تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۲۲۶۱۴۱
سرویس خبر : متالورژی و مواد
فرماندار آباده:

معدن خاک نسوز این شهرستان نیازمند مدیریت علمی است

‌می‌متالز - فرماندار آباده فارس با بیان اینکه معدن خاک نسوز استقلال یک فرصت منحصر بفرد برای این شهرستان و استان است گفت: اگر در این مجموعه مدیریت صحیح، علمی و بدور از حاشیه‌های سیاسی اجرایی شود شاهد رونق این بنگاه اقتصادی و تاثیر مثبت آن بر شهرستان خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، زین العابدین نیک مرام دوشنبه در نشست با اعضای هیات مدیره شرکت خاک نسوز استقلال آباده با بیان اینکه متاسفانه معدن استقلال در چندسال گذشته نه تنها یک فرصت نبوده بلکه به یک تهدید برای شهرستان تبدیل شده است افزود:معدن استقلال دچار روزمرگی بوده است و هیچگونه برنامه و استراتژی برای توسعه و فراوری خاک وجود نداشته است که تحقیق و توسعه باید یکی از برنامه‌های در دستور کار هیات مدیره جدید معدن باشد.

فرماندار آباده با بیان اینکه نباید هر تغییری که در مدیریت شهرستان و معدن رخ می‌دهد این معدن را به سمت مسائل حاشیه‌ای و سیاسی ببرد، گفت:مدیرعامل و هیات مدیره معدن عزم کافی برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های بسیار مثبت در شرکت خاک نسوز استقلال را دارند و فرمانداری از کمک به این مجموعه دریغ نمی‌کند.

نیک مرام با بیان اینکه لازم است اساسنامه و ساختار معدن بازنگری شود، گفت: باید برای جلوگیری از خام فروشی و فراوری خاک در شهرستان برنامه ریزی شود.

فرماندار آباده همچنین نسبت به ایجاد انجمن صنفی خاک نسوز در شهرستان آباده تاکید کرد و گفت: تاسیس این انجمن در حال پیگیری است و بزودی اجرایی می‌شود.

نیک مرام افزود:‌معادن متعدد خاک نسوز، کارخانه‌های کاشی و سرامیک، آزادراه اصفهان-شیراز، منبت و هنر صنایع دستی، شرایط اقلیمی و ... از ویژگی‌هایی برتر این شهرستان است که آباده را با دیگر شهرستان‌ها متمایز کرده است.

خاک نسوز به خاک‌هایی گفته می‌شود که در دمای نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ درجه سانتی گراد بتواند خواص فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ کند.

معدن خاک نسوز استقلال آباده در فاصله ۲۸۵ کیلومتری شمال شیراز و ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر آباده قرار دارد.

مساحت معدن حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار است و گفته شده بزرگترین معدن روباز خاک نسوز کشور و خاورمیانه است که به دلیل کیفیت و تنوع خاک کم نظیر است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) فارس

عناوین برگزیده