به گزارش میمتالز، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به میزان صادرات کالایی ایران به عراق اظهار کرد: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ میزان صادرات کالایی ایران به عراق به وزن ۱۳/ ۹ میلیون تن و به ارزش ۳میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که میزان صادرات کالایی ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ به این کشور به وزن ۹/ ۳میلیون تن و به ارزش ۲میلیارد و۹۷۱ میلیون دلار بود.
جهانبخش سنجابیشیرازی افزود: بر این اساس صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق در ۶ ماه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش افزایش ۲۸ درصدی و از نظر وزنی رشد ۵۰درصدی را نشان میدهد.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد رقبای ایران در بازار عراق اظهار کرد: چین و ترکیه رقبای سنتی ما در بازار عراق هستند، اما شاهد دورخیز کشورهایی مثل عربستان و اردن هستیم که با برنامهریزی و انجام اقداماتی درصدد داشتن سهم ماندگار و تصاحب بازار این کشور هستند.
سنجابیشیرازی اضافه کرد: به عنوان مثال اردن به دنبال برقراری حمل مستقیم کالا به عراق برای کاهش هزینههای حملونقل و سرعت بخشیدن مبادلات کالا بین طرفین است و تخفیفات گمرکی ویژهای جهت واردات از بندر عقبه برای تجار عراقی قائل شده است.
وی ادامه داد: عربستان نیز علاوه بر سرمایهگذاریهای بزرگ در زمینهای کشاورزی غرب عراق افزون بر گذرگاه عرعر با عراق که اکنون تردد در آن صورت میگیرد درحال آمادهسازی برای افتتاح گذرگاههای دیگری با عراق است همچنین موضوع ترانزیت نیز در دستور کار دو کشور قرار گرفته است، هرچند موضوع ترانزیت عراق و مصوبه سال ۲۰۱۹ مجلس این کشور در این زمینه تاکنون عملیاتی نشده است.
سنجابیشیرازی خاطرنشان کرد: تعداد رقبای تجاری ما در عراق در حال افزایش است. در این شرایط باید با شناخت تهدیدها و فرصتها، ترسیم استراتژی مشخص با در نظر داشتن منافع بلندمدت، رفع موانع، حمایتهای دولتی و ارائه مشوقهای لازم به بخشخصوصی، راهبردهای تولید در محل، ایجاد شرکتهای بومی، سرمایهگذاری مشترک، عرضه شبکههای پخش و توزیع مویرگی و راهاندازی کسب و کارهای مبتنی بر فناوری ICT از فرصت همکاریهای اقتصادی با عراق بهدرستی بهرهبرداری کنیم.
منبع: دنیای اقتصاد