تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۱
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۲۹۴۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

رونق تولید لوازم خانگی کشور با ورق‌های رنگی فولاد مبارکه/ وقتی تحریم‌ها آچمز می‌شود!

‌می‌متالز - سال ۹۷ با تشدید تحریم‌ها و اعلام نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی، شرکت فولاد مبارکه برای اولین بار در کشور اقدام به تولید محصول ورق رنگی ویژه لوازم خانگی کرد تا بار دیگر ثابت کند با اتکا به توان داخلی می‌توان به خودکفایی و خوداتکایی در محصولات داخلی و عدم اتکا به بازار‌های خارجی برای تامین نیاز‌های مردم دست یافت.

به گزارش می‌متالز، سه سال می‌شود که ورود لوازم خانگی به کشور همزمان با تشدید تحریم‌ها ممنوع شده است و همین بهانه، فرصت خودکفایی در تولید لوازم خانگی کشور را فراهم کرد. «تهدید» تحریم که با اعلام نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی به تولید محصول ورق رنگی شرکت فولاد مبارکه برای اولین بار در کشور منجر شد و «فرصت» تولید میلیون‌ها دستگاه لوازم خانگی داخلی را مهیا کرد. در واقع این شرکت فولاد مبارکه بود که با دیگر در پشتیانی از صنعت کشور پیش قدم شد و ثابت کرد می‌توان با اتکا به توان داخلی به خودکفایی و خوداتکایی در محصولات استراتژیک نیاز‌های اساسی مردم را تامین کرد.

رونق تولید لوازم خانگی کشور با ورق‌های رنگی فولاد مبارکه/ وقتی تحریم‌ها آچمز می‌شود!

در همین ارتباط، حمید غزنوی، سخنگوی انجمن لوازم خانگی، اظهار کرد: ورق‌های رنگی شرکت فولاد مبارکه در تولید لوازم خانگی داخلی قرار گرفته است تا بتوان علاوه بر تولید داخلی اقلام تولیدی ارزان قیمت را در سبد خانوار قرار داد.

وی افزود: ۲۵ درصد از تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور از ورق‌های رنگی شرکت فولاد مبارکه بهره مند می‌شوند تا قیمت تمام شده این اقلام تولیدی کاهش یابد و افراد بیشتری با هر سطح درآمد، بتوانند این لوازم خانگی را مورد استفاده قرار دهند.

شرکت فولاد مبارکه به عنوان تنها تولیدکننده ورق رنگی مورد نیاز صنعت لوازم خانگی درکشور توانسته علاوه بر افزایش کیفیت محصولات نهایی، با جلوگیری از واردات محصولات خارجی باعث عرضه محصولات داخلی این صنعت با قیمت مناسب در بازار شود. این شرکت در حال حاضر قادر به تولید سه ورق رنگی ساختمانی، دکوراتیو و ورق‌های مخصوص لوازم خانگی است که از کیفیت بالایی برخوردار است. اگرچه شرکت فولاد مبارکه یکه تاز این عرصه است و در آغاز راه با شرکت‌های کره‌ای و اروپایی که بیش از ۲۵ سال تجربه اندوخته اند، رقابت می‌کند، اما توانسته است رضایت مشتریان را حاصل کند و به نیاز صنایع پایین دستی پاسخ دهد که اهمیت این موضوع را دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تشریح کرد.

رونق تولید لوازم خانگی کشور با ورق‌های رنگی فولاد مبارکه/ وقتی تحریم‌ها آچمز می‌شود!

سید رسول خلیفه سلطانی گفت: تولید محصولات کیفی‌تر در زنجیره فولاد به توسعه صنایع پایین دستی منتج می‌شود.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه با رکورد کمی و کیفی به توسعه صنایع زیردستی یاری رسانیده است که می‌توان به تولیدورق‌های رنگی، قلع اندود، سرد و ... اشاره کرد که اگر این اقدام مهم نبود بایستی از طریق واردات و خروج ارز، اکثر مواد مورد نیاز صنایع زیردستی تامین می‌شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: تولیدات محصولات متنوع و کیفی شرکت فولاد مبارکه به توسعه صنایعی نظیر لوازم خانگی و خودروسازی می‌انجامد و نیاز است با ایجاد مزیت رقابتی تولید ورق‌های باکیفیت سطح بالا را توسعه داد.

شرکت فولاد مبارکه ماهانه ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه ویژه برای لوازم خانگی تولید می‌کند که ورق اولیه برای تولید بیش از ۲۲ هزار دستگاه یخچال را شامل می‌شود. این میزان تولید فولاد مبارکه در حالی است که ظرفیت ۶۰۰ تن ورق مخصوص این صنعت در ماه با راه اندازی خط تکمیلی آن در آینده به ۱۰۶۰ تن افزایش خواهد یافت که می‌تواند به تولید ۵۸ هزار دستگاه یخچال یا ۱۷۵ هزار دستگاه ماشین لباس شویی بدل شود. این میزان تولید علاوه بر اینکه می‌تواند کشور را از واردات لوازم خانگی بی نیاز کند بلکه می‌تواند زمینه ساز صادرات و ارزآوری برای کشور در شرایط تحریمی شود.

رونق تولید لوازم خانگی کشور با ورق‌های رنگی فولاد مبارکه/ وقتی تحریم‌ها آچمز می‌شود!

سید حسن قاضی عسگر با تاکید بر ضرورت تولید مواد اولیه با کیفیت مورد نیاز صنایع پایین دستی اظهار کرد: هرچه تولید محصولات استراتژیک توسط بزرگترین واحد صنعتی کشور، متنوع‌تر باشد می‌تواند مانع از خروج ارز و عدم وابستگی به واردات این اقلام شود و چه بسا در آینده نزدیک زمینه صادرات این اقلام فراهم شود.

وی افزود: اگر شرکت فولاد مبارکه ورق‌های رنگی را تولید نمی‌کرد قطعا بیش از این برای تولید لوازم خانگی وابسته به واردات بودیم؛ این اقدام منحصر به فرد شرکت فولاد مبارکه به توسعه صنعتی کشور می‌انجامد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: امیدوارم قیمت تمام شده این محصولات هم به نحو احسن مدیریت شود و عرضه ورق‌های فولادی در بورس می‌تواند در تعیین نظام قیمت موثر واقع شود.

سه سالی می‌شود که شرکت فولاد مبارکه باز هم در راستای تحقق جهش تولید و خودکفایی و پشتیبانی از صنعت لوازم خانگی، ورق‌های رنگی را تولید می‌کند تا به رغم تحریم‌ها تولید یخچال با رشد ۳۰ درصدی، ماشین لباس شویی با رشد ۵۳ درصدی و تولید کولر‌های آبی با رشد ۱۲ درصدی همراه شود و گوشه‌ای از رونق تولید در صنعت ۷ میلیارد دلاری لوازم خانگی برعهده شرکت فولاد مبارکه باشد تا امروز هر خانواده ایرانی با هر سطح از معیشت و توان مالی بتواند از تنوع لوازم خانگی تولید داخل بهره‌مند شود.


عاطفه علیان؛ خبرنگار ایراسین

 

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده