تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۳۱۴۶۷
سرویس خبر : انرژی

جای‌خالی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در استان کرمانشاه محسوس است

‌می‌متالز - استان کرمانشاه با وجود چند پتروشیمی و تدوین سندی برای رساندن آن به جایگاه سوم کشور در زمینه صنعت نفت و پتروشیمی هنوز در زمینه صنایع پایین دستی پیشرفتی نداشته و مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش می‌متالز، پتروشیمی بخشی از صنایع شیمیایی است که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از گاز و گاهی اوقات هم نفت خام تولید می‌کند.

محصولات پتروشیمی بر اساس تنوع تکنولوژی، پیچیدگی، فرآوری تولید و نزدیکی ماده تولیدی مرحله نهایی بازار مصرفی به دو دسته کلی بالادستی و پایین دستی تقسیم می‌شوند که بالادستی‌ها مواد حدواسط و خوراک پایین دستی را تشکیل می‌دهد و محصولات پایین دستی نیاز مستقیم دیگر صنایع به شمار می‌آیند.

صنعت پتروشیمی نیز در استان کرمانشاه قدمت ۱۰۰ ساله دارد، اما به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی به صنایع پایین دستی آنگونه که باید انتظارات را برآورده نکرده است.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند صنایع پتروشیمی مزایای بسیاری دارند، اما اساسا اشتغالزا نیستند و استان کرمانشاه می‌توانست همچون قم، مشهد یا یزد صنعت پتروشیمی نداشته باشد، اما صنایع پایین دستی پتروشیمی داشته باشد و اشتغالزایی کند.

در واقع توسعه صنعتی استان کرمانشاه و هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت این استان در حوزه‌هایی بوده که اصلاً جزو اولویت‌ها قرار نداشته بلکه بیشتر به واسطه لابی، چانه زنی یا تصورات اشتباه بوده در صورتی که ترغیب بخش خصوصی به ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی کمتر به چشم می‌خورد.

از طرف دیگر پتانسیل همسایگی استان کرمانشاه با کشور عراق آنچنان که باید مورد توجه نبوده و با ایده‌آل‌ها بسیار فاصله دارد و این پتانسیل با سرعت بالایی در حال از دست رفتن است.

هر کشوری در گام‌های اولیه از صنایع کوچک با تکنولوژی پایین آغاز می‌کند و عراق نیز به این شکل عمل کرده است و این برای کشور ما و استان کرمانشاه ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات محصولات پتروشیمی محسوب می‌شود.

ضمن اینکه توسعه صنعتی در کشور عراق تحت تأثیر استان‌های همجوار است به این معنا که صنایع کرمانشاه به راحتی می‌توانند با احداث واحد‌های تولیدی در عراق سهم خوبی است، ولی در این کشور را در دست گیرد که اگر این اقدام انجام شود این بازار به طور کامل از دست کشورمان خواهد رفت.

در واقع ایجاد پتروشیمی در استان کرمانشاه به این امید بوده است که این استان در غرب کشور به قطب تولید صنایع پایین دست تبدیل شود. استان کرمانشاه با مرکز استان‌های مجاور تنها سه ساعت فاصله دارد و فاصله آن تا بغداد نیز فقط چهار ساعت است.

با توجه به اینکه کشور عراق دست‌کم تا ۱۰ سال آینده صنعت پتروشیمی نخواهد داشت این کشور محل مناسبی برای صادرات محصولات پتروشیمی استان کرمانشاه خواهد بود ضمن اینکه در کشور‌هایی مانند عراق که در حال توسعه هستند به طور معمول صنایع کوچک مانند کارخانجات پلاستیک، رنگ و ... احداث می‌شود که خوراک اولیه آن‌ها محصولات پتروشیمی است.

صنایع پتروشیمی کرمانشاه این ظرفیت را دارند که حتی به عنوان تنها منبع تغذیه کارخانجات عراقی محصولاتشان را به این کشور صادر کنند.

حالا صحبت از سندی برای توسعه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در استان کرمانشاه است که ۱۳ طرح را شامل می‌شود و قرار است استان کرمانشاه را در زمینه نفت و گاز به جایگاه سوم کشور برساند.

گفته می‌شود در این سند صنایع پایین دستی که اشتغالزایی مناسبی برای استان به همراه دارند مورد توجه قرار گرفته است و در مجموع این ۱۳ پروژه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار اشتغالزایی دارند.

پروژه پتروشیمی اسلام‌آباد غرب یکی از این طرح‌ها است که چشم امید بسیاری از جوانان منطقه به آن دوخته شده و مدیرعامل پروژه در بازدید روز گذشته استاندار از این پروژه گفت: اکنون ۴۰۰ نفر در دوره ساخت این پروژه مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: پروژه با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است و دو ماه دیگر وارد فاز نصب خواهیم شد.

پتروشیمی اسلام‌آباد غرب قرار است طی مدت ۳۶ ماه احداث شود و بازوند استاندار کرمانشاه در این رابطه گفت: امروز ۱۲۰۰ میلیارد تومان روی زمین پتروشیمی اسلام‌آباد غرب هزینه شده و تا ۱۴ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ادامه دارد و می‌تواند تحول جدی را در زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری و صنایع پایین دستی ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده