به گزارش می متالز، اردیبهشت ماه سال ۹۵ بود که معاون سابق فنی و زیربنایی شرکت راهآهن از توافق با شرکت ذوبآهن اصفهان به منظور خرید ۴۰هزار تن ریل u33 در راستای حمایت از تولید داخل خبر داد.
براساس توافق صورت گرفته این میزان ریل از خرداد ماه سال ۹۶ تا پایان همان سال باید از سوی شرکت ذوب آهن تحویل راهآهن میشد.
تعیین بازه زمانی یک ساله برای تولید و تحویل ریلهای مورد نیاز راهآهن که طبق خواستههای مدیران آن باید دارای استانداردهای بین المللی هم باشد، اقدامی دشوار به نظر میرسید، با این حال شرکت ذوب آهن اصفهان با خرید یکی از مجهزترین خطوط تولید ریل از یک شرکت آلمانی با تاخیری چند ماهه که طبیعی هم به نظر میرسید، در اواخر سال ۱۳۹۶ موفق به تولید ریل u33 شد.
در همین راستا، روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ اولین محموله ریل تولیدی ذوبآهن اصفهان به میزان 500 تن، طی مراسمی با حضور مدیرعامل ذوبآهن، مدیرکل راهآهن اصفهان و نماینده شرکت BV فرانسه (بازرس راه آهن) بارگیری و تحویل شرکت راهآهن شد، علاوه بر این بنابر توافقات قبلی مقرر شد محمولههای بعدی ریلهای تولیدی، در ماههای آینده به شرکت راهآهن تحویل داده شود.
به دنبال توافقات قبلی، معاون سابق بازاریابی و فروش شرکت ذوبآهن (دشتیانه) مردادماه ۹۷ از ساخت و آمادهسازی یکهزار تُن ریل u33 برای تحویل به شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد، با توجه به تولید ریلهای وعده داده شده توسط ذوبآهن انتظار میرفت، مسئولان شرکت راه آهن هرچه سریعتر نسبت به دریافت محموله دوم اقدام کنند، اما متاسفانه این اتفاق به دلیل کم توجهی مسئولان راه آهن عملی نشد.
معاون فعلی فنی و زیربنایی راهآهن روز هفتم آبانماه امسال در اینباره گفت: علاوه بر۵۰۰ تن ریلی که تحویل گرفته شده است، ۲۰۰۰ تن ریل هم آماده تحویل است و شرکت بازرس در حال بررسی این ۲ هزار تن ریل است و در همین ماه جاری (آبان ماه)، تحویل ریل انجام خواهد شد.
عدم نظارت بازرسان شرکت راهآهن بر نحوه تولید ۲هزار تن ریل آماده شده توسط ذوبآهن ازجمله مهمترین دلایل تعلل در تحویل ریلهای u33 عنوان شده است.
در این مورد، محسنی، معاون بازرگانی شرکت ذوبآهن اصفهان میگوید: در آخرین صحبتی که با مسئولان شرکت راه آهن داشتیم، آنها معتقد بودند بازرسان راهآهن باید برخط تولید ریل در هر محموله نظارت داشته باشند، درخواستهایی هم برای دریافت اسناد و مدارک تاییدیه فنی تولید ریل داشتهاند، اما نکتهای که وجود دارد این است که محصول ما دارای همان کیفیت قبلی است که در محموله 500 تنی تحویل داده شده و مورد تایید شرکت بازرس راهآهن (B.V ) قرار گرفته بود.
وی ادامه داد: نظارت آنلاین بر فرایند تولید ریل با توجه به محدودیتهای خط تولید، قدری دشوار است، باید از راه آهن پرسید که چرا محصولی که یکبار تایید و گواهی شده است، را تحویل نمیگیرد.
طبق آمارهای رسمی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، میزان واردات ریل به کشور در سالهای ۹۵ و ۹۶ بیش از ۲۷۰ میلیون دلار بوده که معادل ریالی آن بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.
نکتهای در این باره وجود دارد این است که آیا شرکت راهآهن سختگیریهای فراوانی که در فرایند تولید ریل ملی میگیرد را برای خریدهای خارجی خود از شرکتهای هندی، چینی و غیره میگرفت؟
در صورت نظارت راه آهن بر شرکتهای خارجی به چه دلیل در چند سال گذشته شاهد واردات ریلهای بی کیفیت از کشورهای هند، چین و ترکیه به داخل کشور بودهایم، ریلهای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان متالوژی، دارای حداقل استانداردها بوده و به هیچ عنوان قابل قیاس با ریلهای تولید داخل نیستند.
موضوعی که نادر قاضیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن تایید آن معتقد بود: امکان تولید ریلهای استاندارد در کشور وجود دارد، ولی باوجود خودکفایی در تولید ریل، طی چند وقت گذشته، شاهد خرید ریلهای نامناسب در کشور بودهایم.
بنابراین گزارش از آنجا که شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اصلیترین مشتری ریل در داخل کشور محسوب میشود، انتظار میرود حمایت از تولید داخلی را صرفا به صحبت محدود نکرده و در عمل پشتیبانی خود را ثابت کند.
تحویل هرچه سریعتر همه ۴۰ هزار تن ریل که در قرار داد بین دوطرف آمده است، در گروه اقدام عملی شرکت راه آهن است.