طی سالهای گذشته سایتهای زیادی در شهرستانها توسط خودروسازان داخلی احداث شد و این در حالی بود که انتقادهای زیادی از این ماجرا ازسوی کارشناسان و رسانهها به عمل آمد، زیرا بهنظر میرسید علت تاسیس سایتهای شهرستانی، چندان اقتصادی و ضروری نبوده است. هرچه بود، خودروسازان کشور طی این چند سال با توقف نسبی سایت سازی در شهرستانها، این پدیده بهزعم کارشناسان غیراقتصادی را محدود کرده و حالا نیز سیاستی جدید را در قبال سایتهای احداثی در پیش گرفتهاند.بر این اساس، خودروسازان به دنبال فروش سایتهای شهرستانی خود به مشتریان داخلی و خارجی و در صورت امکان، تولید برخی محصولات خود در آنها پس از واگذاری هستند.
بهعنوان مثال، ایران خودرو در گذشته سایت سمنان خود را به بخش خصوصی واگذار کرد و حالا پس از توافق با خریدار، بخش اندکی از حجم تولید سمند را به این سایت انتقال داده است. آن طور که هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرد، این شرکت سیاست فروش سایتهای شهرستانی را در دستور کار قرار داده و در صورت موافقت خریداران، ممکن است بخشی از تولید خود را به سایتهای مربوطه منتقل کند.
به جز ایران خودرو اما سایپا نیز سیاستی مشابه را در پیش گرفته و بر این اساس، 50 درصد از سایت کاشان خود را به سیتروئن فرانسه واگذار کرده است. طبق توافق دو طرف، قرار است پس از انجام کامل واگذاری، محصولات مشترک سایپا و سیتروئن (طبق آنچه در قرارداد نهایی میان طرفین به امضا خواهد رسید)، در کاشان به تولید برسد. اما اگرچه احداث سایت در شهرستانها در گذشته هزینههای مادی و معنوی زیادی را بر دوش خودروسازی کشور گذاشت، با این حال در صورت تداوم سیاست جدید (فروش و استفاده از سایتهای موردنظر) میتوان امیدوار به بازگشت سرمایه خودروسازان و استفاده بهینه از سایتهای موردنظر شد. این احتمال وجود دارد که خودروسازان کشور سیاست جدید را در مورد سایتهای خارجی خود در پیش گرفته و آنها را نیز به این روش احیا کنند.