تاریخ: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۲۸۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران:

بیش از موانع خارجی با موانع داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم

می متالز - پس از جهش‌های ارزی که از اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری آغاز شد،‌ انتظار می‌رفت که بخش صادرات بتواند از فرصت به‌وجود آمده بهره بیشتری ببرد و طیف صادرات غیرنفتی، به لحاظ اقلام صادراتی و همین‌طور از منظر مقاصد صادراتی توسعه یابد؛ اما به گفته صادرکنندگان بخش‌خصوصی، تصمیمات سیاست‌گذاران در ماه‌های گذشته عمدتا مبتنی بر ایجاد محدودیت و ممنوعیت تجاری بوده که بخش مهمی از آن شامل ممنوعیت‌های صادراتی است و در نهایت باعث شده که فرصت‌های صادراتی هدر برود.
بیش از موانع خارجی با موانع داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم

به گزارش می متالز، حال درگیر دور دوم تحریم‌ها شده ایم و دولت باید محتاطانه تر برای صادرکنندگان تصمیم بگیرد تا در شرایطی که آنها به لحاظ بین المللی در وضعیت پر فشاری به سر می برند در داخل کشور اوضاع برای بقایشان تسهیل داده شود.

در این خصوص قدیر قیافه، عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران عنوان کرد: اکر بخواهیم واقع بینانه شرایط اخیر را بررسی کنیم تحریم‌های آمریکا تأثیر بسزایی بر تمامی کسب و کارهای کشور دارد و در حوزه معدن و مواد معدنی بیشتر هم می تواند باشد. با توجه به اینکه سایر کشورهای اروپایی در ظاهر اعلام کرده‌اند با آمریکا همکاری نخواهند داشت و دنبال سازوکار ارتباط مستقل با ایران هستند، باید منتظر میزان تحقق وعده ها باشیم تا بتوانیم ارزیابی درستی از نتیجه آن داشته باشیم. البته ایران در بخش محصولات معدنی بالاخص سنگ آهن، کنسانتره و گندله بازار آسیایی خود از جمله چین و هند را دارد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران افزود: برآیند اتفاقات فعلی حاکی از این موضوع است که هرچند تحریم‌ها مؤثر خواهند بود اما تجربه‌های قبلی ثابت کرده صادرکننده‌ها از این شرایط هم عبور خواهند کرد البته با توجه به افزایش قیمت تمام‌شده محصولاتشان، ناگزیر به ارزان‌فروشی هستند.

قدیر قیافه تصریح کرد: تأثیر تحریم‌ها بر مجموعه‌های نوپا در این بخش بیش از مجموعه‌های قدمت دار مانند چادرملو و گل گهر و سرچشمه و ... است، چراکه مجموعه‌های فوق‌الذکر بارها در مسیرهای سخت قرار گرفته و مقاومت کرده‌اند و دیگر راه‌های مقابله با شرایط سخت را بیش‌ازپیش می‌شناسند و قطعاً تأثیرپذیری کمتری خواهند داشت، اما احتمال آسیب یا خروج تعدادی از مجموعه‌های نوپا هست.

وی افزود: این مشکلات تنها مختص صادرات نیست ما در تأمین مواد اولیه و قطعات هم باید چاره‌اندیشی کنیم. خیلی از شرکت‌ها در دوره دوم تحریم‌ها دست از همکاری با ایران کشیده‌اند. برای نمونه دی‌ اچ ال که یک شرکت خدمات لجستیک و زیرمجموعه شرکت دویچه پست آلمان است برای ارسال نمونه کارها در سطح بین‌المللی همکاری خود را قطع کرده و تولیدکننده مجبور است خود تمامی این اوامر را انجام دهد.

قدیر قیافه درنهایت آینده را برای بخش خصوصی نه‌چندان منفی پیش‌بینی کرد و تشریح کرد: بخش خصوصی با ویژگی انعطاف‌پذیری که دارد تحریم‌ها هم برایش قابل‌عبور است، مشروط به اینکه در داخل کشور، دولت شرایط را برای بخش خصوصی به تنگ نیاورد و راه‌های کسب‌وکار را سخت‌تر نکند. ما بیش از موانع خارجی با موانع داخلی در تنازع هستیم و سازمان‌های ذی‌ربط سهولت کسب‌وکار را از بین برده‌اند. در شرایطی که روزانه شاهد بخش‌نامه‌های متوالی و محدودکننده هستیم و تعهدات محدودکننده زیادی برای بازگردانی ارز داریم، موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور به‌خصوص براى کشورهایى همچون عراق و افغانستان تبدیل به یکى از موانع جدى براى صادرکنندگان شده است؛ ما به این موضوع معتقد نیستیم که ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگردد بلکه بر این باوریم که صادرکنندگان تاکنون این اقدام را انجام می‌دادند و نباید درگیر بروکراسی زمان‌بر برای حیات خود باشد، بعلاوه اینکه دستورالعمل‌های غیر سازنده‌ای گرفته می‌شود و درنهایت ما هستیم که لطمه خواهیم خورد.

وی تشریح کرد: برای نمونه کالایی که تنی 16 دلار با حمل‌ونقل دریایی جابه‌جا می‌شود اکنون به نرخ 25-28 دلار رسیده، این‌ها زیان‌های متعددی است که صادرکننده به دوش می‌کشد و در کنار آن مجبور هستیم عوارض صادراتی هم بپردازیم. حداقل در شرایطی که پارامترهای خارجی صادرکننده را برای سودآوری تحت‌الشعاع قرار داده دولت همراه ما باشد.

عناوین برگزیده