تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۴۱
بازدید: ۵۵۶
کد خبر: ۲۲۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در مرکز سه استان صورت می گیرد:

انتخاب تاریخی چین در تاسیس شهر جدید

می متالز - چین استانداردهای جدیدی را برای ساخت منطقه شیونگان (Xiongan) تنظیم کرده است. این شهر منطقه اقتصادی جدیدی در نزدیکی پکن خواهد بود و به منظور یکپارچه سازی پایتخت چین طراحی شده است.
انتخاب تاریخی چین در تاسیس شهر جدید

مساحت این شهر جدید در فاز اول ٢٠٠ کیلومتر مربع و در فاز دوم ٤٠٠ کیلومتر مربع و در فاز نهایی 2 هزار کیلومتر مربع خواهد بود. شهر جدید در مرکز سه شهر پکن، تیانجین و هبی قرار دارد.

در بخشنامه صادر شده توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی این کشور آمده است این انتخاب تاریخی و استراتژیک است و می توان آغازی مهم برای هزاره سوم باشد.

استاندارد این شهر باید به شهرهای بین المللی درجه یک جهان برسد و معماری آن باید تجسمی از عناصر فرهنگی چین باشد.

موقعیت جغرافیایی این منطقه این گونه است که شهر جدید در 100 کیلومتری جنوب غربی شهر پکن یعنی در نزدیکی Baiyangdian که یکی از بزرگترین تالاب های آب شیرین جهان محسوب می شود قرار خواهد گرفت. این تالاب همچنین به عنوان مروارید دشت شمال چین شناخته می شود.

در پیش نویس این طرح آمده، تمهیدات ویژه ای برای کنترل آلودگی و حفاظت از محیط زیستی تالاب Baiyangdian اندیشیده شده است.

تصمیم ایجاد این منطقه در راستای سیاست ها و استراتژی های چین است که در سال 2014 برنامه ریزی کرد تا به طور مشترک در حومه و روستاهای اطراف پکن، شهرهای تیانجین و هبی به طور مشترک شاهد بهبود ساختار اقتصادی، محیط زیستی و خدمات عمومی و همینطور کاهش شکاف سرمایه گذاری بین این مناطق و مناطق صنعتی باشد.

پکن شهری با بیش از 21 میلیون نفر جمعیت است و مقامات چینی تلاش می کنند رشد جمعیت در این شهر را کنترل کنند. همچنین نقل مکان های صنعتی به شهرهایی نظیر هبی در سال های اخیر به عنوان بخشی از مشکلات شهری مطرح می شود که چینی ها در تلاش برای رفع این مشکلات هستند.

جمعیت رو به رشد پکن که پیش بینی می گردد تا سال 2020 به مرز 23 میلیون نفر برسد سبب شده نگرانی ها درباره حجم ترافیک، افزایش قیمت مسکن و فشار مضاعف بر منابع بیشتر گردد.

ایجاد شهر جدید " شیونگان" بخش بسیار مهم و جدایی ناپذیر تصمیم پکن از این تمرکززدایی از شهرهای بزرگ و صنعتی چین است.  بنابراین منطقه جدید یه محیط مساعدی برای ایجاد نوآوری، جذب تیم و استعدادهای نو و علم و فن آوری تبدیل خواهد شد.

مقامات چینی به این اصلاحات به عنوان یک کلید توسعه ای نگاه می کنند و این منطقه جدید مدل های جدید سرمایه گذاری، تامین مالی و اداری را پیاده خواهد کرد.

مکانیزم های مالی پایدار و طولانی مدت سبب خواهد شد صندوق های خصوصی به سرمایه گذاری و ساخت این مناطق جدید تشویق شوند. دولت هم سیاست های خاص و حمایتی و نیز پشتیبانی بودجه ای ویژه ای برای این پروژه بزرگ در نظر گرفته است و چین سیاست های حمل و نقل، محیط زیست، حفاظت از آب، انرژی و خدمات عمومی برای توسعه این منطقه تدوین خواهد کرد.

کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در پی انتشار این خبر اعلام کرد: چین اعلام کرده شهر شیونگان در ١٠٠ کیلومتری جنوب غرب پکن احداث خواهد شد و تمامی کارخانه ها، ادارات اصلی دولتی و دانشگاه ها قرار است به آنجا منتقل گردند.

وی افزود: در پی انتشار این خبر قیمت فولاد و معاملات آتی سنگ آهن افزایشی شد و این درحالی است که تا قبل از تعطیلات فستیوال دو روزه در چین، روند قیمت ها منفی بوده است.

طهرانی خاطرنشان کرد: بنا بر اعلام مقامات چینی، شهر شیونگان به منظور جلوگیری از آلودگی بیش از حد شهر پکن و حومه احداث خواهد شد.

وی اظهار داشت: با اتمام تعطیلات دو روزه در چین که ناشی از جشنواره شکوفه های گیلاس در این کشور بود، شاهد رشد یک درصدی قیمت سنگ آهن در معاملات فیوچرز و همینطور افزایش قیمت فولاد در اولین روز کاری بعد از تعطیلات بودیم.

عناوین برگزیده