تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۵۳۰
کد خبر: ۲۲۱۱۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رنسانس زغال سنگ!

‌می‌متالز - در بحبوحه صحبت‌هایی که در خصوص گرمایش جهانی، بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی، کربن زدایی و فاینانس انرژی سبز شنیده می‌شود، تجارت جهانی زغال سنگ تولد دوباره‌ای پیدا کرده است.

به گزارش می‌متالز، کشتی‌های فله بری که زغال سنگ به آسیا و اروپا حمل می‌کنند، درآمد حمل بار را برای مالکان کشتی که در انظار عمومی از احترامشان به محیط زیست به سرمایه گذاران می‌گویند، افزایش داده اند.

بن نولان، تحلیلگر شرکت استیفل در یادداشتی به مشتریان جدید نوشت: معلوم شده که اخبار زوال زغال سنگ تا حد زیادی مبالغه آمیز بوده است.

زغال سنگ در کشتی‌های فله بر بزرگ معروف به Capesize با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن و کشتی‌های کوچک پانامکس با ظرفیت ۶۵ تا ۹۰ هزار تن حمل می‌شود. نرخ اسپات کشتی‌های بزرگ روز دوشنبه ۳۲ هزار و ۸۰۰ دلار در روز و کشتی‌های فله بر کوچکتر پانامکس ۳۱ هزار و ۸۰۰ دلار و کشتی‌های سوپرمکس ۳۱ هزار و ۶۰۰ دلار بود. این اتفاق که کرایه حمل کشتی‌های هر سه رده بالای ۳۰ هزار دلار باشد، در پنج هفته گذشته کم سابقه محسوب می‌شود و از فعالیت قوی بازار‌های زغال سنگ حکایت دارد.

روزنامه فایننشیال تایمز اخیرا در گزارشی اشاره کرده که قیمت گذاری کالای زغال سنگ از بازدهی سهام مالی و املاک در سال میلادی جاری سبقت گرفته است. طبق گزارش وب سایت آرگوس، قیمت گرید مرغوب زغال سنگ حرارتی استرالیا که برای تولید نیرو استفاده می‌شود، روز جمعه به ۱۵۱ دلار در هر تن افزایش یافت که بیش از سه برابر قیمت نهایی سپتامبر است. قیمت زغال سنگ کوک شو استرالیایی نیمه نرم یا زغال سنگ متالورژی مورد استفاده برای تولید فولاد ۱۲۷ دلار در هر تن بود که تقریبا ۸۰ درصد افزایش از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نشان می‌دهد.

به گفته نولان، صادرات زغال سنگ حرارتی از ابتدای سال تا به امروز از منطقه گلف کاست آمریکا که صادراتش به شدت حساس به قیمت و تقاضاست، ۱۹۴ درصد رشد کرده است.

بعضی از رخداد‌های جوی دور از انتظار که اکنون به گرمایش زمین نسبت داده می‌شوند، تقاضا برای حمل دریابرد زغال سنگ که انتشار کربن بالایی دارد را افزایش داده اند. گرمای کشنده مصرف برق را افزایش داده و با افزایش تقاضا برای برق به دلیل بهبود فعالیت اقتصادی همزمان شده است. متعاقبا مصرف بالاتر برق تقاضا برای واردات زغال سنگ حرارتی را تقویت کرده است. به گفته نولان، تابستان داغ امسال در آسیا باعث شد چندین مصرف کننده بزرگ زغال سنگ که در حال کنار گذاشتن این سوخت فسیلی آلاینده بودند، دیگر اصلا نخواهند چنین اقدامی را انجام دهند.

خشکسالی در ماه مه در جنوب چین دسترسی این منطقه به برق آبی که جایگزینی برای زغال سنگ است را کاهش داد و در شمال این کشور هم سیل به راه افتاد. سیلاب‌های شدید در ژنگژو امکان حمل زغال سنگ از منابع داخلی را محدود کرده است. مقامات چینی اعلام کرده اند حمل زغال سنگ از مغولستان داخلی و شنکسی تا ژنگژو به شرق و مرکز چین به شدت مختل شده است.

همزمان گرمای کشنده قیمت گاز طبیعی که رقیب زغال سنگ حرارتی در تولید نیروست را افزایش داده و موجودی آن کاهش پیدا کرده است. حتی در اروپا که پرچمدار کربن زدایی است، ذخایر اندک گاز طبیعی باعث افزایش چشمگیر واردات زغال سنگ حرارتی از سوی همه کشور‌ها شده است.

تقاضای تابستانی با ذخیره سازی مجدد برای تقاضای زمستانی و پر کردن مجدد ذخایر و همچنین تقاضا برای زغال سنگ کک شو برای تولید فولاد تکمیل خواهد شد.

شرکت MSI در دورنمای ماهانه خود به این مطلب اشاره کرد که کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین برنامه‌هایی را برای ساخت بیش از ۱۰۰ میلیون تن ذخایر زغال سنگ قابل استفاده اعلام کرده، اما ذخایر زغال سنگ داخلی در پایینترین سطح از فوریه قرار دارد.

چین تنها کشوری نیست که به دنبال ذخیره سازی زغال سنگ است. کره جنوبی هم در میان کشور‌هایی است که خرید زغال سنگ را برای اجتناب از کمبود تامین انرژی افزایش داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، یک نکته قابل تامل وضعیت فعلی بازار این است که وقایع جوی پیش بینی نشده ناشی از تغییرات اقلیمی باعث افزایش تقاضا برای حمل زغال سنگ شده که سوخت منفوری به شمار می‌رود. نکته دوم این است که تلاش برای کربن زدایی در چین ممکن است تقاضا برای حمل زغال سنگ را حتی بیشتر کند.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده