به گزارش می متالز، داریوش امانی؛ معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری تصریح کرد: این مصوبه ابهاماتی دارد که در حال بررسی و رفع آنها هستیم. به گفته وی در بحث اضافه دریافت کمیسیون از رانندگان با هزار و 850 شرکت متخلف برخورد شده است و 230 شرکت حمل و نقل تعطیلی یک تا چند ماهه داشته اند.
امانی گسترش شرکتهای تعاونی در زمینه حمل بار را از جمله سیاستهای این سازمان اعلام کرد و گفت: هم اکنون 170 شرکت تعاونی در این زمینه در کشور در حال فعالیت هستند.
احمد کریمی؛ دبیر اتحادیه سراسری انجمن های صنفی کامیون داران کشور هم در این برنامه گفت: محاسبه نرخ حمل بار در جادهها بر اساس تن بر کیلومتر از خواستههای اصلی کامیون داران است که تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است. در این محاسبه جدید همه شاخصها دیده شده و مورد توافق رانندگان کامیون قرار گرفت. وی گفت: نرخ کمیسیون براساس قانون درصدی از کرایه حمل است که برخی شرکت ها با تخلف، تا 50 درصد حق کمیسیون دریافت میکنند.
کریمی نبود لاستیک در بازار و قیمت بالای آن را از جمله مشکلات کامیون داران دانست و افزود: در حالی که 8 ماه از سال گذشته است تنها 2 حلقه لاستیک به خودروهای سنگین حمل بار تحویل شده در حالی که هر خودرو نیاز به تعویض 6 حلقه لاستیک دارد. لاستیک خودروهای سنگین تا 3 برابر قیمت دولتی در بازار موجود است و رانندگان مجبور به تهیه آن هستند. این در حالی است که قیمت برخی قطعات خودروهای باری سنگین تا 6 برابر افزایش یافته است.
مدیرکل امور اقتصادی و تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: دولت تمهیدات لازم را برای واردات لاستیک مورد نیاز یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سنگین اندیشیده است. به گفته محمدرضا کلامی از این تعداد 400 هزار دستگاه خودروی باری و 51 هزار دستگاه مسافربری است.
وی گفت: خودروهای سنگین کشور سالانه به 4 میلیون و 800 هزار حلقه لاستیک نیاز دارند که از این تعداد یک میلیون حلقه در داخل کشور تولید و بقیه وارد میشود. کلامی با اشاره به افزایش نرخ دلار وارداتی لاستیک از 3 هزار و 300 تومان به 4 هزار و 200 تومان گفت: همین مسئله خود باعث افزایش قیمت لاستیک خودروهای سنگین شده است. در مهر ماه گذشته150 میلیون دلار برای واردات یک و نیم میلیون حلقه لاستیک ثبت سفارش و 300 هزار حلقه لاستیک توزیع شد.
کلامی با بیان اینکه در مجموع 320 میلیون دلار برای واردات لاستیک خودروهای سنگین ثبت سفارش صورت گرفت، گفت: با تخصیص ارز مورد نیاز در آبان و آذر یک میلیون حلقه لاستیک برای خودروهای سنگین وارد کشور می شود.
رییس کمیسیون عمران مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با بررسیهای صورت گرفته دریافتیم که بیشتر مطالبات رانندگان کامیونها به حق و سال هاست که دستگاه های اجرایی به خواسته های آنان توجه نکرده اند.
محمدرضا رضایی افزود: خیلی از شرکتهای حمل و نقل با صاحب کالا به توافق میرسیدند تا کمتر از حق رانندگان کامیونها به آنان پرداخت شود. براساس بررسی های صورت گرفته در برخی از موارد رانندگان کامیونها تنها 50 تا 60 درصد حقشان را دریافت میکردند. این در حالی است که ناهماهنگی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز به منظور واردات لاستیک مشکلاتی را برای رانندگان خودروهای سنگین کشور ایجاد کرده است.