژوئیه از ۹۰۰ یوان (تقریبا ۱۴۰ دلار) در تن گذشت. این در حالی است که قیمت این محصول در ماه، پس از گزارش بدبینانه آژانس بین المللی انرژی، که کشور‌ها را تشویق کرد تا از سوخت‌های فسیلی دور شوند، کاهش داشت.

علیرغم فشار‌های فزاینده بین المللی، بازار زغال سنگ همچنان در بیشتر مناطق آسیایی فعال است و چین در راس آن قرار دارد. اگرچه چین در تلاش است تا از زغال سنگ فاصله بگیرد، اما مصرف بالای برق دولت را مجبور به تولید و همچنین واردات برای تأمین این تقاضا می‌کند. در منطقه ژجیانگ، تنها ۳۰ درصد انرژی از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود و به این معنی است که مناطق صنعتی در سراسر چین در سال‌های آینده نیز به زغال سنگ وابسته خواهند بود.

یکی دیگر از عوامل محرک قیمت زغال سنگ، اختلال در عرضه بین استرالیا و چین است. از ابتدای سال ۲۰۲۱، قیمت زغال سنگ استرالیا ۸۶ درصد افزایش یافته و در پایان ماه جولای به بیش از ۱۵۰ دلار در تن رسیده است، بالاترین رقمی که از سپتامبر ۲۰۰۸ در بازار مشاهده شده است. به همین ترتیب، زغال سنگ آفریقای جنوبی نیز ۴۴ صعود کرده است. ممکن است دولت‌ها برای تغییر به سمت انرژی تمیزتر فشار بیاورند، اما افزایش جمعیت جهان به معنی افزایش تقاضای انرژی است و بسیاری از کشور‌ها بدون استفاده از نفت، گاز و زغال سنگ نمی‌توانند این تقاضا را تامین کنند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده