به گزارش می متالز، برخی فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات خودرویی و لوازم یدکی که در نمایشگاه قطعه حضور دارند، مهمترین مشکلات خود را تامین مواد اولیه، قطع ارتباط مالی و پولی، بیثباتی سیاستها و برنامهها و لزوم توجه بیش از پیش مسوولان به واحدهای تولیدی عنوان کردند.
در این زمینه مدیرعامل یک گروه قطعات خودرویی گفت: مهمترین مطالبه ما بهعنوان فعالان تولیدی این است که جریان قانونگذاری، اجرایی و نظارتی کشور دست به دست هم دهد تا چرخه خرید، واردات و استفاده از مواد اولیه را برای قطعهسازان مهیا کند.
وی تاکید کرد اگر مواد اولیه با نرخ متعادلتری عرضه شود میتوان کاهش قیمت قطعات یدکی را برای مصرفکنندگان رقم زد، اما این مهم از اختیار ما خارج است و دستگاههای تصمیمگیر باید در این زمینه اقدام کنند. به گفته وی اکنون با مشکلات انتقال پول به چین و سایر کشورهای طرف قرارداد روبهروییم اما ناامید نیستیم.
وی یادآوری کرد: در حال حاضر بهطور متوسط ۷۰ درصد قطعات خودرویی داخلیسازی شده اما امکان تولید داخلی ۳۰ درصد دیگر که مربوط به تجهیزات الکترونیکی است وجود ندارد و خودروهای مانده در کف کارخانه خودروسازان به همین قطعات نیاز دارند.
یکی دیگر از دستاندرکاران شرکتهای قطعهساز همچنین افزوده که در دور گذشته تحریمها، با کمک چین توانستیم از بسیاری مشکلات عبور کنیم اما امروز چینیها نیز متاثر از تحریمهای آمریکایی راه را بر ما بستهاند. وی ادامه داد: پیدا کردن کشور صنعتی دیگری که حامی ما باشد بسیار دشوار است.
به گفته وی، برخی خودروهای تولید شده به دلیل کمبود پیچ و مهره کف کارخانههای خودروسازی ماندهاند. وی گفت: قیمت مواد اولیه در ماههای گذشته رشد چند برابری را تجربه کرده است و این افزایش قیمتها را یا باید خودروسازان تقبل کنند یا از حمایت دولت و یارانه برخوردار شوند.
این فعال قطعهسازی همچنین تاکید کرد فوریترین اقدام لازم در این شرایط، ایجاد ارتباط بانکی با خارجیهاست و در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت باید ساختار لازم را ایجاد کنند تا ارتباط سازندهای با تامینکنندگان خارجی برقرار شود.
وی افزود: اکنون حجم انبوهی از مواد اولیه، قطعات و محصولهای در گمرک باقی مانده که ترخیص آنها به کنترل، بازرسی، ثبت سفارش دوباره و حتی پاسخگویی درباره این منوط شده است که چرا این منابع از واسطهها و نه از تامینکننده اصلی خریداری شده است.
وی تاکید کرد: ۹۰ درصد مبادلات پولی خود با ژاپنیها را از طریق یک بانک در چین انجام میدادیم، اما الان مشکل داریم. یکی دیگر از واردکنندگان قطعه هم اظهار داشت که این روزها مدیریت ضعیف در سطح کلان به یکی از مشکلات همه فعالان اقتصادی تبدیل شده است. وی بیان کرد: بهطور نمونه بانک مرکزی با صدور بخشنامههای متعدد که گاهی اوقات نقضکننده بخشنامههای قبلی بوده، فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است.