تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۳۴۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
علی محمدی، معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان، پیشتاز در انجام مسئولیت‌های اجتماعی

می متالز - مقوله مسئولیت‌های اجتماعی از موضوعات بسیار حیاتی و تاثیرگذار در شرکت‌های موفق و اصولی جهان به‌شمار می‌رود.
شرکت فولاد خوزستان، پیشتاز در انجام مسئولیت‌های اجتماعی

به گزارش می متالز، شرکت‌های بزرگ در کشورهای توسعه‌یافته با بهره‌گیری از روش‌های مختلف، مسئولیت‌های اجتماعی خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند که دلیل اصلی این امر، اهمیت منافع جامعه و محیط پیرامون در راستای رسیدن به اهداف بزرگ و مهم خود است.

ایران در زمره کشورهای در حال توسعه قرار دارد و با الگوبرداری درست از اقدامات شرکت‌های موفق جهان و ترویج آن‌ها می‌تواند در بسترسازی مناسب برای پیشرفت شرکت و جامعه، گام‌های موثری بردارد. فولاد خوزستان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین واحدهای تولید فولاد کشور توانسته با انجام مسئولیت‌های اجتماعی متنوع و کاربردی خود، موفقیت‌های بزرگی را در سال‌های گذشته به دست آورد. استمرار و تداوم مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت موجب پیشرفت این مجموعه بزرگ کشور خواهد شد؛ از جمله مهم‌ترین اقدامات فولاد خوزستان در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی می‌توان به ساخت ورزشگاه، احداث کمربند سبز و اقدامات فرهنگی دیگر اشاره کرد. امید می‌رود که با هدف‌گذاری مناسب و همکاری تمامی نهادهای دولتی و خصوصی کشور، مقدمات تعالی تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور فراهم شود.

مسئولیت اجتماعی شرکتی(Corporate Social Responsibility) یکی از مباحث مهم اخلاق کسب و کار به‌شمار می‌رود که براساس آن نقش شرکت‌ها در جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. وظایف شرکت در راستای حفظ و کمک به منافع مردم در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرد؛ به‌عبارت دیگر مسئولیت اجتماعی شرکتی در رابطه با جامعه، نفرات و محیطی مرتبط با شرکت تعریف شده که این مقوله بسیار فراتر از مسائل مالی و اقتصادی خواهد بود. مسئولیت‌های اجتماعی، اهرم پیشبرد ملزومات اجتماعی و در نهایت منافع شرکت است، به‌نحوی که شرکت‌های اصولی و دارای ساختار به منظور تولید ثروت و رونق کسب و کار خود موظف به انجام این وظایف هستند. اجرای این اقدامات مهم و موثر و نظارت بر عملکرد برعهده کادر هیات مدیره و مدیرعامل هر مجموعه و واحد تولیدی است.

 

مسئولیت اجتماعی، اختیاری نیست

با پیشرفت و گسترش کارخانه‌ها در قرن بیستم و محوریت شرکت‌ها بر موضوع توسعه پایدار، مباحثی مانند اقتصاد جامعه و محیط‌زیست قوت گرفته و تبدیل به اصول بنیادی شده است. توجه به آن‌ اقتصاد جامعه و محیط‌زیست مفهوم کلی مسئولیت اجتماعی را شکل داده و برخلاف نگاه سنتی به مدیریت کسب و کار و اهداف کوتاه‌مدت و محدود، توسعه و سود پایدار و بلندمدت را مورد بررسی قرار داده که تحقق تمامی آن‌ها در گرو توجه به محیط پیرامون و انجام مسئولیت‌های یادشده است.

مسئولیت‌های اجتماعی مانند سایر نظریه‌های موجود در حوزه کسب و کار و ازجمله مقوله توسعه پایدار، تاثیر بسزایی بر روند اقتصاد فعلی و آتی جهان خواهند داشت. در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، موضوع احترام به حقوق مصرف‌کننده فقط به موضوعات اقتصادی و خدمات محدود نشده و در سایر بخش‌های مربوط به جامعه نیز گسترده شده است. این حوزه سعی دارد با تفهیم این موضوع که دامنه ذی‌نعفان یک شرکت از خریداران نهایی آن بیشتر است، اهمیت مسائلی مانند محیط‌زیست و جامعه را بیش از پیش آشکار کند. انجام این مهم به‌عنوان امری ضروری در هر شرکت، سلیقه‌ای نبوده و اقدامی اجباری به‌شمار می‌رود. این موضوع نشان‌دهنده میزان اهمیت واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی به حقوق تمامی انسان‌ها، محیط‌زیست و در راستای حمایت از کارگران و پرسنل واحدهای تولیدی و صنعتی است.

عناوین برگزیده