تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۳۳۷۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ادامه ریزش قیمت آلومینیوم با افت قیمت زغال سنگ در بورس شانگهای

‌می‌متالز - با افت قیمت زغال سنگ حرارتی در چین، بازار بورس فلزات شانگهای بار دیگر شاهد ریزش قیمت آلومینیوم طی یک هفته گذشته بود.

به گزارش می‌متالز، بهای آلومینیوم شانگهای روز چهارشنبه به پایین‌ترین سطح خود طی دو ماهه اخیر رسید و این در حالیست که همزمان، قیمت «قرارداد لندن» نیز به پایین‌ترین میزان خود طی هفت هفته گذشته رسید؛ چراکه کاهش قیمت زغال سنگ، اکنون نگرانی معامله گران را در مورد کمبود عرضه این فلز کاهش داده است.

به گقته کارشناسان، ذوب آلومینیوم یک فرآیند بسیار انرژی بر بوده و به عنوان یکی از بخش‌هایی محسوب می‌شود که شدیدترین آسیب را از بحران برق چین دیده است؛ موضوعی که قیمت این فلز را با افزایش زغال سنگ بالا برده است.

اما زغال سنگ حرارتی روز چهارشنبه پس از اینکه نهاد برنامه‌ریز دولتی چین اعلام کرد که از استان‌های بزرگ تولیدکننده زغال‌سنگ خواسته تا تا مکان‌های ذخیره‌سازی غیرقانونی را بررسی کرده و رفتار احتکار آمیز احتمالی آن‌ها را سرکوب کنند، به سقف معاملاتی ۱۰ درصدی خود طی روز‌های گذشته رسید.

در پی این اقدام دولت چین، بهای پر ارزش‌ترین معامله آلومینیوم در معاملات آینده شانگهای با افت ۳.۳ درصدی مواجه شده و به ۲۰۴۲۰ یوآن در هر تن رسید که پایین‌ترین قیمت از تاریخ ۲۶ آگوست به این سو محسوب می‌شود.

در بازار بورس فلزات لندن نیز، بهای آلومینیوم با کاهش ۱.۷ درصدی مواجه شد تا به کمترین قیمت خود طی هفت هفته گذشته یعنی ۲۷۸۰ دلار در هر تن کاهش یابد.

در همین راستا، یک کارشناس ارشد هلدینگ ING هلند در این خصوص گفت: کاهش قیمت زغال سنگ یک موفقیت کوتاه مدت است. با این حال، باید دید که آیا عرضه زغال سنگ و سایر منابع انرژی در نهایت تقاضای تقاضای صنایع سنگین را که در اولویت است، برآورده می‌کند یا خیر.

لازم به ذکر است، قیمت آلومینیوم و مشتقات آن بر اساس قیمت قرارداد‌های آتی شمش آلومینیوم در بورس کالای لندن، بورس کالای نیویورک (کومکس) و بورس آتی شانگهای تعیین می‌شود. مقدار استاندارد هر قرارداد آتی حدود پنج تن است.

آلومینیوم به طور عمده در صنایع هوا و فضا، بسته‌بندی، خودرو، ماشین‌های ریلی و صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم شامل چالکو یا همان اتحادیه آلومینیوم چین، آلکوآ و آلومینا، ریوتینتو استرالیا، یوسی روسال از روسیه، زینفا از چین، نورسک هیدرو نروژ و سوث ۳۲ از استرالیا هستند. به‌طور کلی حدود ۶۰ درصد از تولید آلومینیوم در جهان را چین انجام می‌دهد. بزرگ‌ترین معادن آلومینیوم در چین، استرالیا و گینه قرار دارند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده