تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۱
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۳۱۷۹۱
سرویس خبر : انرژی

۴ هزار میلیارد تومان از سهمیه قیر کجاست؟

‌می‌متالز - قرار بوده در سال ۹۹ چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قیر توزیع شود، اما دستگاه‌ها فقط ۶۱۴ میلیارد تومان آن را هزینه کرده‌اند. حدود چهار هزار میلیارد تومان از بودجه توزیع قیر کجاست؟

به گزارش می‌متالز، دیوان محاسبات کشوری گزارش تفریق بودجه سال ۹۹ را منتشر کرده، براساس این گزارش قرار بوده در سال ۹۹ یک میلیون تن قیر تا سقف چهار هزار میلیارد تومان توزیع شود، دولت هم بودجه‌ای بیش از این مقدار را به دستگاه‌های اجرایی داده است.

یعنی دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۹ چهار هزار و پانصد میلیارد تومان اعتبار برای توزیع قیر دریافت کرده‌اند، اما این دستگاه‌ها فقط ۶۱۴ میلیارد تومان آن را هزینه کرده‌اند. سه هزار و ۸۸۶ میلیارد تومان از بودجه توزیع قیر کجاست؟

محمدتقی فیاضی، کارشناس حوزه بودجه‌ای در این باره می‌گوید که دولت پول نقد ندارد و این چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را در قالب اسناد خزانه پرداخت کرده است.

آنطور که او توضیح می‌دهد این اسناد خزانه هزینه تنزیل دارد. یعنی دولت این اسناد را به قیمت اسمی می‌فروشد، بنابراین از ارزش واقعی آن کسر می‌شود. البته بستگی دارد این نرخ تنزیل چند ساله باشد که اسناد دو ساله بیش از ۲۰ درصد هزینه تنزل دارد.

خریدار دست اول هم این اسناد را به قیمت اسمی می‌فروشد، منتهی خریدار دست اول اگر بخواهد زودتر از موعد سررسید آن را نقد کند ممکن است هر ورق ۱۰۰ هزار تومانی را به قیمت ۸۰ هزار تومان یا کمتر به فروش برود.

به گفته فیاضی از سوی دیگر، چون اصلاحیه مجلس برای این بخش از مصارف در آبان ابلاغ شده، عملا در نیمه دوم سال کار عمرانی شکل نمی‌گیرد؛ بنابراین امکان این که عملیات عمرانی انجام دهند را نداشتند.

دستگاه‌های اجرایی از بودجه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بودجه قیر ۱۴ درصد معادل ۶۱۴ میلیارد تومان کار عمرانی کرده‌اند، طبق اظهارات فیاضی مابقی این بودجه در حساب دستگاه‌های اجرایی است؛ که می‌توانند آن را در سال آینده هزینه کنند. به این مقدار بودجه سال ۱۴۰۰ هم اضافه می‌شود.

دستگاه‌های اجرایی تا پایان تیر سال بعد وقت دارند که بودجه سال قبل را هزینه کنند، در صورتی که دستگاه‌های اجرایی این بودجه را در موعد مقرر استفاده نکنند، به خزانه برمی‌گردد و از دسترس دولت خارج می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده