تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۵۴۲
کد خبر: ۲۲۱۱۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تخریب محیط زیست خط قرمز بهره برداری از معادن در آذربایجان غربی است

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به برخورد قانونی با بهره برداران غیراصولی تخریب کننده منابع طبیعی گفت: تخریب محیط زیست خط قرمز بهره برداری از معادن در استان است.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا بابایی افزود: این سازمان دنبال استخراج علمی و اصولی از معادن است و با بهره برداران غیر اصولی که موجب تخریب شوند، مطابق قانون رفتار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته وصول حقوق دولتی از معادن استان ۲۶۸ درصد افزایش داشته، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و عدم تحقق درآمدها، ۱۵درصد از حقوق دولتی دریافتی که در قانون برای مصرف در ایجاد زیرساخت‌ها برای معادن استان و ۱۲ درصد برای موارد منابع طبیعی تعیین شده باید به استان بازگردانی شود، ولی از این مبالغ بخش ناچیزی برگشت داده شده است.

وی اضافه کرد: معدن کاران باید مسوولیت‌های اجتماعی خود را در قبال مردم منطقه اجرا کنند تا اثرات و برکات برداشت و استخراج مواد معدنی در منطقه نمایان شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه جاده‌ها و راه‌های روستایی از استاندارد لازم برخوردار نیستند و حمل بار با تناژ بالا هم سبب تخریب راه‌های دسترسی می‌شود، باید در مدت زمان معینی باز سازی و ترمیم شوند.

بابایی افزود: معدنکاران باید در راستای ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش افزوده برای مواد معدنی استان و بهبود وضعیت درآمدی و اشتغال مردم منطقه نسبت به ایجاد واحد‌های فرآوری و توسعه کسب و کار‌های مرتبط با معادن اقدام کنند.

آذربایجان‌غربی از نظر معدنی با وجود غنای قابل توجه، یکی از استان‌های کم برخوردار کشور به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان‌غربی

عناوین برگزیده