تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۳۴۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
علی خیرالهی، مدیرعامل گروه شرکت‌های کیمیا

نگاه ویژه به بخش معدن، رشد موقعیت‌های شغلی را به دنبال دارد

می متالز - علی خیرالهی، مدیرعامل گروه شرکت‌های کیمیا، درباره اهمیت بخش معدن و تاثیرگذاری آن بر اشتغال گفت: معدنکاری در دنیا اغلب به‌صورت مکانیکی انجام می‌شود، بنابراین حتی با پیشرفت روزافزون تکنولوژی نیز، استفاده از نیروی انسانی در آن اجباری است. حتی در صورت استفاده از ماشین‌آلات، باید یک اپراتور و یا راننده کامیون وجود داشته باشد. ضمن اینکه معادن در چند شیفت فعالیت می‌کنند، در نتیجه هر تجهیز معدنکاری نیازمند سه اپراتور آماده به‌صورت مستقیم و چندین نفر برای تعمیر و نگهداری است. بنابراین فعالیت معدنکاری موجبات اشتغال‌زایی را فراهم می‌کند.
نگاه ویژه به بخش معدن، رشد موقعیت‌های شغلی را به دنبال دارد

به گزارش می متالز، مدیرعامل گروه شرکت‌های کیمیا افزود: متاسفانه در کشور ما به بخش معدن توجه چندانی نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد که دولتمردان هنوز آنگونه که باید و شاید نگاه ویژه‌ای به بخش معدن ندارند. با وجود ادغام سه وزارتخانه در یک وزارتخانه و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، نگاه به بخش معدن همواره کمتر از سایر حوزه‌ها بوده است.

خیرالهی نسبت به عقب‌ماندگی کشور از اکتشافات گله کرد و اظهار داشت: با وجود تمام پتانسیل‌ها، هنوز اکتشافات در کشور ما به عمق 50 متر نرسیده و اکتشافات تفضیلی نیز صورت نگرفته است. ضمن اینکه معدنکاری مکانیزه و با تکنولوژی روز انجام نمی‌شود. اگر به بخش معدن توجه کافی شود، این بخش حتی نسبت به نفت اولویت بیشتری خواهد داشت. مشکل دیگر در بخش معدن آن است که در بسیاری از معادن، از بخش‌های دارای عیار بالا برداشت می‌شود و متاسفانه در اغلب معادن، بخش کم‌عیار همراه با یک باطله به‌عنوان معدن متروکه باقی می‌ماند.

مدیرعامل گروه شرکت‌های کیمیا صنایع فرآوری معدنی را در کنار معادن ضروری توصیف کرد و گفت: صنایع فرآوری می‌توانند در کنار معدن اشتغال‌زایی بسیاری را همراه داشته باشند. به‌ویژه آنکه اغلب معادن در مناطق کمتر توسعه یافته واقع شده‌اند و در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت مردم از این بخش‌ها به شهر بوده‌ایم. در صورت بهره‌برداری از معادن و احداث صنایع فرآوری می‌توان روند مهاجرت را تغییر داد.

وی خاطرنشان کرد: ساختار کشور ما به لحاظ زمین‌شناسی کاملا معدنی بوده و از نظر جغرافیایی و اقلیمی برای معدنکاری بسیار ایده‌آل است. برای مقایسه باید گفت که معادن سیبری در دمای 50 درجه زیر صفر بهره‌برداری می‌شوند، در حالی که در ایران اغلب معادن در مناطق نسبتا گرم و عالی برای معدنکاری قرار دارند.

خیرالهی افزایش قیمت ارز را برای معدنکاری مناسب دانست و افزود: با توجه به افزایش قیمت ارز و نیز روند رو به افزایش قیمت مواد معدنی، بهترین فرصت برای احیای معدنکاری به‌وجود آمده است. اما همان‌طور که عنوان شد، بخش معدن در اولویت نخست سیاست‌‌گذاران قرار ندارد. متاسفانه هنوز نگاه بسیاری از مسئولان به بخش معدن برای 30 سال پیش است. در حالی که روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید معدنکاری موجب اقتصادی شدن معادن دارای عیار پایین ماده معدنی شده‌اند. در بخش سنگ آهن با توجه به ارزش افزوده‌ای که کنسانتره و گندله ایجاد می‌کنند، پتانسیل عظیمی از معادن کوچک و متروکه وجود دارد که می‌توانند فعال شوند و اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بسیاری کنند. هنگامی که همه شرایط برای بخش معدن فراهم شوند، با اطمینان می‌توان گفت که بخش معدن نقش بسیار موثرتری در اقتصاد ایفا خواهد کرد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد