تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۷
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۲۳۶۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش قیمت‌ها همزمان با کاهش محدودیت برق در صنایع فولادی

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد شهرستان ساری با اشاره به اینکه عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا قیمت‌ها در بازار فولاد افزایشی باشند، گفت: بازگشت قیمت‌ها به حالت قبل از خاموشی‌ها دور از انتظار نیست، اما زمان‌بر است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، مجتبی کواکبیان در رابطه با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار فولاد گفت: گرانی جدید اتفاق افتاده در صنایع فولادی ناشی از چند پارامتر است که یکی از آن‌ها قطعی برق است. این عامل نه تنها در بازار فولاد، بلکه در صنایعی مانند سیمان هم به وضوح تأثیرگذار بود، اما در این میان، وزارت نیرو و وزارت صمت باید به یک تعاملی برسند تا مصرف را به گونه‌ای مدیریت کنند که مراکز تولید ما حداکثر تولید را داشته باشند.

وی بورس کالا را عامل دیگری برای گرانی‌ها در بازار فولاد دانست و تصریح کرد: از زمانی که فولاد در بورس کالا عرضه شد، عده خاصی که نقش واسطه را ایفا می‌کنند به انجام معاملات می‌پردازند. این در صورتی است که افرادی باید در این نهاد فعالیت داشته باشند که تخصص این کار را دارند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد شهرستان ساری افزود: افزایش قیمت دلار در بازار نیز باعث شده است که قیمت فولاد افزایش پیدا کند؛ البته، نباید با توجه به عرضه و تقاضا و تولیداتی که کارخانجات ما دارند، کمبود و یا افزایش قیمت داشته باشیم چراکه همیشه عرضه ما بیشتر از تقاضاست و در مقاطعی، صادرات داریم، اما عوامل ذکر شده دست به دست هم داده‌اند تا با افزایش قیمت روبه‌رو شویم.

کواکبیان درباره بازگشت بازار فولاد به حالت عادی گفت: زمانی که بازار حبابی شود، تا خالی شدن حباب بازار فشار زیادی به فعالان و مصرف‌کنندگان آن بازار وارد می‌شود چراکه وقتی خریداران با قیمت بالاتر آن اجناس را خریداری می‌کنند، در برابر فروش با قیمت پایین‌تر و بازگشت بازار به حالت اولیه مقاومت می‌کنند بنابراین، زمان زیادی برای بازگشت مورد نیاز است یعنی افزایش قیمت لحظه‌ای است و می‌توان گفت کاهش قیمت، هفتگی و ماهانه صورت می‌گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به روی کار آمدن آقای رئیسی در ریاست جمهوری، قطعا سیاست‌های ایشان می‌تواند کارساز باشد و نوسانات دلار در آن زمان، قطعا روی بازار فولاد و قیمت تمام شده اثر خواهد گذاشت، اما باید در نظر داشت که یک سری شرایط باید دست به دست هم بدهند تا ثبات در بازار حاکم شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده