تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۲۵۰۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
به مناسبت هفته دولت رونمایی شد؛

بومی سازی، طراحی و ساخت دستگاه اسکرابر و میز نرمه توسط مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران

‌می‌متالز - دو دستگاه اسکرابر و میز نرمه با استفاده از دانش فنی پرسنل مرکز و ۱۰۰ درصد بومی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به بهره برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، طراحی نقشه کشی و ساخت و مونتاژ تجهیزات دستگاه اسکرابر که با دانش فنی پرسنل مرکز و به صورت ۱۰۰ درصد بومی از سال گذشته در این مرکز کلید خورده بود عملیات نصب و بهره برداری آن به مناسبت هفته دولت آغاز شد. با نصب و راه انداری آزمایشی این دستگاه، توانایی تولید "اسکرابر" برای مراکز علمی تحقیقاتی توسط این مرکز امکان پذیر شده است.
از سوی دیگر با هدف رفع و خنثی سازی بخارات بخش انحلال اسیدی آزمایشگاه‌های آنالیز شیمی، این مرکز اقدام به ساخت دستگاه خنثی کننده (اسکرابر) کرده است که مستند سازی ساخت این دستگاه به صورت نرم افزاری و فیزیکی در حال انجام است.

پروژه ساخت میز نرمه

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران همچنین با دانش بومی و امکانات داخلی اقدام به ساخت میز نرمه مشابه با دستگاه اصلی موزلی مدل C۸۰۰ کرد. این دستگاه برای بررسی قابلیت جداشوندگی کانی‌هایی که دارای اختلاف وزن مخصوص معنی داری هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سفارش فوق به درخواست یک شرکت خصوصی و با استفاده ۱۰۰ درصد از توان داخلی، در مدت زمان ۳۰ روز کاری انجام گرفته و کلیه عملیات اعم از نقشه برداری، ساخت، مونتاژ و مستندسازی توسط پرسنل فنی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران انجام شده است.
دستگاه مذکور در مقیاس ازمایشگاهی و با دو صفحه مسطح و V شکل به ترتیب در دو محدوده دانه بندی ۱۰۰- میکرون و ۱۰۰+میکرون،۲- میلی متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شایان ذکر است، در آزمایش‌های فرآیندی بر روی نمونه‌های بررسی شده عملکرد مشابه دستگاه اصلی حاصل شد که این امر نشان دهنده دقت بسیار بالا در ساخت دستگاه است.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده