تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۲۲۶۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
نگاهی به عملکرد فولاد خوزستان طی 7 ماه نخست سال 1397

تولید فولاد، متناسب با نیاز کشور

می متالز - عرضه و تقاضا دو عامل اصلی در تعیین حجم و نرخ تولید و ارزش کالا‌ها هستند. در حقیقت این بازار تعیین‌کننده وضعیت متقاضی و نوع عرضه از سوی تولیدکننده است.
تولید فولاد، متناسب با نیاز کشور

به گزارش می متالز، جدا از برخی مسائلی که تولیدکننده در ایران با آن درگیر است، تولید در کشور نیز با همین مکانیزم عرضه و تقاضا به سرانجام می‌رسد. البته در برخی دوره‌ها، تقاضای کاذب بازار منجر به آشفتگی در آن نیز شده است. اما تولیدکننده با اتخاذ سیاست درست باید بهترین تصمیم را برای ادامه فرایند تولید بگیرد. در این گزارش نگاهی به عملکرد فولاد خوزستان در سال جاری انداخته می‌شود.

شرکت فولاد خوزستان از ابتدای سال جاری عملکرد مناسبی در حوزه تولید داشته است. عملکرد شرکت در این بخش نشان از عزم جدی آن برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود دارد. عرضه متناسب با نیاز بازار داخلی و خارجی و نیز یافتن بازارهای مطمئن صادراتی باعث شده است تا روند تولید شرکت به‌صورت پیوسته حفظ شود.

تغییرات در روند تولید محصولات شرکت طی 7 ماه نخست سال جاری در نمودار 1 نشان داده شده است. چنان که پیداست طی این مدت سیر تولید محصولات پایدار بوده و بنا بر اطلاعات حاصله، شرکت در بخش تولید از برنامه خود نیز جلوتر بوده است. چنانکه علیرغم خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها، شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد کشور توانست طی چهار ماه نخست سال ۱۳۹۷ نزدیک به نیمی از برنامه صادرات شمش و فروش خود را محقق کند. این امر به‌نوعی بیانگر موفقیت در تلاش برای خنثی ساختن اثرات تحریمی است.

این شرکت سال 97 را با تولید مناسب در محصولات خود آغاز کرد. چنانکه بیشترین حجم تولید گندله شرکت در فروردین ماه رخ داد. طی این مدت، تولید گندله فولاد خوزستان در فروردین ماه بیش از 611 هزار تن بود که بیشترین نرخ تولید گندله درمعیار ماهانه در سال جاری بوده است. پس از آن حجم تولید در میزان نسبتا ثابت 560 هزار تن در ماه صورت گرفت هرچند در مهرماه تولید گندله با کاهشی نسبی رو به رو بود.

درخصوص تولیدات اصلی شرکت یعنی بلوم، بلیت و اسلب نیز تا مرداد ماه تولید یکنواخت در میزان مناسبی پیش‌رفته است. چنانکه نمودار 1 نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تولیدات بلوم و بلیت و اسلب به نوعی مکمل یکدیگر بوده‌اند به این معنی که با کاهش در تولید بلوم و بیلت، تولید اسلب افزایش یافته است و در مقابل نیز در هنگام کاهش در تولید اسلب، بلوم و بیلت روند افزایشی در تولید را طی کرده‌اند. پر واضح است که دلیل این امر میزان کشش تقاضای بازار بوده است. این موضوع در شهریور و مهر ماه سال جاری به وضوح قابل مشاهده است. از فروردین تا مرداد تولید اسلب در شرکت در محدوده 130 هزار تن تا 175 هزار تن در نوسان بود و میزان تولید بلوم و بیلت نیز در دامنه 170 هزار تن تا 185 هزار تن تغییر کرد. اما در شهریور و مهر میزان تولید اسلب و بلوم به 84 هزار تن تا 88 هزار تن رسید و در مقابل تولید بلوم و بیلت تا بیش از 228 هزار تن افزایش یافت. نمودار 2 حجم تولیدات شرکت را طی مهرماه 1397 نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده