تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۳۶۹۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نبود زیرساخت‌های صادراتی عامل عدم ارزآوری محصولات معدنی آذربایجان‌غربی است

‌می‌متالز - رئیس خانه معدن آذربایجان‌غربی با اشاره به دلایل عدم ارزآوری محصولات معدنی آذربایجان‌غربی گفت: این مشکلات به دلیل نبود زیرساخت‌های صادراتی برای صدور مواد استخراجی و نبود واحد‌های فراوری است.

به گزارش می‌متالز، با اشاره به دلایل عدم ارزآوری محصولات معدنی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: این مشکلات به دلیل نبود زیرساخت‌های صادراتی برای صدور مواد استخراجی و نبود واحد‌های فراوری است، چون بسیاری از محصولات استخراجی استان پس از حمل و فرآوری از طریق سایر واحد‌های استان‌های دیگر صادر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد معادن استان را سنگ‌های تزئینی شامل می‌شود افزود: خوشبختانه به دلیل تنوع رنگ و سایر مشخصات، جزو بهترین سنگ‌های تزئینی محسوب می‌شوند.

رئیس خانه معدن آذربایجان‌غربی گفت: این در حالی است که متأسفانه به دلیل نبود واحد‌های فرآوری حداکثر حدود ۴ تا ۶ درصد محصولات استخراجی درجه دو و سه در داخل استان فرآوری شده و به سایر استان‌ها از جمله تهران و اصفهان حمل و فرآوری می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به چرایی عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش فرآوری محصولات معدنی بیان کرد: در این راستا هر محصول تولیدی در وهله نخست باید بازار مصرف داخلی و خارجی داشته باشد.

کسیانی افزود: در استان آذربایجان‌غربی به دلیل دوری از بازار مصرف، برای بیشتر تولیدات مواد معدنی به خصوص سنگ‌های تزئینی محدودیت مصرف استانی وجود دارد.

وی بیان کرد: در زمینه بازار خارجی با وجود اینکه بیشتر محصولات فرآوری شده سنگ‌های تزیینی استان در کشور‌های همجوار مصرف می‌شوند، اما متأسفانه به دلایل متعدد مثل نبود زیرساخت‌های صادراتی و مقررات خاص حمل در این استان، محصولات از طریق سایر استان‌ها و سایر مرز‌ها توسط واحد‌های فرآوری اصفهان و تهران صادر می‌شود.

رئیس خانه معدن آذربایجان‌غربی گفت: از سایر مشکلات نیز می‌توان به مراحل اداری و بوروکراسی در این استان اشاره کرد که به اندازه‌ای طولانی و دشوار است که اغلب سرمایه‌گذاران رغبت آن چنانی نمی‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه بخش دولتی نیز در استان به ویژه در بخش معدن راغب به سرمایه‌گذاری نیست و تنها در آذربایجان‌غربی یک معدن آن هم «زره‌شوران» دولتی بوده و سایر آن‌ها بخش خصوصی هستند.

کسیانی افزود: از سوی دیگر متأسفانه محصولات استخراجی معادن استان توسط خود بهره‌برداران صادر نشده و میزان ارزآوری نیز مشخص نمی‌شود البته برخی از محصولات صنایع معدنی استان مثل سیمان توسط واحد‌های ذیربط صادر می‌شوند، اما به عنوان ارز صادراتی مواد معدنی منظور نمی‌شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده