تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۲۹۸۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در میز اقتصادی مطرح شد؛

چرا به بخش معدن کمتر تسهیلات تعلق می‌گیرد؟

‌می‌متالز - شاهانی گفت: یکی از دلایلی که بانک‌ها برخلاف قانون برنامه و بودجه علاقه‌ای ندارند که به بخش صنعت تسهیلات بدهند، این است که ریسک پذیری در این زمینه بالاست.

به گزارش می‌متالز، امیررضا شاهانی، کارشناس حوزه اقتصادی در رابطه با اعطای تسهیلات در حوزه صنعت و معدن اظهار کرد: یکی از دلایلی که بانک‌ها برخلاف قانون برنامه و بودجه علاقه‌ای ندارند که به بخش صنعت تسهیلات بدهند، این است که ریسک پذیری در این زمینه بالاست و این ریسک‌ها در حوزه‌های دیگر وجود ندارد به همین دلیل این تسهیلات بیشتر در زمینه‌های کم ریسک لحاظ می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: تکالیف قانونی از جمله اعطای تسهیلات بانکی به بخش تولید است که طبق ماده ۲۱ رفع موانع تولید، اگر صنعتی ۳ سال متوالی گردش مالی خوبی داشته باشد، ۶۰ درصد این گردش مالی به عنوان پرداختی به آن‌ها داده می‌شود که اگر در زمینه بازپرداخت تسهیلات به مشکلی برخورد کند می‌توانند از این پرداختی استفاده کنند. این تکالیف قانون یا در کل اجرایی نشده و یا قسمتی از آن در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه هر چقدر صنایع بتواند ریسک را کاهش دهد بانک‌ها اقبال بیشتری در ریسک پذیری دارند، توضیح داد: ۶۵ درصد تولیدات ما منبع محور است، یعنی خام فروشی انجام می‌دهیم در صورتی اگر به سمت تولید با تکنولوژی بالا حرکت کنیم ریسک کم می‌شود، از طرفی هم ارزش افزوده بالاتری را کسب می‌کند و درآن درآمد تولید کننده بالا می‌رود و بانک‌ها هم ترقیب می‌شوند که تسهیلات اعطایی خود را در این زمینه افزایش دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده