تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۳۵۵۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با اقدامات زیست محیطی صورت گرفت

کاهش چشمگیر آلودگی ناشی از پساب معدن سنگ آهن سورک ندوشن

‌می‌متالز - مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت:با حذف سدباطله در معادن، آلودگی منابع آب زیرزمینی و مصرف آب معادن کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

به گزارش می‌متالز، ناهید غلام نژاد مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد در خصوص آلایندگی‌های معدن سورک ندوشن و تاثیرگذاری ان بر روی آب‌های زیرزمینی اظهار داشت: اقدامات زیست محیطی معدن سنگ آهن سورک و حذف سد باطله، کاهش ورود آلودگی به منابع آب زیرزمینی منطقه و صرفه جویی در مصرف آب معادن را به همراه داشته است.

غلام نژاد افزود: در فرآیند خالص سازی کنسانتره، همواره مواد معدنی غیر اصلی مانند سلیس، خاک رس و عناصر و فلزات دیگر با دانه بندی ریز به صورت دوغاب تولید که به این مواد باطله اطلاق می‌شود و در روش‌های معمول این باطله‌ها در داخل حوضچه بزرگی به نام سدباطله تخلیه می‌شود.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد عنوان کرد: در سد‌های باطله قسمتی از آب موجود در دوغاب، بازچرخانی و درفرآیند تولید مصرف می‌شود و قسمت دیگری از آن در معرض نور خورشید تبخیر می‌گردد و باقیمانده پساب موجود، از کف و بدنه سد به منابع آب زیرزمینی نفوذ و زمینه آلودگی منابع آب را فراهم می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر با پیگیری‌های کارشناسان واحد محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد، معدن سنگ آهن سورک با استفاده از تکنولوژی نوین فیلتر دیسکی، آب موجود در دوغاب را گرفته و به چرخه تولید بازمی گرداند و کیک خروجی با رطوبت حدود ۱۵ درصد جهت تولید محصول جانبی با قابلیت کاربرد در صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد ابراز کرد: با اجرای این طرح علاوه بر استحصال آب از دوغاب باطله و بازچرخانی پساب، ضمن صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب از آلودگی منابع آب زیرزمینی جلوگیری بعمل می‌آید.

وی افزود: با توجه به کمبود منابع آب استان و لزوم حفاظت از کیفیت منابع آب زیرزمینی، انتظار می‌رود کلیه معادن دارای سد باطله، اقدامات زیست محیطی مشابه در خصوص بازچرخانی کامل آب و رفع آلایندگی را در دستور کار خود قرار دهند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده