تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۳۱۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گزارشی از عملکرد شرکت گل‌گهر

سرنوشت محصولات فولادی در دستان متخصصان گل‎گهر

می متالز - میزان تولید محصولات سنگ‌آهنی از عوامل نشان‌دهنده میزان پیشرفت یک‌ کشور به‌شمار می‌رود. کشور ما با برخورداری از ذخایر وسیع سنگ‌آهن و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مربوط به دانش و تخصص افراد تحصیلکرده خود توانسته در چند سال‌ گذشته از خام‌فروشی فاصله گرفته و با تبدیل سنگ‌آهن به کنسانتره و گندله میزان ارزش‌افزوده محصولات سنگ‌آهنی کشور را افزایش دهد.
سرنوشت محصولات فولادی در دستان متخصصان گل‎گهر

به گزارش می متالز، براساس بررسی‌های انجام‌شده شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز با استفاده از حداکثر ظرفیت تولیدی خود و فراتر از آن، توانسته کارنامه خوبی در روند صعودی تولیدات کشور به جا بگذارد. امید می‌رود با تکرار این نتایج و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در منطقه گل‌گهر، چشم‌انداز 1400 این منطقه محقق شده و موجبات پیشرفت ایران به‌عنوان کشوری موفق و در حال توسعه در سطح بین‌المللی بیش از پیش فراهم شود.

نیمه نخست سال97 باوجود تمامی مشکلات و مسائل مربوط به موضوع تک‌نرخی شدن ارز و فعالیت بازار ثانویه، برای شرکت‌های معدنی و صنعتی با رشد قابل‌توجهی در تولید همراه بود. در این میان شرکت‌هایی توانستند بالاترین میزان فروش خود را ثبت و با ارتقا و افزایش واحدهای تولیدی در آینده مقدمات تولید بیشتر و در نتیجه فروش افزون‌تر را فراهم کنند. همین امر نشان‌دهنده تاثیر مدیریت و برنامه‌ریزی بر وضعیت آینده یک شرکت است. این شرکت‌ها با ثبت رکوردهای خیره‌کننده خود نشان دادند که تحریم‌های بین‌المللی تاثیر اندکی بر روند کاری داخل داشته و با خودکفایی و استفاده از پتانسیل‌ بالای کشور، می‌توان علاوه بر حفظ موقعیت فعلی و ارتقای آن، زمینه‌های صادرات محصول به سایر کشورهای دنیا را نیز فراهم کرد.

 

وضعیت بازار کنسانتره و گندله

تکمیل زنجیره فولاد تا حد زیادی به توانایی شرکت‌های معدنی در افزایش ارزش‌افزوده سنگ‌آهن بستگی دارد. بازار فعلی ایران بازاری پر رونق برای سنگ‌آهن به‌شمار می‌رود. این بازار در پی افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور، با ارزش‌افزوده و رونق خوبی همراه بوده است. نکته قابل توجه در تکمیل زنجیره تولید فولاد از تبدیل سنگ‌آهن به محصول نهایی نهفته است و با تکمیل و توسعه واحدهای تولید کنسانتره و گندله می‌توان این زنجیره را بهبود بخشیده و میزان ارزش‌افزوده حاصل را تا حد زیادی افزایش داد. شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی نقش بسیار موثری در تحقق این مهم ایفا می‌کنند. این شرکت‌های علاوه بر داشتن پتانسیل معدنی بالا، سرمایه و نیروی انسانی متخصص، می‌توانند با احداث واحدهای فرآوری میزان تولید و فروش محصول نهایی را تا حد زیادی افزایش دهند.

معادن کشور پتانسیل بالایی در افزایش ثروت و ایجاد ارزش‌افزوده دارند. واحدهای معدنی و صنعتی در دهه‌های گذشته با توجه خاصی روبه‌رو شده و توانسته‌اند با تکمیل و احداث پروژه‌های گوناگون، گامی موثر در راستای افزایش ظرفیت‌های تولیدی کشور بردارند. یکی از مهم‌ترین معیارهای هر کشور توسعه‌یافته صنعت فولاد و محصولات آن است. طبق آمار میزان تولیدات صنعت فولاد کشورهای توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای در حال توسعه بالاتر بوده و از جایگاه بهتری برخوردار هستند.

عناوین برگزیده