تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۹۵۲
کد خبر: ۲۳۷۱۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر نورد سرد فولاد مبارکه خبر داد

عبور از ظرفیت اسمی و ثبت رکورد تاریخی تولید ورق‌های نورد سرد در تاندم مداوم

‌می‌متالز - مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه گفت: فولادمردان جبهه صنعت در آبان‌ماه سال جاری موفق به عبور از ظرفیت اسمی و ثبت رکورد تاریخی تولید ورق‌های نورد سرد در تاندم مداوم از ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه شدند.

به گزارش می‌متالز، بهزاد بهادرانی مدیر نورد سرد شرکت فولاد مبارکه با اشاره به دستیابی به رکورد جدید تولید در این ناحیه در گفتگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: خط تاندم میل ۵ قفسه‌ای نورد سرد در سال ۱۳۸۴ ریومپ شد و این خط از حالت غیر پیوسته به پیوسته تغییر داده شد.

وی افزود: به موجب این تغییر، تولید نامی این خط از ۷۵۰ هزار تن در سال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید؛ البته در جریان این ریومپ، مشکلات و نواقصی وجود داشت که قرار بود شرایطی برای رفع این نواقص فراهم شود، اما به دلیل وجود تحریم و مشکلات تأمین قطعات یدکی، این تغییرات محقق نشد و به همین خاطر شرایط رسیدن به تولید نامی نیز فراهم نشد.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: اتفاق مبارکی که در ماه گذشته در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه محقق شد، این بود که برای نخستین بار بعد از سال ۸۴، خط تاندم‌میل توانست از مرز تولید نامی عبور کند.

ارتقای ظرفیت تولید اسمی سالیانه از ۷۵۰ هزار تن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن

محسن استکی مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه با اعلام رکورد ماهیانه ۱۳۱ هزار تن در ماه ۳۰ روزه و با یک روز کاری کمتر در گفتگو با خبرنگار فولاد تصریح کرد: رسیدن به این مهم لبیک به پیام مقام معظم رهبری در سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» و در شرایط دشوار تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی افزود: دستیابی به این رکورد در ماه ۳۰ روزه و با تولید گرید‌های ویژه، مستحکم و کیفی، نشان از همدلی و انگیزه کارکنان شاغل در تاندم مداوم ناحیه نورد سرد و واحد‌های مرتبط در فولاد مبارکه دارد.

مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: خط تاندم مداوم در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه به عنوان تنها خط نورد ۵ قفسه‌ای در تولید ورق سرد نوردیده در کشور به منظور پاسخگویی به نیاز صنایع پایین‌دست به خصوص خودروسازان و لوازم خانگی ورق‌های گالوانیزه و رنگی و ورق‌های سرد مورد مصرف در کشور است.

وی عنوان داشت: در سال ۱۳۸۴ با اجرای ریومپ و اضافه شدن تجهیزات جانبی به خط تاندم مداوم، این خط ارتقا یافت و ظرفیت تولید اسمی سالیانه از ۷۵۰ هزار تن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ارتقا پیدا کرد.

رفع موانع تولید با استفاده از توان داخلی

استکی بیان کرد: با توجه به گذشت چندین سال از آخرین تغییرات و نوسازی در این خط با وجود اشکالات زیاد و محدودیت‌های تأمین قطعات یدکی و قطع ارتباط با فضای تکنولوژیک خارج از کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه در طول این سال‌ها، این خط با موانع تولیدی زیادی مواجه بوده، اما با توجه به استراتژیک بودن محصولات تولیدی در این خط با استفاده از توان داخلی و رفع موانع تولید این خط به رکورد تولید ۱۳۱ هزار تن در ماه دست پیدا کرد.

وی ابراز داشت: رکورد قبلی این خط در مردادماه ۱۳۹۹ با تولید ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ تن بوده که امید است با حمایت مدیران مربوطه و تلاش و همدلی کارکنان صادق و شایسته مجموعه نورد سرد شاهد توفیقات روزافزون و رسیدن به رکورد‌های تولید و کیفی بیشتری باشیم.

مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: وابستگی خطوط پایین‌دست ناحیه نورد سرد و افزایش نیاز بازار به ورق‌های استراتژیک تولیدی در این خط نشان از اهمیت خط تاندم مداوم فولاد مبارکه در کشور دارد؛ مواد مورد استفاده در ورودی این خط، کلاف‌های گرم اسیدشویی‌شده هستند که در خطوط اسیدشویی نورد سرد تولید و به این خط تحویل می‌شوند.

تولید ورق مورد نیاز صنایع خودروسازی و لوازم خانگی

وی عنوان داشت: ازجمله محصولات تولیدی در این خط، نورد ورق‌های رویه خودرو، ورق‌های فوق شکل‌پذیر در صنایع خودروسازی، ورق‌های رنگی و گالوانیزه مورد نیاز لوازم خانگی، ورق‌های سرد استحکام بالا میکروآلیاژی و ورق خام مورد نیاز خطوط گالوانیزه از ضخامت‌های ۰.۳ میلی‌متر تا ۳ میلی‌متر و عرض ۵۵۰ تا ۱۶۷۰ میلی‌متر است؛ نکته قابل تأمل در این زمینه پاسخگویی این خط به افزایش کیفیت و استحکام مورد نیاز بازار و افزایش تنوع گرید‌های تولیدی همزمان با افزایش عمر کارکرد تجهیزات خط، رسیدن به این میزان تولید در ماه ۳۰ روزه را بیش از پیش ارزشمند و قابل تحسین می‌کند.

استکی تأکید کرد: تمرکز بر تولید کیفی و کمی به منظور قطع وابستگی کشور به گرید‌های خاص و پیشرفته ورق سرد با امکانات و ظرفیت‌های موجود در برنامه عملیاتی ناحیه نورد سرد بوده و در ابتدای این ماه با برنامه‌ریزی مناسب و هماهنگی بین مجموعه‌های تولیدی و پشتیبانی مرتبط دستیابی به این رکورد بی‌نظیر در دستور کار قرار گرفت و طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و کنترل لحظه به لحظه شرایط و پارامتر‌های تولید و جلوگیری از وقوع توقفات طولانی و اضطراری، شاخص‌های عملیاتی تولید ارتقا یافت.

کاهش مصارف مواد مصرفی و انرژی همزمان با ثبت رکورد تولید

وی عنوان داشت: به عنوان مثال شاخص در دسترس بودن خط در این ماه به ۸۰.۸۶ درصد رسید که از هدف خود به میزان ۷۶ درصد به طور محسوسی بالاتر بوده است؛ همچنین شاخص PDW (تناژ تولید خط در هر ساعت) از مقدار هدف خود (۲۲۰ تن در ساعت) به ۲۲۵ تن در ساعت رسید؛ شاخص کیفیت محصولات در این ماه به میزان ۹۸ درصد رسیده که از متوسط سال (۹۷.۵۶) بیشتر بوده که نشان می‌دهد تداوم تولید و کاهش توقفات در خطوط مداوم موجب ارتقای کیفیت محصولات می‌گردد.

مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این رکورد در حالی به ثبت رسیده که توجه مدیریت تولید در خط، بر حفظ منابع و کنترل هزینه‌های تولید معطوف بوده است؛ مصارف مهم و عمده در خط تاندم در این ماه کاهش محسوسی داشته، به طوری که میزان مصرف غلتک پشتیبان (میلی‌متر بر تن تولید) به میزان ۵۰ درصد، نرخ مصرف غلتک‌کاری ۶ درصد و مصرف ویژه روغن نورد (گرم بر تن تولید) ۳۳ درصد نسبت به میانگین مصارف خط تاندم در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است که این مهم ارزش اقتصادی ثبت این رکورد تولید را بیش از پیش نمایان می‌کند.

افزایش ۲۰ درصدی تولید کلاف تسمه

وی اذعان داشت: علاوه بر رکورد ثبت‌شده در آبان‌ماه، تولید ورق‌های خاص که در خط نورد با شرایط سخت‌تر و سرعت پایین‌تر هستند، نه‌تن‌ها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است؛ در آبان‌ماه ۲ هزار و ۱۲۷ تن کلاف تسمه تولید شد و میزان تولید کلاف سخت میکروآلیاژی ۵۵۹۴ به میزان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد که بیشترین میزان تولیدی در ماه در سال‌های گذشته بوده است.

استکی بیان کرد: همچنین تولید گرید ۵۵۹۳ بیش از ۳۰ درصد افزایش و تولید گرید ۵۵۹۲ بیش از ۲.۵ برابر ماه‌های قبل بوده که این مقادیر هم در نوع خود یک رکورد محسوب شده و تولید این ورق‌های سخت خودرو، رکورد فوق را ارزشمندتر می‌کند؛ رسیدن به این موفقیت بدون همکاری و کار گروهی و همدلی حمایت واحد‌های ذیربط محقق نمی‌شد که جا دارد از حمایت‌های مدیر ناحیه نورد سرد، واحد‌های پشتیبانی، واحد برنامه‌ریزی نورد سرد و نورد گرم و همچنین تمامی همکاران و واحد‌های مربوطه که در رسیدن به این موفقیت نقش داشته‌اند، تشکر و قدردانی نمایم چراکه این موفقیت در راستای تداوم موفقیت‌های مجموعه فولاد مبارکه در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها می‌باشد.

عناوین برگزیده