تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۲۸۱۲۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سرپرست معاونت اجتماعی دادگستری کل آذربایجان‌شرقی:

رعایت الزامات زیست محیطی در مس سونگون ضروری است

‌می‌متالز - سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان‌شرقی بر لزوم رعایت الزامات و مقررات زیست محیطی در معدن مس سونگون ورزقان تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، احمد موقری روز شنبه در جلسه بررسی کارشناسی و تخصصی مشکلات احداث هیپ لیچینک جدید در معدن مس سونگون ورزقان، با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی و مهم دستگاه قضائی توجه به موضوع حقوق عامه است، اظهار کرد: موضوعات مربوط به محیط زیست از جمله شئون حقوق عامه می‌باشد که باید توسط صاحبان صنایع به ویژه در حوزه معدن و در آذربایجان شرقی مس سونگون به دقت رعایت شود.

وی هدف اصلی از برگزاری این جلسه را ایجاد تعامل و دست یافتن به نوعی توافق بین اداره کل حفاظت محیط زیست استان و مجتمع مس سونگون در ارتباط با حفاظت از محیط زیست مبنی بر ادامه فعالیت هیپ جدید عنوان کرد.

موقری با اشاره به اینکه هیپ لیچینک فرآیندی است که طی آن ماده‌ای را که به عنوان هدف در نظر است، با انحلال در یک حلال مناسب جدا می‌کنند و سپس با روش‌های خاصی می‌توان ماده هدف را از حلال استخراج کرد، ادامه داد: این فرایند در صنایع شیمیایی و معدنی بسیار پر کاربرد است.

به گفته وی هیپ لیچینک در صنعت مس به شکل الکترولیز، به طور مستقیم مس کاتدی تولید می‌کند و رهاسازی سیالات سمی از سایت هیپ لیچینگ به محیط زیست، می‌تواند سلامت اکوسیستم و جمعیت‌های انسانی اطراف آن را تحت تأثیر قرار دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این نشست موضع سازمان متبوع در مورد فعالیت هیپ جدید را نظارتی اعلام و با ابراز نگرانی‌های زیست محیطی موجود در این خصوص، یادآور شد: مدیران مس سونگون باید در این زمینه به نگرانی‌های حفاظت محیط زیست پاسخ دهند.

حسن عباس زاده گفت: مدیران مس سونگون باید درباره فعالیت هیپ جدید و ضرورتی که می‌بایست از جانب سازمان صتعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی معادن و مجتمع مس سونگون قبل از شروع فعالیت انجام می‌شد، رعایت نشده است، را بیان و توضیحات کاملی در این خصوص ارایه کنند.

پس از بحث و تبادل نظر به منظور دستیابی به راهکاری جهت حل مشکل در راستای ادامه فعالیت هیپ به لحاظ ضرورت موجود و نیز رعایت الزامات و مقررات زیست محیطی در جهت حفظ شرایط اکولوژیکی و گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه، مقرر شد طی هفته آتی هماهنگی لازم برای بازدید میدانی از منطقه و محل احداث هیپ با هماهنگی مجتمع مس سونگون و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی انجام و متعاقب آن، طی جلسه‌ای شرایط موجود و امکان سنجی ادامه فعالیت هیپ از لحاظ شرایط زیست محیطی به صورت کارشناسی بررسی و تصمیم اجرایی لازم اتخاذ شود.

مجتمع مس سونگون بزرگ‌ترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری شهر ورزقان و در همسایگی جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد که با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره شناسایی شده، بزرگ‌ترین معدن مس کشور است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان‌شرقی

عناوین برگزیده