تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۲۲۸۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بی ثباتی در قوانین بلای جان صادرکنندگان به عراق شده

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق گفت: بیشترین حجم صادرات ایران با عراق در حال حاضر برعهده تجار قدیمی است که از قبل در این بازار حضور داشته اند و هنوز هم در این بازار فعالند و واحد‌های جدید توان صادراتی کمی دارند.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، سید حمید حسینی افزود: دو مشکل در روابط صادراتی ایران با کشورای همسایه به ویژه عراق وجود دارد، که یکی از این مشکلات وجود قوانین دست و پاگیر اداری و بوروکراسی شدید و سختگیری بیش از اندازه در صدور مجوز صادراتی برای صادرکنندگان است.

وی تصریح کرد: عدم حضور مداوم در بازار و بی ثباتی قوانین و سیاست‌های صادراتی از دیگر مشکلاتی است که بطور مداوم صادرکنندگان و تجار را از ادامه فعالیت اقتصادی باز می‌دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به عدم صدور رویداد برای تجار دو کشور ایران و عراق گفت: ایران برای تجار عراقی روادید صادر نمی‌کند و عراق هم برای صدور ویزا بشدت سختگیری می‌کند و عدم امکان تردد فعالین اقتصادی دو کشور پاشنه اشیلی شده در روابط دو کشور شده است.

حسینی افزود: در حال حاضر بیشترین حجم صادرات ایران با عراق را تجار قدیمی که از قبل در این بازار حضور داشته اند و هنوز هم در این بازار فعالند برعهده دارند و واحد‌های جدید صادراتی کمتر در این بازار حضور یافته اند.

وی گفت: حضور کمرنگ شرکت‌های فنی مهندسی در طرح‌های عراق از دلایلی است که بازار فولادی ایران درعراق همانند سال‌های قبل نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد:شرکت‌های فنی و مهندسی ایران پیشتر بعنوان پیمانکار و سرمایه گذار بیش از ۸۰ طرح در این کشور اجرا می‌کردند و عمدتا مصالح و مواد اولیه خود را برای طرح‌های ساختمانی، فاضلاب، استادیوم و نفت از ایران خریداری می‌کردند، اما حضور شرکت‌های فنی مهندسی در حال حاضر بسیار کم شده است و بیشتر حضور تجاری و بازرگانی است.

حسینی در پایان تصریح کرد: محصولات شرکتهایی، چون کاوه خرمشهر و روهینا هر دو بازار خوبی در جنوب عراق دارند و فولاد بناب و میانه هم بازار خوبی را در اقلیم کردستان ایجاد کرده اند و با آغاز بازسازی عراق بازار سه چهار میلیارد دلاری برای فعالان صنعتی ایرانی و حتی دیگر کشور‌ها فراهم خواهد شد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده