تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۳۱۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در پی عدم پذیرش خرید بلوک سهام فولاد اکسین توسط فولادمبارکه

تخصصی فکر کنیم یا سیاسی؟!

می متالز - با توجه به اینکه مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران رسماً از بازگشت کامل سهام فروخته‌شده فولاد اکسین خوزستان به این شرکت خبر داد و طبق گفته‌ها قرار است مبلغ یک هزار میلیارد ریال از بدهی‌های گروه ملی به سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری تسویه و مابقی مبلغ بدهی نیز طی 6 فقره چک تا سال 1400 به این سازمان پرداخت شود، درنتیجه ورود فولادمبارکه را رد کرده‌اند.
تخصصی فکر کنیم یا سیاسی؟!

به گزارش می متالز، دراین‌ بین عباییان از کارشناسان باسابقه صنعت فولاد و از مدیران سابق دفتر ایتالیا – جنوا فولاد مبارکه که ورود فولاد مبارکه به اکسین را اقدامی درست می‌دانست عنوان کرد: سؤالات مهمی در این خصوص مطرح است که آیا گروه ملی از وضعیت مالی خوبی برخوردار است؟ و آیا هنوز مطالبه به‌حق بازنشستگان آن واحد و همچنین مطالبات سازندگان قطعات آن شرکت پرداخت‌شده و حقوق کارکنان هم داده‌شده است یا خیر؟ بعلاوه اینکه آیا گروه ملی، کارشناسان باتجربه برای تولید ورق‌های باریک و عریض دارد؟

وی در ادامه عنوان کرد: اگر نگاهی اجمالی به عملکرد فولاد مبارکه داشته باشیم این مجموعه تراز مالی مثبت و سیستم مدیریتی یکپارچه‌ای را داراست، بعلاوه اینکه نیاز فولاد اکسین تخصص فولادمبارکه است، این مجموعه در فولاد تخت flat product دانش روز را دارد و به واسطه اعتبار در بانک‌های داخلی و خارجی می‌تواند تأثیر مثبتی بر فولاد اکسین داشته باشد. با تمام این مواردی که اشاره کردیم تجربه نشان داده هر جا فولاد مبارکه ورود کرده باعث متحول کردن آن بخش شده که از نمونه‌های برجسته آن می‌توان به فولاد هرمزگان. فولاد سبا و فولاد سپیددشت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در مقابل تمام مزیت‌های تجاری و مالی که از فولاد مبارکه اشاره کردیم، فولاد اکسین زیربنای ایده آلی دارد اما از داشته‌های خود به‌درستی و اقتصادی استفاده نکرده، این مجموعه ازنظر تجهیزات به‌صورت کامل تأمین و سازنده‌اش شرکت دانیلی است ولی با توجه به اینکه شرکتی نوپاست و learning curve اش هنوز طی نشده، شاهد بدهکاری این مجموعه و بیگانگی آن با صادرات هستیم، درحالی‌که با این تجهیزات به‌روز، مستحق این صفات نیست. شکی ندارم که فولاد مبارکه توان نجات فولاد اکسین را با تمام خصوصیات مالی، اعتباری و اقتصادی که اشاره شد، داشت و منتفی شدن این موضوع به ضرر فولاد اکسین است.

عناوین برگزیده