تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۵
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۳۰۶۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رضایی کوچی:

جریمه در انتظار بانک‌هایی که از پرداخت وام ساخت و ساز طفره می‌روند

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برای تامین منابع مالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی نگرانی وجود نداشته و بانک‌ها در سال ۲ هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کنند، گفت: برای بانک‌هایی که از پرداخت وام ساخت مسکن طفره می‌روند، جریمه در نظر گرفته شده است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا رضائی کوچی در برنامه تهران ۲۰ از سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص طرح جهش تولید مسکن در کشور گفت: در این رابطه بخش خصوصی، نماینده پیمانکاران، دانشگاه‌های کشور و بسیاری از وزارت خانه‌ها درگیر هستند تا با ارائه راهکار‌های متناسب ۴ میلیون مسکن در کشور ساخته شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به دلیل عدم تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن در چندسال گذشته متاسفانه شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم به گونه‌ای که امروز حتی اقشار متوسط هم نمی‌توانند صاحب خانه شوند.

پیش بینی پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی خرید خانه‌های در طرح جهش تولید

وی افزود: برای حل این معضل طرح جهش تولید مسکن در مجلس شورای اسلامی مطرح شد تا در سال یک میلیون واحد مسکونی ساخته و برای هر واحد به طور متوسط ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌ها باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بر اساس طرح جهش تولید و تامین مسکن تسهیلات پرداخت کنند، اظهار داشت: در طرح مذکور صندوق ویژه‌ای برای ساخت مسکن در کشور تأسیس کردیم که بانک‌ها منابع مالی جهت مسکن را از این محل پرداخت کنند.

جریمه در انتظار بانک‌هایی که از پرداخت وام ساخت مسکن طفره می‌روند

رضایی کوچی با اشاره به کم کاری احتمالی بانک‌ها در طرح جهش تولید مسکن افزود: برای بانک‌هایی هم که در پرداخت تعلل یا کم کاری کنند و همراهی لازم را نداشته باشند جرایمی درنظر گرفته شده که به مراتب تسهیلات بیشتری می‌بایست پرداخت کنند به همین دلیل بانک‌ها ترجیح می‌دهند منابعی که بانک مرکزی برای این طرح تامین کرده را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه کار شروع شده و بانک مرکزی تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی را برای بانک‌های عامل مشخص کرده است.

این نماینده مجلس از برگشت ۳۸ هزار میلیارد تومان از خط اعتباری به بانک مسکن خبر داد و تصریح کرد: در گذشته حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر در قالب یک خط اعتباری از بانک مرکزی گرفتیم که حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به بانک مسکن برگشت داده شده و این مبلغ به صندوقی که برای جهش تولید مسکن طراحی شده واریز خواهد شد.

درآمد مالیات از خانه‌های لوکس، زمین‌های بایر و خانه‌های خالی به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود

رییس کمیسیون عمران مجلس مالیات بر خانه‌های لوکس، زمین‌های بایر، خانه‌های خالی و کمک‌های دولت که هر سال براساس قانون تعیین می‌شود را بخشی از منابع مالی مسکن دانست که به این صندوق واریز خواهد شد و افزود:مسوولیت این امر به وزیر راه و شهرسازی واگذار شده است.

رضایی کوچی ادامه داد: طبق محاسباتی که پیش بینی شده مبلغی در حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در این صندوق در قالب منابع مالی تعریف و با احتساب آورده مردم زمین رایگان (۹۹ ساله) و تسهیلات بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای صندوق پیش بینی شده که با این هدف گذاری می‌توانیم سالانه صاحب ۱ میلیون واحد مسکونی در کشور باشیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس درگیر شدن بسیاری از نهاد‌ها و وزارت خانه در طرح جهش تولید مسکن را از فاکتور‌های مهم تولید خانه دانست و عنوان کرد: در گذشته متولی ساخت مسکن وزارت راه و شهرسازی بود یعنی سایر وزارت خانه‌ها در این مهم درگیر نبودند، اما در قانون پیش بینی شده که شورای عالی مسکن تشکیل شود و بر اساس آن شخص رییس جمهور و معاون اول وی و وزیر راه بعنوان معاون و دبیر شورا همچنین وزرای جهاد، صمت، نفت و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در این شورا حضور خواهند داشت تا در بحث تصمیم گیری و ساخت مسکن مشکلی نداشته باشیم.

اولین جلسه شورای عالی مسکن چهارشنبه با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود

وی افزود: طی ۲ روز آینده شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور تشکیل خواهد شد و این نشان می‌دهد که دولت در اجرای این طرح مصمم است.

رضایی کوچی ادامه داد: مسکن نیاز کشور است که با این طرح دهک‌های پایین جامعه می‌توانند صاحب مسکن شوند و کمک زیادی هم به اقتصاد جامعه می‌شود که دولت هم در اجرای آن بسیار جدی و مصمم است.

دغدغه‌ای برای تامین منابع مالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی وجود ندارد

این نماینده مجلس در خصوص منابع طرح جهش تولید مسکن اطمینان خاطر داد که دغدغه‌ای در خصوص تامین منابع مالی طرح ساخت مسکن وجود ندارد و بانک‌ها در سال ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کنند و افزود: ما هدف‌گذاری و تکلیف جدیدی برای بانک‌ها مشخص نکرده ایم بلکه تنها پرداخت تسهیلات را بسمت تولید و اشتغال هدفمند سوق داده و در این میان مجلس بهترین کار ممکن را انجام داد بطوریکه از تسهیلاتی که در مسیر خرید سکه و دلار و .. هزینه می‌شد جلوگیری کرده و این پرداخت‌ها را در جهت ساخت مسکن هدایت کرد.

رضایی افزود: در ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که به جهت مسکن پرداخت شده کمترین انحراف را داشته یعنی افراد ضعیفی که برای مسکن تسهیلات می‌گیرند بهترین مشتریان بانک‌ها هستند و تسهیلات خود را به بانک‌ها بر می‌گردانند.

وی تصریح کرد: وظیفه بانک‌ها پرداخت تسهیلات در مسیر اشتغال و تولید است ما منابع را به سمت تولید مسکن هدایت کرده و بار اضافی به بانک‌ها تحمیل نکرد ه ایم بلکه با تجمیع تسهیلات و کمک‌های دولتی نرخ سود تسهیلات پرداختی به مردم برای ساخت مسکن را بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داده ایم.

رضایی گفت: بازپرداخت تسهیلات بطور پلکانی است و جامعه هدف ما قشر متوسط جامعه است به نحوی که کارکنانی که بین ۵ تا ۶ میلیون تومان دریافتی دارند بازپرداخت تسهیلات وی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد حقوق محاسبه شده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: در دولت قبلی در طرح‌های مشابه مردم متقاضی بودند، اما بعلت اقساط بالا نمی‌توانستند ادامه دهند و واحد را تکمیل کنند، اما در این طرح بازپرداخت بصورت پلکانی بوده تا به مردم فشار مالی تحمیل نشود.

رضایی کوچی افزود: زمین این طرح بصورت ۹۹ ساله به مردم واگذار و انبوه سازی میشود که زمین‌ها هم اکثرا متعلق به دولت و در محدوده و حریم شهر‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در شهر‌های بزرگ مثل تهران زمین‌های در شهر‌های جدید مثل پردیس، پرند و هشتگرد پیش بینی شده و در شهر‌های کوچک زمین‌های دولتی برای این کار در نظر گرفته شده است، گفت: همه وزارتخانه در شهر‌های جدید که قرار است واحد‌های مسکونی ساخته شود موظف هستند خدمات لازم را ارائه دهند.

وی در رابطه با نگرانی‌ها در مورد تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، گفت: در خصوص مصالح ساختمانی طبق هماهنگی‌هایی که شده پیمانکارانی که قصد انبوه سازی دارند می‌توانند با معرفی وزارت راه و وزارت صمت از طریق بورس مصالح خود را با قیمت پایه خریداری کنند.

محمدرضا رضایی کوچی ادامه داد: هزینه مهندسین ناظر و مالیات واحد‌های مسکونی در این طرح بسیار متفاوت و ارزان هستند به نحوی که حق الزحمه ناظر سی درصد و مالیات هر واحد یک میلیون تومان پیش بینی و مصوب شده است.

وی در پایان با ابراز امیدواری از اجرای این طرح از برگزاری شورای مسکن به ریاست رییس جمهوری خبر داد و گفت: چهارشنبه در شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهوری فرایند‌های این طرح و نحوه پرداخت تسهیلات مشخص و تبیین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده