تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۰
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۳۲۲۹۵
سرویس خبر : زمین شناسی
وزیر صنعت:

طرح تحول زمین‌شناسی در راستای برنامه آمایش است

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در راستای برنامه آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت است که منشا تحولات خوبی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی که به صورت ویدئوکنفرانس در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد افزود: برنامه آمایش سرزمین از دو ماه گذشته آغاز شد و در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و اولویت‌ها را احصا می‌کنیم تا بر مبنای آن برنامه‌ها را طراحی کنیم.

وی گفت: پروژه بسیار بزرگ اکتشافی را امروز آغاز می‌کنیم که ۱۵ هزار کیلومتر مربع از سطح استان خراسان جنوبی مورد اکتشاف قرار می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با اجرای این برنامه اتفاق خیلی خوبی می‌افتد و متوجه می‌شویم چه ذخایر معدنی در خراسان جنوبی داریم و مخاطرات سرمایه‌گذاران به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه خراسان جنوبی ذخایر بسیار خوبی در بخش معدن دارد این پروژه تکمیل‌کننده اطلاعات پایه زمین‌شناسی خواهد بود و به ما کمک می‌کند برنامه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در این استان پیش ببریم.

فاطمی امین اظهار داشت: از همه همکارانم در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی بابت آغاز این پروژه قدردانی می‌کنم و امیدوارم این کار با قدرت انجام شود و سرمنشا بسیاری از اقدامات در استان خراسان جنوبی باشد.

وی گفت: اجرای برنامه تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی می‌تواند نویدبخش سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی این استان باشد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این آیین از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همکاران این مجموعه به‌واسطه این اقدام مهم در استان قدردانی کرد.

حمید ملانوری افزود: برای خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور اجرای این طرح یک اقدام پایه‌ای، اساسی، مهم و اثرگذار برای توسعه بخش معدنی و فعال‌سازی معادن خواهد بود.

وی پیشنهاد داد: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی به طرح گرامیداشت پدران علم استان نام بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این رویداد بزرگ علمی که به مدت یک سال در استان اجرا می‌شود، فرصت خوبی است تا نام پدران علم و بنیانگذاران علوم مختلف را زنده کند و در این مدت، تمامی جلسات و کارگروه‌ها می‌تواند با این عنوان برگزار شود.

ملانوری با معرفی خراسان جنوبی به عنوان سومین استان وسیع کشور افزود: خراسان جنوبی به اندازه همین وسعت و پراکندگی، ظرفیت‌های شگفت انگیز و گرانسنگ در زمینه‌های معدن، صنعت، کشاورزی، گردشگری و مرز دارد که اغلب ناشناخته مانده است.

وی گفت: محصولات استراتژیک کشاورزی زرشک، زعفران و عناب، تعداد قابل توجه دام سبک و سنگین به‌ویژه شتر، بزرگترین مرز مشترک کشور با افغانستان با ۳۳۱ کیلومتر، وجود چهار بازارچه مرزی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد، همه و همه استان را به یکی از خاستگاه‌ها و پایگاه‌های مهم گردشگری تبدیل کرده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در کنار این ظرفیت‌های بی‌نظیر، خراسان جنوبی از بزرگترین منبع توسعه یعنی نیروی انسانی مستعد نیز بهره‌مند است.

وی افزود: اینکه هفت نفر از پدران علم ایران از اهالی خراسان جنوبی هستند، گواه بر این مطلب است و خراسان جنوبی همه ظرفیت‌های توسعه‌ای را دارد با این وجود به عنوان استانی کم‌برخوردار یاد می‌شود، چون این ظرفیت‌ها نتوانسته در این منطقه رفاه ایجاد کند.

ملانوری گفت: برای رسیدن به این رفاه، لازم است بر پیشران‌های توسعه‌ای متمرکز شویم و در همین راستا ستاد توسعه خاوران را از سال گذشته راه‌اندازی کردیم تا همه مدیران را دور یک میز جمع کنیم و برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی یکی از انگیزه‌های جدی در این ستاد را گره زدن محور‌های توسعه‌ای به هم برشمرد و گفت: در قالب ستاد توسعه خاوران، کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و مرز در خدمت یکدیگر قرار می‌گیرند و با هم‌افزایی، ارزش افزوده ایجاد کنند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متمرکز کردن منابع استان و تجهیزات و امکاناتی که در سطح ملی پیگیری می‌شود، از برنامه‌های ستاد توسعه خاوران است گفت: آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان در همین راستا و با درخواست استان و توجه ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم خورد.

وی بر بهره‌گیری دانشجویان، پژوهشگران و فعالان حوزه معدن از این فرصت تاکید کرد و افزود: ۲۱۰ میلیارد تومان اعتباری که قرار است در قالب این طرح در استان هزینه شود باید به بهترین شکل ممکن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ملانوری گفت: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی ۸۵ روستای استان را زیر پوشش قرار می‌دهد.

عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی براساس توافق‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو روز یکشنبه با حضور ویدئوکنفراسی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خراسان جنوبی آغاز شد.

مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح که تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی در گستره مورد نظر اجرای عملیات از اهداف اصلی اجرای آن است، امروز با حضور رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

براساس این توافق‌نامه، تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی برعهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود، همچنین حمایت‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

از نتایج اجرای این طرح با توجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره مورد نظر، تکمیل فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی با در برگیری حدود چهار شهرستان و بیش از ۸۵ روستا به مرحله اجرا درمی‌آید و مدت زمان اجرای طرح از مهر ۱۴۰۰ به مدت یک سال برآورد شده است.

همچنین در این نشست که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همراه بود، تفاهم‌نامه دوجانبه میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و دانشگاه صنعتی بیرجند مبادله شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده