تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۳۴۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (دوشنبه 5 آذرماه)

استراتژی حقوقی‌های بازار در قبال سهام پالایشی‌ها / سهامداران حقیقی‌ چه چیزی خریدند؟

می متالز - بازیگران عمده با حمایت‌های گسترده خود، استراتژی‌های تغییر مالکیت را همچنان در اختیار داشتند به این ترتیب در معاملات روز دوشنبه حدود 300 میلیون سهم به ارزش 141 میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.
استراتژی حقوقی‌های بازار در قبال سهام پالایشی‌ها / سهامداران حقیقی‌ چه چیزی خریدند؟

به گزارش می متالز، بررسی جزییات جابه‌جایی‌های صورت گرفته در بازار سهام نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی به ثبت رسید؛ به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در پالایشی‌ها به 39 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید.

الف) شرکت‌های پالایشی: در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به 11 میلیون و 300 هزار سهم به ارزش حدود 12 میلیارد و 860 میلیون تومان بالغ شد. در این نماد صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر اقدام به خرید 4میلیون سهم مزبور کرد.

 نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز در روز دوشنبه 5 آذر 1397، شاهد جابه‌جایی 17 میلیون و 600 هزار سهم به ارزش 12 میلیارد و 700 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در این روز گروه توسعه مالی مهرآیندگان به عنوان سهامدار 1.11درصدی «شپنا» اقدام به خرید 500هزار سهم مزبور کرد. این روند در نماد پالایش نفت تهران نیز با خرید 8میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر دنبال شد.

ب) شرکت‌های پتروشیمی: گروه محصول‌های شیمیایی نیز در روز دوشنبه شاهد تغییر مالکیت بیش از 25 میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها بودند. در این میان گسترش نفت و گاز پارسیان خرید 3میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری غدیر را تجربه کرد.

در این گروه دوده‌ صنعتی‌ پارس‌ نیز شاهد جمع‌آوری سهم از سوی دو سهامدار عمده بود؛ صندوق سرمایه‌گذاری حکمت آشنا ایرانیان و صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا نیز هر کدام 30هزار سهم «شدوص» را خریداری کردند.

ج) گروه فلزات اساسی: فلزی‌ها دیگر گروهی بودند که با خالص خرید 21 میلیارد تومانی توسط معامله‌گران عمده بازار همراه شدند. در این میان نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیشترین میزان خرید را تجربه کرد. به این ترتیب چند روز گذشته حدود 22 میلیون و 100 هزار سهم «فولاد» به ارزش 11 میلیارد و 500 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها اضافه شد. در این گروه مس شهید باهنر نیز شاهد جمع‌آوری حدود یک میلیون سهم توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی بود.

ملی‌ سرب‌وروی‌ ایران‌ نیز در روز دوشنبه با خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده روبرو شد. در حالی 5میلیون سهم مزبور از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت عرضه شد که گروه توسعه مالی مهرآیندگان، 5میلیون 31هزار «فسرب» را به پرتفوی خود افزود.

د) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نیز نشان از حمایت‌های سهامداران عمده دارد. در این میان 1.5میلیون سهم بانک خاورمیانه توسط سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن خریداری شد. در نماد بانک ملت نیز دو سهامدار عمده به حمایت پرداختند؛ خرید 6میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کوثریکم و 1.5میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت از جمله این حمایت‌ها بود.

گروه مالی بانک پارسیان نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک پارسیان به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و در این روز نیز 110هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی پست بانک ایران نیز اقدام به خرید 300هزار سهم کرد. این روند در نماد بانک صادرات با خرید 100هزار سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات دنبال شد.

اما روند خریدها در نماد بانک تجارت با حجم به مراتب سنگین‌تری ادامه یافت. بر این اساس دیروز 20هزار سهم «وتجارت» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران خریداری شد.

حقیقی‌های بازار چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد نشان از آن دارد که سهامداران حقیقی‌ بیشترین خرید را در نماد معاملاتی بیمه دانا انجام دادند. بر این اساس حدود 10 میلیون سهم به ارزش 2.2 میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی جابجا شد. نماد معاملاتی شرکت شیشه‌ و گاز ا‌ز دیگر نمادهای دیروز بود که مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت. بر این اساس حدود یک میلیون سهم «کگاز» به ارزش 500 میلیون تومان از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد.

عناوین برگزیده