تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۲۳۸۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازگشت اقبال به بزرگان بورسی؟

دیده‌بان بورس دوشنبه (12 آذر)

می متالز - پس از یک روند اصلاحی چندهفته‌ای، روز گذشته شاخص سهام توانست چرخش بیش از سه هزار واحدی را تجربه کند. در شرایطی که به نظر می‌رسید قیمت‌ها به کف خود رسیده‌اند این تغییر مسیر با چاشنی آتش‌بس آمریکا و چین همراه شد. امری که افزایش تقاضای سهام را به دنبال داشت و می‌تواند تغییر فضای بورس را رقم بزند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (12 آذر)

به گزارش می متالز، روز گذشته بار دیگر شاخص سهام به کانال 163 هزار واحدی برگشت و با موجی از تقاضا همراه شد. هرچند در این میان، خریدهای هیجانی در گروه‌های کاملا نامرتبط با رویدادهای اخیر نیز مشاهده می‌شد که باید مد نظر سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

دو رویداد خوب بازار جهانی: شنبه شب در دیدار شام ترامپ و جین‌پینگ روسای جمهور آمریکا و چین آتش‌بس 90 روزه‌ای داده شد تا تعرفه‌های تجاری افزایش نیابند. قرار است در این مدت راهکارهایی برای پایان دادن به جنگ تجاری پیدا شود که به اعتقاد مقامات دو کشور، مذاکرات مزبور که در حاشیه نشست گروه بیست صورت گرفته حاوی پیام‌ها و فضای مثبتی باشد. همین موضوع کافی بود که امروز در آغاز به کار هفتگی بازار جهانی شاهد رشد دسته‌جمعی قیمت کامودیتی‌ها در کنار افت ارزش دلار باشیم. به این ترتیب، روی بار دیگر به 2600 دلار نزدیک شد، مس از 6300 دلار فراتر رفت و سرب تا مرز 2000 دلار پیش‌تازی کرد.

خبر دوم اما باعث جهش دوموتوره قیمت نفت شد. طلای سیاه که پیش‌تر در نگرانی از ضعف تقاضا و اقتصاد جهانی افت شدیدی را تجربه کرده بود با کاهش تنش‌های میان پکن و واشنگتن، آمادگی افزایش قیمت داشت. در این میان، دیدار ترامپ و بن سلمان در حاشیه نشست جی 20 به توافق ضمنی برای ادامه همکاری‌های اوپک و غیراوپک منجر شد و روسیه وعده داده که در کنار عربستان برای کنترل عرضه خواهد ماند. باید دید در نشست پایان هفته اوپک چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود. این خبر سوخت دوم رشد قیمت نفت بود و باعث شد شاخص‌های نفتی با رشد حدود 5 درصدی مواجه شوند. به این ترتیب، نفت برنت به 62.5 دلار نزدیک شد و نفت خام آمریکا 53.7 دلار معامله می‌شد.

خاموشی زودهنگام توهم‌های توطئه؟ رویدادهای مزبور می‌تواند بار دیگر اقبال را به سمت گروه‌های بزرگ‌تر بورسی برگرداند. البته در این فضای مثبت، مشابه آنچه دیروز نیز شاهد بود احتمال حرکت گروه‌های سفته‌بازی نیز بالاست. سرمایه‌گذارانی که در این گروه‌های بدون پشتوانه موج‌سواری می‌کنند باید احتیاط بیشتری به خرج دهند تا بار دیگر در شرایط اصلاح قیمت‌ها روایت‌های توطئه‌ای تکرار نشود. نکته جالب توهم‌های توطئه‌ای آن است که خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شوند و با تغییر مسیر بازارها دیگر مبتکران این عوامل ذهنی سخنی از اثرات مخرب آنها نمی‌گویند و گویی همه چیز از نو آغاز شده است.

رصد دو متغیر مهم بورسی: در این شرایط باید به دو نکته مهم توجه شود. نخست آنکه هنوز افراد زیادی هستند که از قیمت‌های پایین و زیان‌هایی که این مدت تجربه کرده‌اند احساس نگرانی می‌کنند. بنابراین، کاملا طبیعی است در جهت رشد قیمت‌ها فشار فروش حداقل برای مدتی افزایش پیدا کند و باید دید قدرت تقاضا تا چه حد خواهد بود که بر مسیر آتی سهام اثرگذار است. مساله دوم آن است که به عقیده کارشناسان یکی از دلایل اصلی اصلاح قیمت سهام، نگرانی از بازارهای جهانی بود. تجربه‌های تلخی که سال 93 برای سرمایه‌گذاران به جای گذاشته بود باعث شد تا سهام کالایی به شدت در هفته‌های اخیر مهجور شوند. نکته مهم آن است که اکنون با تغییر فضای بازار جهانی، بورس تهران تا چه تغییر مسیر می‌دهد. هرچند ریسک‌هایی همچنان در مسیر بازار جهانی وجود دارد و باید به آن توجه شود، اما اگر واکنش بازار سهام به این رویداد جهانی، صعود دسته‌جمعی قیمت‌ها و حرکت پرشتاب‌تر گروه‌های سفته‌بازی باشد، مسیر بازی متفاوت خواهد بود. یعنی همچنان جریان‌های سفته‌بازی فعال‌ترند که برای آینده بورس صعودی سهم‌های غیربنیادی می‌تواند تهدید مهم محسوب شود. زیرا این رشدهای توخالی پایدار نیست و در نهایت منجر به ریزش‌های سنگین و منفی شدن جو بازار و بازگشت به رکود می‌شود. امید است رفتار بازیگران عمده نیز در جلوگیری از فضاهای پرشتاب احتمالی منطقی باشد و سرمایه‌گذاران نیز به تدریج بیاموزند کسب سودهای یک‌شبه در هیچ بازاری دائمی نیست و برای سرمایه‌گذاری باید حوصله به خرج داد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: جرمی هانت؛ وزیر امور خارجه انگلیس نسبت به ادعای آزمایش موشکی بالستیک توسط ایران واکنش نشان داد و آن را نگران کننده دانست.  پیش‌تر مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا هم مدعی شده بود ایران با آزمایش موشک بالستیک ممنوعیت شورای امنیت را نقض کرده است. بهرام قاسمی؛ سخنگوی وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات مایک پمپئو برنامه موشکی ایران را ناقض هیچ قطعنامه‌ای ندانسته است.  ایران هر گونه نقص ممنوعیت شورای امنیت را همواره رد و مساله ارتقا و افزایش توانمندی‌های موشکی را دفاع از سرزمین و تمامیت ارضی خود قلمداد کرده است. همچنین در حالی برخی مدعی هستند امریکا گزینه نظامی علیه تهران را مطرح کرده که تحلیلگران با اشاره به اوضاع یمن معتقدند طرح این موضوع نمی‌تواند مطابق با واقعیت‌های امروز منطقه و چار‌ه‌جویی برای خلاصی از بحران خاورمیانه باشد.

در رویدادهای داخل نیز در جلسات هیات دولت، تبصره‌های پیشنهادی ارقام کلان و ویژگی‌های بودجه مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت و لایحه بودجه سال 1398 کل کشور به تصویب رسید. عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی قیمت تقریبی دلار برای تسعیر درآمد‌های نفتی در بودجه سال  آینده را حدود ۵۷۰۰ اعلام کرد. همچنین بهرور نعمتی؛ سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز عنوان کرد: احتمالا قیمت دلار در بودجه سال آینده حدود 5700تومان درنظر گرفته شود.  پیش‌تر معضومه آقاپور علیشاهی؛ نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: در لایحه بودجه سال آینده قیمت دلار ۵ هزار و ۲۰۰ تومان و میزان فروش روزانه نفت هم یک میلیون و ۲۰۰ بشکه خواهد بود. به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس براساس شنیده‌ها، دولت در لایحه بودجه سال آینده قیمت 54 دلار را برای هر بشکه نفت در نظر گرفته است و پیش بینی می‌شود روزانه یک میلیون و پانصد هزار بشکه نفت بفروشیم. در این رابطه البته واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی هم در دستور کار دولت قرار دارد.

همچنین علی نجفی خوشرودی؛ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: نتیجه استیضاح محمد جواد ظریف؛ وزیر خارجه دو هفته آینده مشخص می‌شود. روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جلسه‌ای با حضور سوال‌کنندگان برگزار شده بود.

در دیگر خبرها، بخشنامه جدید استفاده از چک‌های تضمین شده که با حذف پشت نویسی و انتقال چک همراه است، توسط بانک مرکزی به همه بانک‌ها ابلاغ شد. در همین حال عادل آذر؛ رییس دیوان محاسبات عنوان کرد: سرجمع انضباط اقتصادی وبرگشت پول به بیت المال در ۲ سال گذشته ۱۴.۵هزار میلیارد تومان است.

همچنین مسعود سلطانی؛ وزیر ورزش در رابطه با واگذاری 100 درصدی باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: با جدیت خصوصی شدن سهام سرخابی‌ها را دنبال می‌کنیم و این موضوع در نوبت طرح در جلسه دولت است. دیروز تفاهم نامه همکاری مشترک نیز جهت تامین مالی بین راه آهن ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار امضا شد. همچنین مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، با انتشار و ابلاغ دو اطلاعیه جداگانه به شرکت‌های کارگزاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه، جزییاتی از عملکرد این دو نهاد مالی را تشریح کرد. هدف از این اقدام بهبود افشای اطلاعات صورت‌های مالی آنها اعلام شده است.

ب) صنایع: غلامرضا سلیمانی امیری؛ رییس کل بیمه مرکزی به لزوم انتقال ریسک ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومانی جدایی شرکت‌های بیمه اتکایی از شرکت‌های خارجی به بازار سرمایه و از طریق ابزارهای نوین اسلامی تاکید کرد.

ج) شرکت‌ها: عیسی اسحاقی؛ مدیرعامل نفت ایرانول در آستانه شانزدهمین سال تاسیس این شرکت از رکوردشکنی ایرانول در فروش، افزایش سهم بازار روغن موتور و دستورکارهای امسال خبر داد. در همین حال مشکلات بر سر راه خرید سرمایه‌گذاری مدیریت امید موجب شده سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در خرید سهام این شرکت دچار تردید شود.

عناوین برگزیده