تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۱
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۲۸۲۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش نرخ تورم در کشور‌های فرانسوی زبان

‌می‌متالز - فرانسه و بلژیک بالاترین تورم‌های دوسال و نیم سال اخیر خود را تجربه کردند. به گزارش مرکز آمار فرانسه، نرخ نهایی تورم فرانسه در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۷/ ۰درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۹/ ۱درصد رسید که این نرخ تورم، بالاترین تورم ثبت‌شده این کشور در ۳۰ ماه اخیر بوده است.

به گزارش می‌متالز، مهم‌ترین عامل افزایشی نرخ تورم طی این مدت مربوط به بخش انرژی بوده که در آن تورم به ۷/ ۱۲درصد افزایش یافته است. در بین سایر بخش‌ها نیز نرخ تورم بخش تنباکو با ۲/ ۰درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱/ ۵درصد رسیده و تورم بخش ارتباطات به ۹/ ۲درصد افزایش پیدا کرده است. متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۲۱ برابر با ۴۱/ ۴درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت‌شده مربوط به آوریل ۱۹۵۸ با ۸/ ۱۸درصد و کمترین نرخ تورم ثبت‌شده نیز تورم منفی ۷/ ۰درصدی ماه جولای سال ۲۰۰۹ بوده است.

بر مبنای ماهانه نیز تورم فرانسه در این ماه ۶/ ۰درصد اندازه‌گیری شده که نسبت به تورم ثبت‌شده ماه قبل ۵/ ۰درصد بیشتر شده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، در این ماه به ۸/ ۰درصد رسیده است. از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور فرانسوی‌زبان یعنی بلژیک افزایشی بوده است و متوسط نرخ تورم در ۱۲ماه منتهی به آگوست با افزایش ۴۲/ ۰درصدی نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۷/ ۲درصد رسیده است. این نرخ تورم که بالاترین تورم ثبت شده در این کشور در ۳۱ ماه اخیر بوده است. بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش سوخت با ۴/ ۱۷درصد و آب و برق با ۱/ ۷درصد قرار گرفته است. از سوی دیگر بیشترین اثر کاهنده تورم در بخش مواد غذایی با منفی ۳/ ۰درصد و مراقبت‌های درمانی با ۸/ ۰درصد مشاهده شده است.

متوسط نرخ تورم بلژیک در بازه زمانی ۱۹۲۱ تا ۲۰۲۱ معادل ۶۹/ ۵درصد بوده که بالاترین رقم ثبت‌شده مربوط به تورم ۸۱/ ۲۲۲درصدی ژانویه ۱۹۴۷ و پایین‌ترین تورم ثبت‌شده نیز مربوط به تورم منفی ۱۱/ ۱۸درصدی ماه اکتبر سال ۱۹۲۱ بوده است. بر مبنای ماهانه تورم این کشور در این ماه ۵/ ۰درصد بوده که ۳۳/ ۰درصد بیشتر از رقم ثبت‌شده ماه قبل بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده